Frode Jacobsen har tatt Opera til Afrika

Frode landet milliard-runde for Opera: Nå bygger han tech-gigant i Afrika

På ryggen av den norske nettleseren Opera, vokser en ny kjempe innen forbruker-tech frem - i Afrika.

Publisert Sist oppdatert

Titusener av motorsyklene som ruller rundt i Nigeria smykker seg med den røde O-en som tidligere kun var å finne på oppgavelinjen til folk som ikke taklet Internet Explorer.

Norsk-gründede Opera Software, som vokste seg stort med nettleseren for den personvern-bevisste, posisjonerer seg nå som et av de viktigste tech-selskapene i Afrika.

– Vi er ganske digre. Faktisk et av verdenst største "consumer internet"-selskaper. Revisoren vår flyttet oss akkurat over i samme kategori som Equinor, sier selskapets norske finansdirektør, Frode Jacobsen.

Han er den eneste gjenværende nordmannen i toppsjiktet til selskapet som for tre år siden ble stykket opp og solgt til Kina.

Uutnyttet potensial

Nettleseren Opera og mobilversjonen Opera Mini har i lang tid vært populær i Afrika, og er i dag den nest mest brukte etter Googles Chrome. Tilstedeværelsen og tilliten i dette markedet kan ha vært vel så viktig som produktet, da den kinesiske investorgruppen Golden Brick Silk Road kjøpte rettighetene til merkevaren og forbrukeravdelingen i selskapet i november 2016.

– Da skjøt det fart. Da begynte det virkelig å skje mye. Selskapet begynte med nettleser, og det har vi fortsatt å investere i, mye mer nå enn vi gjorde i årene før oppkjøpet, forteller Jacobsen.

Men det er produktene som i det siste har poppet opp på ryggen av denne merkevaren som skaper assosiasjoner til Internetts virkelige giganter, og for tiden gjør tech-selskapet til et av de viktigste på kontinentet.

– Tesen til vår CEO (og hovedaksjonær Zhou Yahui, journ. anm.) var at det lå et potensial her som det overhode ikke var dratt nytte av, med en merkevare som har høy "awareness" og tillit i veldig mange utviklingsland, forteller Jacobsen.

– Så vi startet med å lansere fire, fem tjenster. Håpet var selvfølgelig at mesteparten ville klare seg. Men hittil har det gått utrolig bra!

O-tjenester

– Kreditt, for eksempel, var lavthengende frukt. Det er en stor populasjon som knapt har tilgang på bank, og da har de iallefall ikke tilgang på kreditt. Så da laget vi en tjeneste for det, OKash. I tredje kvartal, som var det tredje kvartalet vi drev med dette, omsatte vi for 40 millioner dollar med denne tjenesten, forteller Jacobsen.

På de samme tre månedene var summen av transaksjoner, altså lån som ble gitt, på 250 millioner dollar.

I tillegg til OKash rommer porteføljen med nye forbrukertjenester under Opera-paraplyen i dag alt fra nyhetstjenesten Opera News, med 160 millioner aktive brukere, til mopedtaxi-appen ORide, matleverandøren OFood, Ruter-esque OBus og den digitale markedsplassen ala Finn.no, OList. For å nevne noen.

– Det er jo ikke det at vi er så vanvittig oppfinnsomme. Det meste av dette er gjort før, andre steder. Litt av styrken til Opera nå, er at det er et europeisk selskap med kinesiske eiere som har et kjempesterkt brand med langt over 100 millioner brukere i Afrika, sier Jacobsen, og legger til:

– Alt vi gjør, gjør vi for å bli størst.

O for oppside

Og investorene ser åpenbart en tydelig oppside i strategien. Det pøses penger inn i Afrika-satsingen.

CFO i Opera Software, Frode Jacobsen.

Det er kun halvannet år siden Opera kjøpte den nigerianske startupen PayCom, og dannet OPay. Fintech-plattformen, i bunn og grunn en digital lommebok, har blitt hjørnesteinen til de fleste av de andre O-tjenestene, som alle bruker betalingsløsningen, og er skilt ut som eget selskap. Det drives og markedsføres imidlertid med tydelig Opera-stempel, og den karakteristiske røde O-en, som noen ganger også er grønn, er med overalt.

– Vi kunne gjort dette i Opera. Men når man går etter Afrikas største land, og har ambisjoner om å ta hele kontinentet, krever det veldig mye kapital. Så det vi gjorde var å etablere OPay som et eget selskap slik at det kunne ta imot direkte investeringer.

Nylig ble det kjent at OPay henter 120 millioner dollar fra kinesiske investorer. Emisjonen skjer kun måneder etter forrige runde, som var på 50 millioner dollar.

Dermed har selskapet, med Jacobsen i spissen, hentet midler tilsvarende 1,5 milliard norske kroner siden sommeren. Pengene skal brukes på å skalere OPay og de tilhørende tjenestene i Afrikas viktigste fintech-land, Nigeria, samt ekspandere til Kenya, Ghana og Sør-Afrika.

Den første av de nye O-tjenestene på toppen av OPay, ORide, ble rullet ut rett før sommeren 2019.

– Der er det motorsykler som gjelder. Nå er det over 40.000 motorsykler på tjenesten, og de tar i snitt ti daglige turer hver. Så det har blitt veldig stort, veldig fort. En periode fikk vi ikke tak i nok motorsykler i Nigeria, så vi kjøpte 10.000 stykker i Kina og shippa de inn. Etterhvert ble flaskehalsen å få ut nok skilter fra myndighetene i Lagos, sier Jacobsen.

Avgjørende nettleser

– Er dere i ferd med å bli et afrikansk Amazon eller Alibaba?

– Det er ikke helt presist. Vi kommer aldri til å ha store varelagre og være en butikk som leverer klær og slike ting. Men vi skal levere digitale forbrukertjenester i de fleste andre aspekter av hverdagen til folk.

– Hvor avgjørende har merkevaren som nettleseren har bidratt med vært?

– Fullstendig. Nylig var jeg i Nigeria og snakket med en entreprenør som var ekstremt interessert i å gjøre noe sammen med oss. Han fortalte at når et eller annet lanseres der, og spesielt noe som har med penger å gjøre, er refleksen til alle at dette er svindel og lureri. Så det tar mye tid og koster mye penger å komme forbi det. Men hvis man kan skrive Opera, eller sette en rød O på produktet, blir ting mye lettere.