nytt om navn
Går fra corporate venture til norsk sopp-startup
Tidligere sjef for Nutrecos venturefond Erik Tveteraas blir finansdirektør i Nomy.
Erik Tveteraas blir ny finansdirektør i Norwegian Mycelium (NoMy).
NoMy er et fermenteringsteknologiselskap som forvandler side- og avfallsstrømmer fra næringsmiddelindustrien til sirkulære ingredienser med lite karbonavtrykk, ved hjelp av soppfermentering.
Tveteraas har bakgrunn fra Nutreco, hvor han ledet konsernets strategiske investerings- og innovasjonsarm, og forvaltet en investeringsportefølje innenfor dyre- og fiskehelse, alternative proteiner for næringsmiddelindustrien, samt digitale løsninger for oppdrett og husdyrhold.
Hos NoMy vil han utnytte betydelig bransjeerfaring for å forme strategi, bygge selskapets finansfunksjon og redusere risiko når NoMy tar fatt på oppskalering til kommersiell skala.
NoMy ble grunnlagt i 2020 i Oslo og samarbeider med industriaktører og forskningsmiljøer som Skretting, SINTEF og NMBU for å kommersialisere mykoproteiner for industrielle applikasjoner i fôrbransjen og næringsmiddelindustrien.
Ved hjelp av tett samarbeid med strategiske samarbeidspartnere både oppstrøms og nedstrøms for effektiv markedsadgang og -tilpasning, planlegger NoMy å vokse til innledende kommersiell skala i løpet av de neste 6-12 månedene.
– Jeg er svært tilfreds med at Erik blir en del av NoMys ledergruppe på et viktig tidspunkt i selskapets kapittel. Som finansdirektør kommer han til å jobbe forsterke vårt arbeid med profesjonelle investorer og styrker våre etableringer av strategiske partnerskap med relevant matindustri. Hans omfattende erfaring innenfor oppdrett og fiskeernæring i kombinasjon relevant finansfaglig bakgrunn og investeringer, gjør ham til det ideelle valget for å støtte NoMy i våre langsiktige kommersialiseringsplaner, sier administrerende direktør og medgründer Ingrid Dynna i en kommentar.
Tveteraas forteller at han har fulgt råvaremarkeder i årevis og evaluert dusinvis av alternative ingredienser:
– NoMy skilte seg positivt ut med en unik tilnærming til markedet. Fôr- og oppdrettsnæringene må tilpasse seg for å ikke miste troverdighet i sitt samfunnsoppdrag. I NoMy så jeg en troverdig forretningsmodell for oppskalering, kostnadseffektivt og produktutvikling som kan supplere tradisjonelle råvarer og levere lav miljøpåvirkning som jeg er sikker på vil bidra til å gjøre verdikjedene vi retter oss mot mer bærekraftige, sier han.