CEO Øyvind Reed og CTO Ingrid Ødegaard i Whereby.

Gjør seg klare til «rotterace»: Whereby henter 100 millioner

Videokonferansestartupen får inn en rekke internasjonalt kjente suksessgründere på eiersiden, og fortsetter «rotteracet» mot giganter som Microsoft, Zoom og Google.

Publisert Sist oppdatert

Videonor og deres videoverktøy Whereby opplevde en eksplosiv vekst da land etter land stengte ned i fjor. Allerede da bestemte det tyske VC-fondet Point Nine seg for å gå inn med kapital, og har jobbet tett med selskapet i turboskaleringen det siste året.

Egentlig hadde ikke Whereby noe stort behov for cash. En brukervekst på over 450 prosent, i tillegg til at eierselskapet Videonor hadde solgt ut den øvrige produktporteføljen til Pexip for å satse alt på Whereby, har gjort at det har vært godt med penger i kassa.

Men når konkurrentene heter Microsoft, Google og Zoom holder det ikke bare å fortsette som før. Det var helt åpenbart for Whereby-teamet at de måtte gi ytterligere gass dersom de skulle være med i kampen om det som har vært et av verdens heteste tech-markeder det siste året.

Nå har selskapet altså fylt opp krigskassa med 12 millioner dollar fra det de selv beskriver som «noen av verdens beste investorer».

Stjerneinvestorer inn

Foruten Point Nine går software-fondet Saastr inn med kapital. I tillegg har en gruppe med over 20 kjente engleinvestorer bidratt i runden.

Det dreier seg om gründere bak selskaper som Miro, Typeform og GoCardless, samt deler av det tidligste gründerteamet i Spotify. Andre kjente navn er Josh Buckley fra Producthunt og Elizabeth Yin fra Hustlefund. I tillegg har Saastr-gründer Jason M. Lemkin også gått inn personlig.

CEO Øyvind Reed forteller om en vanvittig interesse, og investorene vil samlet gi Whereby et stort internasjonalt nettverk.

– Vi har vært lite kjent i forhold til potensialet vi har. De nye investorene vi nå får inn vil bidra til stor distribusjon.

Reed viser til at strategien har vært å fylle opp med investorer som har kompetanse, erfaring og nettverk Whereby-teamet ikke selv har.

– Når du skal bygge produkter som konkurrerer med Google, Microsoft og Zoom, må du være åpen for å lytte til andre. Det at vi nå har rask tilgang på investorer som kan hjelpe oss med vanskelige valg.

Ansatte verden over

Samtidig som Whereby har hentet kapital og håndtert en stadig større brukermasse, har de ansatt i høyt tempo. Hovedkvarteret er riktignok fortsatt på Måløy, men selskapet har ansatt flere tungvektere som jobber fra andre deler av verden – blant annet i det amerikanske markedet.

– Når du skal knive med de beste selskapene i verden, må du rekruttere de beste i verden, og da må de få jobbe der de vil. Når det kommer til lokasjon er vi helt agnostiske, og det har vært en utrolig sterk driver for mange av de som har begynt hos oss.

Med i spillet

Øyvind Reed erkjenner at konkurransesituasjonen i videomarkedet er tøff, og at det har hardnet til med oppmerksomheten rundt videokonferanse det siste året.

– Det er et rotterace. Enten så kan man stå på sidelinjen og melde seg ut, eller så er man med på spillet. Så la oss finne de investorene som tror vi har noe unikt, noe markedet har behov for.

Han tror det fortsatt er et stort rom for innovasjon.

– De store har fokusert mye på stabilitet i teknologien, men det har vært lite som har skjedd med brukervennligheten.