nytt om navn
Går fra Eviny til ladeselskap: Mål om 100 millioner i omsetning neste år
Louise Sondrup ledet innovasjonsarbeidet i energiselskapet Eviny. Nå blir hun daglig leder i oppstartsselskap.
Frem til sommeren var Louise Sondrup innovasjonssjef i energiselskapet Eviny. Innovasjonsarbeidet i selskapet skiftet da retning - til å dreie seg om innovasjon i kjernevirksomheten.
Hun ønsket å jobbe mer direkte med innovasjon innenfor ulike områder - og valgt å slutte. Nå går hun inn som daglig leder i oppstartsselskapet Ayond.
– Jeg elsker å bidra til at det skapes nye grønne produkter og trives ekstremt godt i grensesnittet mellom energi og innovasjon, sier Sondrup.
For under ett år siden meldte Shifter at Stine Andreassen, gikk motsatt vei. Hun gikk fra oppstartsselskapet Wa.Works til Eviny, etter at selskapet hun gründet meldte oppbud i fjor høst.
Ayond produserer flyttbare systemer med ladere og batterer til tunge kjøretøy som lastebiler og busser.
Selskapet ble startet opp for tre år, med Eviny som en av eierne og grunnleggerne. Sondrup var med å starte selskapet fra sin posisjon i Eviny.
– Hva er den største forskjellen på å jobbe i en stor etablert bedrift og i en oppstartsbedrift?
– De største forskjellene på å jobbe i en etablert bedrift og innen oppstart er viktigheten av stort fokus på likviditet og arbeidskapital, og mengden møter. Jeg har gått fra en virkelighet hvor selv små beslutninger kan ta litt tid fordi mange må involveres, til en virkelighet hvor vi tar beslutninger ekstremt raskt. Det er gøy, men det er også risiko for at man glipper på noe. Heldigvis kan de fleste beslutninger gjøres om hvis man lærer at det var en feil, Sondrup.
I 2023 hadde Ayond en omsetning på 15 millioner kroner. I år er målet 40 millioner kroner.
Kundene er foreløpig i Norge, Sverige og Nederland.
– Ladesystemene våre brukes for eksempel på byggeplasser - der man trenger å lade gravemaskiner eller lastebiler, sier Sondrup.
Hun peker på to ting som gjør at denne typen produkt er etterspurt - økte klimakrav til bygg og anlegg, og elektrifisering av tunge kjøretøy.
Sondrup forklarer at det særlig er to årsaker til at flyttbare batterier og ladere er en nyttig løsning.
– Noen steder er det for lite kapasitet i nettet til å kunne lade store kjøretøy og andre ganger ønsker man ikke etablere faste ladepunkter, som for eksempel på en byggeplass. Vi ser også en stigende etterspørsel etter flyttbare batterisystemer fra mange steder i Europa. Det at vi har kontroll på både hardware og software gir oss en unik mulighet, sier Sondrup.
– Når du som privatperson kommer til en ladestasjon, kan du i verste fall oppleve at du må prøve flere ladere før en virker. Slik kan ikke vi ha det i dette segmentet. Vi må ha minst mulig feil og veldig god oppetid. Det er viktig for kundene våre. Vi har fokusert på norske kvalitetsleverandører. Utstyret vi leverer er ekstremt robust og av høy kvalitet. Det er et konkurransefortrinn for oss, sier Sondrup.
Hun forteller at det finnes flere konkurrenter nasjonalt og internasjonalt, men at de prøver å skille seg ut ved å ha robuste produkter og ha lavere CO2-utslipp blant annet ved å gjenbruke batterier og norsk aluminium.
– Det er et marked med veldig stort potensial - så det vil være plass til flere aktører som lykkes, sier Sondrup.
Ayond er nå i en skaleringsfase.
– Hva er målet fremover nå?
– Målet mitt fremover er å få Ayond opp i rakettfart, lære masse og ha det gøy underveis. Dette er virkelig et selskap med stort potensial, men for å skalere trenger man disiplin og holde øynene på målet.
– Hva er det viktigste du gjør i din jobb fremover?
– Det viktigste er å få ting inn i gode strukturer. Det gjelder både salg, leveranse, vedlikehold og produktutvikling. Når man går fra syv millioner til 100 millioner i omsetning, som er målet neste år, vil det være kaos. Min jobb er å sikre at det er minst mulig kaos og at vi tjener penger underveis.