Quickorders konkurs
FundingPartner formidlet lån til QuickOrder for 15 millioner - Over 1000 lånegivere kan bli rammet
Folkeinvestorene stiller bak i køen når kreditorene skal prøve hente ut gjenstående verdier fra selskapet.
Shifter avdekket torsdag at restaurantbetalings-selskapet, som blant annet lar deg betale via QR-kode, er slått konkurs. Selskapet fikk en voldsom vekst under covid-perioden, men nå ble det altså kroken på døra for selskapet.
I 2021 hentet Quickorder inn 27 millioner kroner i emisjon med flere prominente norske investorer. Blant annet Trond Riiber Knudsen, Simon Simonæs og MP Pensjon er blant aksjonærene.
Folkefinansiert lån på 15 millioner kroner
I februar 2022 ble det formidlet to lån til QuickOrder via folkefinansieringsplattformen FundingPartner.
--Lånesummene var fem og ti millioner kroner, på totalt 15 millioner kroner, sier Geir Atle Bore, daglig leder i FundingPartner til Shifter.
De ønsker kun å besvare Shifters spørsmål via epost.
Bore forteller at det var 653 långivere i det ene lånet på 5 millioner og 389 långivere i det andre lånet på 10 millioner.
Totalt er dette 1042 lånegivere, men siden samme person kan delta i begge lånerundene, er det ikke nødvendigvis 1042 unike lånegivere.
Han forteller at begge lånene hadde den høyeste risikoklassen (risikoklasse C) med 2. prioritetspant i driftstilbehør, varelager og kundefordringer, samt en morselskapsgaranti.
Andreprioritetspant betyr at noen andre har førsteprioritetspant dersom lånet misligholdes. Så lånegiverne får evt noe tilbake dersom de som står foran i køen får det de har krav på først.
— Nettorenten til investorene var 12 prosent med 12 måneders løpetid, og per dags dato er omlag 5,4 millioner tilbakebetalt, sier Bore.
— Hva skjer nå?
--Lånet er automatisk overført til Intrum Capital, som overtar krav for investorene dersom det skjer et vesentlig mislighold, forteller Bore.
Intrum Capital vil melde utestående krav til konkursboet og bostyrer. Bostyrer vil deretter håndtere prosessen og dialog med mulige kjøpere av boet.
Hvordan ble risikoen vurdert?
--Hvordan vurderte dere risikoen på dette selskapet?
--Selskapet fikk kategori C som som er den høyeste risikokategorien vi har formidlet lån i. Hovedrisikoen som ble fremhevet var at selskapet var avhengig av refinansiering, en vellykket finansieringsrunde eller lønnsom drift for å innfri lånet, og det var disse tingene som gikk galt for selskapet da markedet snudde, hevder Bore.
--Hvor stor andel av låneporteføljen deres er "Kategori C"- lån?
--Av våre ni vesentlige mislighold, er C-lån tre av dem. Gitt C-lån er en mindre andel av lånene enn A og B, er det da andelen høyere misligholdsrate for C-lån som har høyere risiko og høyere renter enn A og B, sier han.
Ifølge FundingParter har de formidlet 555 lån. 10 prosent er A-lån, 75 prosent er B-lån og 15 prosent er C-lån.
A-lån har ingen mislighold, B-lån har seks mislighold og C-lån har tre mislighold.
--Vet dere noe om hva som gikk galt for selskapet? Alle tre momentene, eller bare et eller noen av dem?
--Slik vi oppfatter det, skyldes konkursen av at alle tre har inntruffet for selskapet, sier han.
— Ble dette opplyst om i prospektet?
--Ja alle de tre risikoene ble beskrevet i prospektet, svarer Bore.
--Kan man i ettertid se at man kunne gjort noe annerledes? Hva?
— Det er alltid leit når lån blir vesentlig misligholdt, og vi forsøker alltid å lære i ettertid ved slike tilfeller. I dette tilfellet har selskapet mislyktes grunnet en kombinasjon av et utrolig svakt kapitalmarked for startups, som traff samtidig med at de positive effektene ved denne type betalingstjenester dabbet av. At begge disse tingene skulle skje samtidig hadde vi ikke forutsett.
--Det svarer ikke helt på spørsmålet. Kunne dere gjort noe annerledes? I så fall hva?
--Eksakt hva vi kunne gjort annerledes må vi komme tilbake til. Vår første prioritet i dag er å støtte konkursboet med informasjon da dette ble klart i går. Eventuelle lærdommer kan vi komme tilbake med senere.
For ordens skyld: Schibsted eier E24, eier 10 prosent av FundingPartner og eier 51 prosent av Shifter.