Geir Førre har bygget opp og solgt to milliardselskaper - Energy Micro og Chipcon. Dessuten var han største investor og styreleder i droneselskapet Prox Dynamics som ble solgt videre til Flir Systems.
De siste fire årene har han brukt tiden sin som meget aktiv investor i noen av de mest kjente vekstselskapene i landet, blant dem Disruptive Technologies, Airthings, Ardoq og Zivid.
Verktøykasse for gründere
Nå lanserer Førre en ny plattform, Entrepedia, som skal hjelpe både egne og andres oppstartsselskaper å vokse.
- Da jeg skulle starte mitt andre selskap, hadde jeg lært hvor mye det betydde å ha orden i sysakene. Det var da jeg første gangen tenkte at jeg skulle hatt en slik verktøykasse, sier Geir Førre om ideen bak det nye prosjektet.
Da han senere ble investor forsto han at han ikke var den eneste som slet i rollen som ung og uerfaren gründer.
- Når du er førstegangsgründer, kan du veldig lite om alle de små og store tingene ved det å bygge et selskap. Du kan kanskje mye om teknologien og en del om markedet, men ikke så mye om hvordan du skal gjøre det.
Vanlige feil og Førres feil
- Er det noen typiske feil norske selskaper gjør?
- Hvis man skal ta et enkelt eksempel, så slurves det utrolig mye med rekrutteringsprosesser. Det blir utrolig bra hvis du får det til, men utrolig skadelig hvis du ikke får det til. Det blir ikke alltid match, men hvis du bommer i 50 prosent av tilfellene, er selskapet dødt. Stikkordene er referansesjekk og skikkelige jobbintervjuer, ikke kaffeprater på 30 minutter, sier Førre.
- Hva er den største tabben du selv har gjort?
- I mitt første selskap var jeg ikke flink nok til å utvikle de ansatte, spesielt ikke innen ledelse. Jeg undervurderte hvor viktig det er å styrke organisasjonen, det å utvikle lederne til å ta større og større ansvar når selskapet vokser. At de blir stadig mer autonome, samtidig som du får hele helheten til henge sammen.
Ny podcast
Hans investeringsselskap Firda har lenge utviklet maler for både det ene og andre til sine porteføljeselskaper. Disse og en rekke andre verktøy og gode råd blir å finne i den nye plattformen fra Entrepedia.
Med seg på laget har han fått Shifter. Som mediepartner lager de nå en podcast-serie der en rekke erfarne gründere skal bidra med kunnskap og innspill om ulike tema. Denne vil gå ut på både Shifters vanlige podcast-kanal og den nye kanalen Startup Skills. Alle Shifter-abonnenter får også fri tilgang til selve tjenesten.
- Noe av det viktigste vi gjør her i Shifter er å gi innsikt og hjelp til oppstartsselskaper som vil lykkes. Det passer godt med det Entrepedia ønsker å få til. Når vi nå drar i gang denne podcasten, kan vi dele kunnskapen til noen av landets dyktigste gründere, og slik lage god og uavhengig “forbrukerjournalistikk” for startups, sier redaktør Per-Ivar Nikolaisen i Shifter.
- Du er ikke redd for at du blir i lomma på Geir Førre, og som journalist vil være “snillere” med ham enn du er med andre investorer?
- Nei, det er jeg ikke. Fra første stund har vi presisert overfor Førre at det er redaksjonen som bestemmer over hva som blir publisert, og at vi kommer til å fortsette å stille krevende og kritiske spørsmål, både i podcastene og i andre deler av dekningen.
Opsjonsavtaler og aksjonæravtaler
Entrepedia vil bli delt inn i 10 kapitler. Det første kapittelet som nå er lansert, handler om oppstarten - alt et selskap trenger de første par årene. Blant de rundt 40 malene i dette kapitlet inngår alt fra ansettelsesavtaler, aksjonæravtaler, opsjonsavtaler til finansiell modell og cap-table. Før sommeren vil det neste kapitlet om rekruttering og personalutvikling bli tilgjengelig. Så vil de resterende kapitlene bli ferdigstilt fortløpende i år og neste år. I den første episoden forteller Geir Førre og Oliver Halvorsrød om hvorfor de starter Entrepedia og hva det skal være. I andre episode som også legges ut nå, handler det om det første du bør tenke på når du skal starte et selskap. Der er også Øyvind Janbu fra Zivid og Energy Micro gjest.
- I oppstarten er det mye du trenger som gründer. Vi ønsker for eksempel at nye selskaper ikke skal gjøre seg avhengig av å bruke mye advokattjenester fra dag én. Vi tror det har en verdi i seg selv at disse selskapene skal være selvhjulpne mest mulig. Denne verktøykassen hjelper til med det, sier Førre.
