Han har bygget milliardselskapene Chipcon og Energy Micro, og var viktigste investor i Prox Dynamics. Men det var mer tilfeldigheter enn dyktighet da Geir Førre fikk inn investorer den gangen han startet sitt første selskap for over 20 år siden.
- Jeg tror jeg knapt visste hva det ordet betydde.
Dumme penger
I podcasten fra Entrepedia og Shifter deler han sine råd til gründere som nå er på kapitaljakt. Et av dem handler om «smarte penger».
– Mange investorer er rent finansielle, og de er fantastiske nok de. Det er ikke alltid du trenger flere råd. Det verste du kan få er jo investorer som mener de er «smarte penger», men egentlig er «dumme penger». Da går det bare med mye ekstra tid.
– Hvis du skulle gått tilbake og gitt «den unge gründer Geir Førre» et råd, hva ville det vært?
– Den første investoren skulle vært en «business angel». En med mye erfaring, og vilje og interesse til å bruke tid på selskapet. En som kunne vært styreleder og utfordre meg.
I podcasten forteller Førre at investorene har lært ham mye om det å være leder.
– Jeg hadde aldri ledet noen mennesker før jeg ble gründer og tilfeldigvis ble valgt av de andre gründerne til å lede selskapet.
En som er der
– Når du nå selv er blitt investor, hva slags type investor vil du være?
– Vi er ekstremt tett på, uten å være operative. Når det virkelig er vanskelig, og det brenner på kjøkkenet og toalettet samtidig, da er ikke vi de som forteller at det kan begynne å brenne i stua også. Da hjelper vi heller til å slukke brannen. Men når det ikke er noe spesielt, og alt tilsynelatende går bra, kan vi gjerne være de som sier i fra at det kan være et tilløp til brann i stua.
De følger tett opp. Noe av det som går igjen er at gründerne ikke klarer å holde fokus.
– Det er et område vi bruker mye tid på å utfordre selskapene. Gründere har en tendens til å favne veldig bredt, og vil lage et selskap som skal løse alle problemer i hele verden.
Dette er "turn off"
I podcasten forteller han også om hva som er «turn off».
– Er det et tidligfaseselskap som akkurat har kommet ut av startgropa, og har en shiny presentasjon på 50 sider, da blir vi skeptiske. Da har de antagelig brukt for mye penger på et konsulentselskap.
– Er det noe spesielt man må skrive i eposten til deg, for at det skal trigge deg?
– Det må treffe noe vi tror på, noe vi synes er gøy å bruke tid på. Det skal ikke nødvendigvis redde verden, men det bør dra den i positiv retning. Vi liker det som er litt vanskelig, noe man kan forutse suksessen til, gitt at gründerne klarer å lage produktet.
Vær spesifikk og ærlig
Han er også allergisk mot eposter av generisk karakter.
– Det må være en grunn til at akkurat vi er riktig investor, de må forklare litt om hvorfor de tar dette initiativet overfor oss.
Dessuten er han ikke spesielt begeistret over de som fokuserer «for mye» på det positive.
– Hvis du bare er opptatt av å fremstille hvor lett det er å bygge dette selskapet, da faller du gjennom, sier Førre, og legger til:
– Alt annet enn at det er noen problemer, er urealistisk. Jeg gruer meg alltid til det første styremøtet, for da kommer det alltid noe.
Sjekk investorene grundig
I podcasten får vi også høre mer om hva Førre mener om prising av et oppstartsselskap, samt hans råd om hvordan du bør sjekke referanser:
- Dann deg et komplett bilde av investoren. Be også om å få høre om det caset investoren er minst fornøyd med. Der det gikk skikkelig dårlig, der man ble uvenner med gründeren. Hva skjedde der?
– Hva er den verste investoren du kan ha?
– Den verste investoren du kan ha, er en som til enhver tid skal dra alt til sin fordel. Bruke enhver krise til å få størst mulig eierandel og griske til seg på bekostning av alle andre.
Lytt til podcasten fra Entrepedia og Shifter her eller i din foretrukne podcast-avspiller.