Nytt om navn

Går fra konsulentselskap til dansk oppstartsselskap 

Kristian Amlie går fra Bouvet til å bli leder for samkjøringsappen Nabogo i Norge og Sverige. 

Skal få flere til å kjøre sammen: Fersk sjef for Norge og Sverige, Kristian F. L. Amlie, og kampanjemedarbeider Sandra Wolter-Paulsen i Nabogo.
Publisert

Siden 2010 har Kristian Amlie jobbet med samkjøring som konsulent og i samarbeid med ulike aktører, blant annet for den amerikansk-irske appen Carma Carpool i Bergen. 

Nå går han fra stilling som konsulent i Bouvet til å bli leder i Norge og Sverige for det danske oppstartsselskapet Nabogo.  Selskapet flytter også kontoret i Norge fra Oslo til Bergen. 

Nabogo har det siste året hatt en pilot i kommunene Øygarden og Askøy vest for Bergen. 

Over 60.000 samkjøringsturer er gjennomført på ett år i de to kommunene. 

 Selv har Amlie samkjørt over hundre turer. 

– Den vanligste misforståelsen er at man skal samkjøree sammen med fremmede, men det stemmer ikke. Her samkjører man stort sett med i folk i små nettverk, på mellom fem og 20 personer, sier Amlie. 

Vokst raskt i Danmark 

– Så vokser det organisk til å bli et betydelig fenomen, sier Amlie. 

I Danmark har Nabogo erfart at interessen spredte seg raskt, blant annet hos Lego sine ansatte. Nå over halvparten av de 5000 ansatte der aktive i appen. 

I tillegg til rollen i Nabogo er Amlie også initiativtaker til Norsk institutt for samkjøring, som er en nasjonal interesseorganisasjon for samkjøring. 

Flere har prøvd seg på samkjøringsmarkedet tidligere. 

Amlie har tidligere blant annet vært med som prosjektleder for bedriftselen av prosjektet da Statens vegvesen i Hordaland laget en app for samkjøring, HentMEG. Appen kostet 45, 5 millioner å lage og ble skrinlagt i 2016. 

Appen den var gang rettet mot privatpersoner. Nabogo har primært det offentlige og bedrifter som sine kunder. 

Selskaper har inngått avtaler om piloter med kollektivselskapet Skyss i Vestland, AtB i Trondheim, Brakar i Drammen, og Trysil og Engerdal i Innlandet gjennom et EU-prosjekt. 

Passasjerer med månedskort kan bruke samkjøring som en inkludert tjeneste i månedskortet. Sjåførene som tar med ekstra passasjerer får én krone per kilometer de har med passasjer - og minimum 15 kroner per tur. 

Det er kollektivselskapene som er de betalende kundene for oppstartsselskapet. 

I 2022 kjøpte Nabogo opp boet etter det norske oppstartsselskapet Sammevei. 

– Alle kjøper 5-seters-biler, men det sitter i snitt bare 1,17 personer i hver bil. Det skaper kø. Samkjøring gir en kjempegevinst, men i Norge har det vært vanskelig å selge samkjøring inn til kollektivselskap. Med høy brukeraksept håper jeg dette endrer seg, sier Amlie. 

Det vil han prøve å endre. 

Han viser til at franske myndigheter samarbeider med et tyvetalls selskaper som tilbyr samkjøring, og at det i Tyskland finnes rundt 60 apper som tilbyr samkjøring. 

– Hva er målet fremover med samkjøring?

– Det første målet vi må klare nå er å ikke gå i pilotfellen - som betyr at en vellykket pilot ikke blir videreført til drift, sier Amlie. 

Han mener samkjøring kan styrke mobiliteten for unge og utkantene, frakte folk inn til et godt kollektivtilbud og øke antallet som reiser kollektivt totalt.  

– Målet er at flest mulig kollektivselskap skal få egne erfaringer med samkjøring og se gevinstene i sitt område og med egne brukergrupper, sier Amlie. 

 Hva er mulig å få til i Norge tror du? Hvorfor viktig at vi samkjører mer? 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.