Adrian Søbyskogen er daglig leder i CompEdge.

– Fremtidsutsiktene våre er helt natta

– Det er vel og bra at 12 næringslivsledere går ut i E24 og skal ta ansvar, men det vi trenger er at 12.000 næringslivsledere står sammen og kjøper tjenester av hverandre. Det er det vi trenger, sier Adrian Søbyskogen.

Publisert Sist oppdatert

Småbedrifts-eier Adrian Søbyskogen frykter for ansatte og fremtiden. Og er ikke imponert av hverken statens virkemidler eller solidariteten blant norske bedrifter.

Mens de ansatte sitter corona-fast på hjemmekontor, har daglig leder Adrian Søbyskogen og kollega Jonas Joranger Larsen i markedsføringsbyrået CompEdge likevel tatt turen på kontoret.

Der det vanligvis er yrende liv er det nå kun tomme kontorpulter som står igjen.

– Fremtidsutsiktene våre er helt natta, sier han oppgitt.

Selskapet som han startet med to tomme hender i 2014, som har hatt en eventyrlig vekst i omsetning, som har Norges mest populære tv-serie på Linkedin og som nå teller 17 ansatte, risikerer å gå opp i grus på grunn av Corona-viruset.

Alt blir satt på vent

– For tre dager siden begynte mediene trøkket og jeg tror det utløste de store bekymringene. Da begynte selskaper å sende folk på hjemmekontor, og det var da det begynte å stoppe opp, sier han.

Over natta ble alle beslutningsprosesser satt på vent.

– Alle de vi er i kontakt med setter alt på vent, fordi alle de som de er i kontakt med setter ting på vent. Og da blir det ingen salg, og da stopper butikken, sier han.

Han forteller at det var ekstremt frustrerende å se på Erna Solbergs pressekonferanse fredag.

– De snakker om å hjelpe selvstendig næringsdrivende, men den største utfordringen er ikke litt dårligere kontroll på likviditeten. Den største utfordringen er at folk slutter å kjøpe. Det er beslutningsvegring. Samtidig er ser vi at det er noen bransjer som får mer oppmerksomhet enn andre.

– Jeg er mer redd for de 50.000 småbedriftene enn de 50 største selskapene.

Søbyskogen ser på pressekonferansen med regjeringen.

Prøvde å engasjere til aksjon

– Jeg la ut en statusoppdatering på Linkedin hvor jeg skrev at vi hadde 250.000 kroner å bruke på å kjøpe tjenester, for å prøve å få i gang andre til å gjøre det samme. Da fikk jeg selvsagt masse heiearop fra siden, men resultatet er at ingen forretningsledere har tatt kontakt. Det skjer faen meg ingenting.

– Det er vel og bra at 12 næringslivsledere går ut i E24 og skal ta ansvar, men det vi trenger er at 12.000 næringslivsledere står sammen og kjøper tjenester av hverandre. Det er det vi trenger.

Han etterlyser at de store mediene også skriver om hvilke konsekvenser det har for de små bedriftene, ikke bare snakke om de store makrotallene.

– Nå må vi inspirerer til å mobilisere på samme måte som at alle holder seg inne. Vi må mobilisere næringslivet. Vi må ikke si at: Nå må vi slutte å kjøpe. Det er nå vi må kjøpe, sier han.

Spår massekonkurser

– De aller mest sårbare selskapene, som oss, vil jeg gi tre måneder, så vil vi se massekonkurser. Det avhenger litt av hva regjeringen gjør, men jeg er skeptisk til at de kan bære så mange selskaper. Når disse forsvinner, vil vi se neste bølge av konkurser. Konsekvensene er jo enorme, sier Søbyskogen.

Han mener det handler om mer enn å utsette betalingen til skattetaten.

– Vi har et marked som ikke vil kjøpe tjenester. Nå må folk faen meg våkne opp. Vi har tre mnd på oss, men jeg vet vi ikke er alene.

Kjære leser!

Vi i Shifter har bestemt oss for å legge ut all vår journalistikk om coronaviruset gratis inntil videre, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig som trenger det. Vi håper likevel mange av dere vil støtte oss gjennom å tegne et abonnement, og bidra til vårt arbeid med å gi økt kunnskap og innsikt om norsk innovasjon og teknologi. Gå inn her for å se hvordan du tegner abonnement.