Preben Fjell

Fra YouTube til startup: Preben Fjell skal lage innhold for Vivaldi

Flere oppstartsbedrifter knytter til seg influensere. Det er noe vi vil se mer av fremover, mener aktører.

Publisert Sist oppdatert

I takt med at bruken av influensere til markedsføring øker i omfang, blir bruken også stadig mer profesjonalisert og omfattende.

Sakte, men sikker går bedrifter vekk fra å kjøpe annonseplass med ujevne mellomrom til langsiktige samarbeid.

Oppstartsbedrifter har også sett verdien av å knytte til seg et kjent ansikt fra sosiale medier, enten som ansatt, medeier eller på langsiktige kontrakter.

Sist ut er Preben Fjell, kjent som Prebz i YouTube-suksessen Prebz og Dennis. Han går nå til nettleseren Vivaldi på fulltid.

Skal vokse med video

Etter noen år som selvstendig youtuber og frilanser på egne bein, skal Fjell nå jobbe med videomarkedsføring hos nettleseren som ledes av Jon von Tetzchner.

– Etter å ha jobbet ganske selvstendig i lang tid, ser jeg frem til å være en del av et team igjen. Jeg gleder meg til å lage innhold som viser frem Vivaldi som nettleser på en gøy og engasjerende måte, sier Fjell.

Opera-og Vivalgi gründer Jon Von Tetszchner

Grunnlegger av Vivaldi, Jon von Tetzchner, forteller at ansettelsen av Fjell er en del av en større satsning på videoinnhold. Målet er at det skal gi økt brukervekst og mer engasjement blant brukerne.

– Vi har jobbet med video i lang tid, men nå skal vi gjøre det på en mer engasjerende måte som folk har lyst til å bruke mer tid på. Preben kan vise til fantastiske resultater med å engasjere folk med video, og vi er overbevist om at han klarer å få til like resultater hos Vivaldi, sier von Tetzchner.

– Fremstår som mer kredibelt

At bedrifter tar til seg profiler fra sosiale medier i en eller annen form, er en trend vi kommer til å se mer av, forteller daglig leder i influnser-marketing selskapet Inzpire.me, Mats Lyngstad.

– Det at startups ser til influensere for mer langsiktige samarbeid, gir mening utifra den utviklingen vi ser, sier han.

Mats Lyngstad og Marie Mostad er gründere av tjenesten Inzpire.me.

– Det handler i bunn og grunn om kredibilitet: Et langsiktig samarbeid fremstår som mer kredibelt for begge parter ut mot sluttbrukeren, sammenlignet med en tilfeldig post her og der.

Lyngstad forteller at trenden de siste årene er at både bedrifter og influensere søker seg mot faste, langsiktige avtaler. Det gir mer kredibilitet for begge parter og blant annet mer økonomisk forutsigbarhet for profilene.

Selv om Lyngstad ikke vil si at det er veldig utbredt at influensere kommer inn på eiersiden av selskaper i dag, vil han ikke utelukke at vi vil se mer av dette fremover.

Har ofte større makt enn tradisjonell markedsføring

Bruk av influensere i markedsføring av produkter og tjenester kan være svært effektivt fordi man også drar nytte av en påvirkningskraft som personen(e)allerede har i form av mange følgere i på sosiale plattformer, forteller høyskolelektor ved Institutt for markedsføring på BI, Cecilie Staude.

– Det er liten tvil om at bruk av influensere for å skape oppmerksomhet rundt produkter og tjenester rundt øker i omfang, i alle bransjer. Influensere påvirker forbrukeres handlinger og holdninger og har ofte større makt til å lede forbrukere i retning av kjøp enn det vi ser i mer tradisjonell markedsføring, sier hun.

Staude forteller at mange forbrukere opplever budskap fra influensere som nyheter. I mange tilfeller har bruk av influensere vist seg å gi positive effekter og kan sies å ha blitt en trussel mot tradisjonell reklame. Flere studier forteller også at forbrukere stoler mer på influensere enn tradisjonell reklame.

Jenny Skavland er på mange måter ansikt utad for Tise.

Må bidra med mer enn oppmerksomhet

For bedrifter som vurderer å knytte til seg et kjent ansikt, er det derimot noen ting man bør vurdere for å få full uttelling:

  • Det er først og fremst B2C-selskaper som har mest å tjene på å slike samarbeid.
  • Det er også av stor betydning hvilken influenser som blir brukt i markedsføringssammenheng. Man bør velge en person som har en sterk posisjon i en bransje eller nisje, som kan bidra i teamet med mer enn markedsføring.

– Det gir mening at Tise har Jenny Skavland med på laget. Hun har bygd seg opp en sterk kredibilitet rundt det Tise driver med og har nok mye å bidra med utenom å være et kjent fjes, sier Lyngstad.