- Det finnes jo en del malverk her og der, og også startup-bøker du kan lese. Hvordan er dette annerledes enn alt det man har fra før?
- Det er mange andre som har deler av dette, men vårt mål er at Entrepedia skal være en komplett verktøykasse, spesialtilpasset norske teknologiselskaper. I tillegg har vi lagt mye ressurser ned i tekst, som setter dokumenter og råd i kontekst og system.
- De siste fem årene har økosystemet av støttespillere, inkubatorer, engleinvestorer med flere etablert seg godt her i Norge. Kommer ikke Entrepedia til å ødelegge for mange av disse?
- Det skal ikke ødelegge, men snarere bistå og forsterke, slik at heller ikke de trenger å bruke tid på å gi råd om de generiske elementene, men konsentrere rådgivningen rundt det som er spesifikt og unikt med det enkelte selskapet, sier Førre.
Fra ABB til gründerbistand
Oliver Halvorsrød er daglig leder i Entrepedia. Han kommer fra jobben som digitalsjef i ABB, der han var en del av teknologigigantens ventureteam.
- Jeg har lenge vært frustrert over at endringene vi sårt trenger i Norge, går altfor sakte for å bygge et nytt kunnskapsbasert næringsliv. Det etablerte næringslivet kommer i liten grad til å være drivkraft i de endringene vi trenger, og jeg tror det heller er flere små som må til, sier Halvorsrød.
- Fra det perspektivet var det et enkelt valg å bruke den eneste virkelig verdifulle kapitalen jeg har, min egen tid, på noe jeg tror vil være bra for Norge. Vi kommer jo ikke til å løse alle de store problemene, men hvis vi klarer å gjøre alle norske oppstartselskap fem prosent mer effektive og høyne sjansen for suksess med fem prosent, har det en enorm effekt.
Etterhvert som verktøykassa blir mer komplett vil arbeidet flyttes over på forbedringer, oppdateringer og fornying. Etterhvert håper de på hjelp fra økosystemet, og at verktøykassen blir mer og mer dugnadsdrevet.
Ingen direkte gevinst
- Er dette noe du skal bli enda litt rikere på?
- Det kan godt hende, men det er ikke på grunn av Entrepedia direkte. Det er et bevisst valg, både fordi vi ikke tror vi kommer til å tjene så mye penger på abonnement, og fordi vi ønsker at alle norske teknologi-startups skal se seg tjent med å bruke denne verktøykassa. Derfor lar vi prisen være lav, akkurat nok til at det går rundt for å utvikle og drive tjenesten.
Gevinsten vil han først og fremst få som investor, tror Førre.
- Entrepedia vil gjøre det lettere for oss å få nye selskaper om bord. De blir mer effektive og strukturert. Kanskje kommer de raskere til mål, og bruker litt mindre ressurser.
Han understreker igjen at dette ikke bare er for å gagne hans egne selskaper.
- Da hadde vi ikke gjort det. Det ville vært mye mindre jobb å gi en-til-en-råd til dem enn å lage dette. Det er jo en filantropi som ligger til grunn, noe vi gjør for samfunnet.
Dårlig corona-timing?
- Sånn til slutt. Noe enkelte sikkert vil spørre seg. Hvorfor lansere dette midt oppi corona-krisen, er dere ikke redde for at det vil drukne i nyheter om alt annet?
- Ting kommer gradvis til å normalisere seg, og det er ikke slik at alle selskaper stopper sin virksomhet i denne situasjonen.
Førres egne porteføljeselskaper gjør nå det de kan for at krisen skal ha minst mulig påvirkning på virksomheten. I en tid der gründerne bruker mindre tid på reiser og fysiske møter, er de kreative i måten de kan jobbe annerledes på. Blant annet ved å gjennomføre salg online i stedet for å møte kundene fysisk.
- Det viser seg at folk er mer tilgjengelig enn noen gang. Kanskje vil dette føre til en varig endring i måten man jobber med kunder, ved at man får en mer fremtidsrettet og mer miljøvennlig måte å drive salg på, sier Førre.
Han viser til at den nye effektive hverdagen gir mulighet til å gjennomføre flere salgsmøter.
- Jeg tror ikke verden går under denne gangen heller, så det gjelder å være forberedt når dagene igjen blir normale. Det er her Entrepedia og den kunnskapen vi formidler kommer inn.
Hør episoden i din foretrukne podcast-avspiller eller lytt her på siden:
For ordens skyld: Shifter har også et kommersielt samarbeid med Entrepedia, der abonnentene får gratis tilgang på tjenesten i 12 måneder, samt at Shifter får en mindre del av inntektene til Entrepedia.