gjenbruk
Gjenbruksapp får med seg Schibsted og et kobbel av internasjonale stjerneinvestorer
Schibsted Ventures går inn i Tings sammen med investeringsfondene Spintop, FJ labs, TSIC og Arkwright.
Schibsted Ventures investerer 5 millioner kroner i Tings i en Investeringsrunde ledet av den svenske investoren Spintop Ventures som kommer inn med 5 millioner kroner.
De andre investorene inkluderer amerikanske FJ Labs, som regnes som en av verdens ledende investorer i digitale markedsplasser, og den norske investoren Arkwright X.
I tillegg er ble det mandag ettermiddag klart at Tiny Supercomputor Investment Company (TSIC), med Base i Berlin og London, kastet seg på med ytterligere to millioner kroner, og løftet med det totalen til 15 millioner.
Sondre Selbæk i Tings er veldig tilfreds med å få med profilerte internasjonale investorer.
– Global skalering har vært ambisjonen siden starten. Da er det viktig og bra å få med internasjonale investorer som kan bidra til det, sier han.
Interessen har vært betydelig, selv i et krevende kapitalmarked. Selbæk og medgründer Andreas Solbakken har snakket med veldig mange som synes prosjektet er lovende.
– Vi har nok kunnet velge og vrake litt, sier han.
Investorene har i stor grad funnet frem via nettverk. Tings eksisterende eiere må sies å være godt oppkoblet. På listen finnes navn som blant andre engleinvestorene Trond Riiber Knudsen og Birger Magnus, og en rekke retail-eksperter som Andreas Niss med bakgrunn fra Elkjøp og Elektroimportøren og XXL-medgründer Robert Iversen.
– Så er det gjerne slik at når en investor er veldig gira, så drar de med seg flere, sier Selbæk.
La ned venture-studio for å gå «all in»
Tings har også en litt annerledes start enn mange andre startups. Gründerne drev i mange år venture-studioet Railway hvor de bygget startups for kunder. Men for noen år siden valgte de å legge det vellykkede studioet ned for å gå «all in» i Tings.
Selbæk angrer ikke på avgjørelsen.
– Vi har bygget mange ting opp igjennom tiden. Det å gi 100 prosent fokus og dedikasjon til et prosjekt, trumfer det å drive med noe mer forutsigbart, som studioet, sier han.
Samtidig er hverdagen snudd opp ned.
– Det er en annen hverdag å drive en startup, men kan ikke bare starte på et nytt prosjekt i motbakke. Jeg vil si det er mer meningsfullt, og det er deillig å vite at man ikke skal gi fra seg prosjektet sitt om 2-3 år, slik vi alltid gjorde tidligere med venturemodellen. Det kunne være tungt å sende ting videre noen ganger, sier han.
Logger sokkene
Nå har Tings-appen 20.000 mer og mindre aktive brukere. Mens noen bruker appen daglig, og legger inn de fleste kvitteringene sine og kartlegger det meste de eier - ned til sokkene, er det andre som bruker appen mer sporadisk. Totalt ligger det 200.000 ting i appen.
– Vi jobber daglig med å finne en perfekt markedstilpasning.
EU-regler kommer til å spille en viktig rolle fremover. Rett til å reparere og såkalte produktpass er like rundt hjørnet. Innen tekstil er det også ventet nye krav til hva som kan kastes og hva som kan gjenbrukes.
For Tings-teamet utgjør reguleringene et viktig strategisk veivalg.
– Vi har lagt ned mye tankekraft i det. Skal vi henge oss på EUs kommende «product passport»-prosjekt, en slags standard for digitale tvillinger, eller gå litt mer egne veier? For oss er det viktigste blitt å lage noe som folk faktisk vil bruke, så må standardene fra det offentlige få komme på plass når de kommer.
Det han er sikker på er at det vil bli mange åpne standarder og APIer uansett.
– Og det er bra for oss. Vi vil være plattformen som spiller konsumenter og produsenter gode på at ting varer.
Ny måte å tenke markedsplass
– For Schibsted Ventures er dette en ny måte å tenke digitale markedsplasser. Tings kan potensielt redusere barrierene for å selge brukte produkter på våre markedsplasser, forbedre kvaliteten på oppføringer og verifisere eierskap til ting som er oppført, sier Mats Staugaard, investeringssjef i Schibsted Ventures.
– Vår ambisjon er å endre handelen. Det kan høres hårete ut, men sannheten er at EU kommer med pålegg til handelen om å endre sine virksomheter. Butikker og merkevarer må tenke mer sirkulært, og mer på reparasjon og bruktsalg enn de gjør i dag. Tings gjør det enklere å møte kravene vi vet kommer, sier Sondre Selbæk som er daglig leder i selskapet.
Staugaard sier at Tings passer svært godt inn i porteføljen deres.
– Vi har fulgt teamet i Tings lenge og de er imponerende offensive! De løser et veldig stort problem for merkevarer, butikker og kunder. Hvis Tings når sine ambisjoner vil de bidra stort til en mer bærekraftig handel. Vi ser fram til å følge selskapet og tjenesten videre og vi synes det er spennende at anerkjente investorer som Spintop, FJ Labs og Arkwright X også har sett potensialet i Tings, sier Staugaard.
Peter Carlsson er partner i Spintop, og har ansvaret for deres investering i denne emisjonen. Han har tidligere blant annet ledet PriceRunner.
– Bruktmarkedet er grunnleggende viktig i ambisjonen om et mer bærekraftig samfunn, og Tings har funnet en måte å koble den ordinære handelen sammen med bruktsalg. Det er en utrolig spennende ide, og vi er glade for å lede denne emisjonen sammen med Schibsted Ventures.
(For ordens skyld: Schibsted er majoritetseier i Shifter).