Startup-metode

Fra timeføring til anbudsapp: Slik startet de tidligere gründerne et nytt konsept på fem uker

Etter å ha brukt seks år på å utvikle timeføringsverktøyet Busy merket gründerne Jonas Klafstad og Even Dalen at tiden var inne for nye utfordringer. På fem uker gikk gründerne fra «hva gjør vi nå?» til MVP. Nå er planen å lansere etter sommeren og bli europaleder på fem år

Jonas Klafstad og Even Dalen smiler over tanken på færre anbudsfloker
Publisert Sist oppdatert

«Så ... hva gjør vi nå?»

I slutten av april hadde gründerduoen Jonas Klafstad og Even Dalen sin siste arbeidsdag i Busy, timeføringsselskapet som de selv etablerte for seks år siden og har drevet frem til nå. Etter å ha solgt majoriteten av selskapet til 24SevenOffice i 2019 følte de nå at de var klare for nye eventyr og gikk metodisk tilverks for å finne et nytt konsept.

Når Shifter møter dem i starten av juli kan de fortelle at de allerede har landet på et nytt konsept, utviklet en MVP og er klare for å lansere etter sommeren.

Markedsavklaring før produktutvikling

– Forrige gang gikk vi rett på å bygge produkt. Nå var det viktigere for oss å starte med systematisk markedsavklaring og å validere problemet, sier Klafstad

Duoen forteller at de tok utgangspunkt i Amazons «working backwards» metodikk og startet prosessen med å skrive fiktive pressemeldinger som annonserte ulike ferdige produkter. Disse kunne de bruke for å undersøke om det var etterspørsel for de ulike produktideene, før de jobbet baklengs for å finne ut hvordan de skulle utvikle produktet som virket mest lovende.

Hypotesene ble testet i markedet gjennom ustrukturerte intervjuer med personer i gründernes nettverk som jobbet i bransjer som de kunne tenke seg å trenge inn i.

Da gründerduoen oppdaget at det var flere intervjuobjekter på tvers av bransjer som uoppfordret trakk frem at det var strevsomt å jobbe med offentlige anbudsprosesser, visste de at de hadde indentifisert et problem som det var verdt å løse.

Vil spare norske leverandører en til tre millioner timer i året

– Hver gang offentlig sektor skal bestille en tjeneste for over 500 000 kroner er de lovpålagt å lyse ut oppdraget på anbud. Dette gir et marked på over 650 milliarder kroner i Norge og 40 ganger det i Europa, men for små bedrifter er det nær umulig å navigere, forteller Klafstad og utdyper:

– For det første er det krevende å finne frem til riktige anbud. Deretter er det gjerne snakk om store og tekniske vedleggspakker som må tolkes før en kan vite om anbudet er aktuelt for sin bedrift. De store bedriftene har ofte egne nøkkelpersoner som har det å sette seg inn i anbud som fulltidsjobb. For de små bedrifter kan det være veldig tidkrevende å utforme en søknad, og risikabelt når du ikke har noen garanti for at du får noe igjen for strevet.

Ved å bygge et verktøy som gjør det enklere å finne, tolke, utarbeide og levere offentlige anbud ønsker gründerne å gi små bedrifter tilgang til et marked som ellers har vært utilgjengelig, og å effektivisere søknadsprosessen for de store bedriftene. Slik estimerer de at de kan spare norske leverandører for mellom en til tre millioner timer i året.

I tillegg trekker Dalen frem at økt konkurranse og bedre anbudssøknader kommer hele samfunnet til gode i form av bedre konkurransevilkår, som igjen fører til bedre priser for det offentlige og høyere kvalitet på leveransene.

Prosessverktøy med et hint av magi

–  Mange hopper rett på den nyeste hypen når de skal finne et nytt konsept. Vi liker bedre å finne tørre og kjedelige problemer som ingen liker, og lage en løsning som er mer engasjerende, sier duoen.

I dette tilfellet ble løsningen Cobrief: En plattform der de samler alle offentlige anbud og hjelper bedrifter med hele prosessen fra å finne, tolke, utarbeide, levere og få tilbakemelding på offentlige anbudssøknader.

Dalen, som sitter på den tekniske kompetansen i duoen, gir en demonstrasjon av MVP-en og Klafstad forteller entusiastisk om hvordan de på sikt ønsker å bruke litt «magi» for å kategorisere ulike anbud og gi hver bedrift personlige anbefalinger til anbud de kvalifiserer for.

Selve kjernen i produktet, som er å gi oversikt og strukturere anbudsprosessen, forteller Dalen fungerer bra uten tekniske tryllekunster. Likevel ønsker de å bruke kunstig intelligens for å gi ekstra funksjonalitet på toppen. Som eksempel viser han at de har inkorporert en språkmodell som oppsummerer informasjonen i de ulike vedleggende til hvert anbud. Dette hjelper de små bedriftene å raskt få oversikt om et anbud er aktuelt for dem, og hvor de i så fall bør begynne å lese.

Skal bli det åpenbare verktøyet for anbudsarbeid i Europa

Etter at problemet og markedet var avklart forteller gründerne at utviklingen av selve løsningen gikk i et forrykende tempo:

– Å utvikle selve produktet gikk raskt når vi hadde brukt tid på å klart tenke gjennom og definere konseptet i forkant, sier Klafstad.

Selskapet ble stiftet 27. mai. Etter det utviklet de nettsiden, visuell identitet, MVP, pitchdeck og go-to-market strategi på tre uker.

Med et brukbart produkt i hånden planlegger duoen å lansere etter sommeren og håper å få med seg betalende pilotkunder så fort som mulig.

Fordi anbudsprosessen er lik for hele EU og EØS er gründerne optimistiske til mulighetene for rask internasjonal vekst. Målet er å være Europas åpenbare verktøy for anbudsarbeid innen fem år.

–  Først skal vi fokusere på det norske markedet i to til tre år, deretter går vi ut i Europa fra år fire, forteller Klafstad selvsikkert og fortsetter: 

– Det europeiske markedet er gigantisk. Lykkes vi med å ta én promille er det i seg selv en kjempemulighet, avslutter han.

Selvfinansierende forretningsmodell og offentlige tilskudd

De to gründerne har fortsatt ikke spikret en konkret forretningsmodell, men ser for seg en SaaS-løsning med forskuddsbetaling. Forskuddsbetalingen er et viktig moment fordi de ønsker å finansiere veksten hovedsakelig ved å gjøre selskapet self-funding så langt det er mulig.

– Vi har erfaring med å bootstrappe, slik vi gjorde de første årene i forrige selskap og er klare for å gjøre dt igjen, med mindre en åpenbar case dukker opp, sier Klafstad.

Så langt har ikke anbuds-gründerne hentet kapital, men forteller at de har søkt oppstartstilskudd 1 fra Innovasjon Norge. Dette ble mer aktuelt for de etter at beløpet nylig ble oppjustert og det ble åpnet for at pengene kunne brukes til lønnskostnader:

–  Vi sitter allerede på all kompetansen vi trenger for å utvikle produktet i gründerteamet. Da gir det lite mening for oss å outsource produktutviklingen bare for å kunne bruke Innovasjon Norge støtte, sier Klafstad.

Les også: Eduplaytion fikk de første millionene fra Innovasjon Norges oppgraderte startup-maskineri