Morten Sæthre, er gründer av Lilbit som nå henter penger for å kunne forhåndsbetale komponenter, slik at selskapet kan starte produksjonen av sine nye gps-enheter for hund og katt.

Global komponentbrist lager trøbbel for «hundeovervåkere» med milliardambisjoner

GPS-sporing for hund og katt går hjem hos folkeinvestorer. Selskapet Lilbits pågående kampanje hos Folkeinvest er oppe i 21,5 millioner kroner. Men global komponentbrist kan forsinke lanseringen av nytt produkt.

Publisert Sist oppdatert

–Dette er et kvantesprang innen gps-sporing, sier gründer, daglig leder og hovedeier i Lilbit AS, Morten Sæthre. Han er ikke beskjeden når han skal forklare hva det er som gjør at gps-sendere som skal hjelpe hund- og katteiere holde styr på kjæledyrene sine skal kunne nå tilnærmet milliardomsetning i løpet av to år.

Med en uke igjen av kampanjen hos Folkeinvest kan Lilbit være på god vei å slå ny rekord i aksjebasert folkefinansiering. Den tidligere har businessclass.com med 26,2 millioner kroner. Lilibit kan hente maksimalt 28 millioner kroner.

Kampanjen er det første trinnet i en planlagt tretrinnsrakett, som også inkluder ambisjoner om å hente 50 millioner kroner via et anerkjent meglerhus neste år og børsnotering i 2023. Mer om dette litt senere, men først må vi forklare hva Sæthres kvantesprang består av.

I skrivende stund er kampanjen til Lilbit oppe 17,5 millioner kroner, men selskapet har fortsatt en drøy uke på seg å nå maksbeløpet på 28 millioner kroner.

– Hvor høyt tror du at dere vil nå?

– Vi var superfornøyde allerede da vi nådde 14 millioner kroner, fra nå av er alt ren bonus, sier Sæthre.

Henter penger til tredjedel av vurderingen

To eksterne verdivurderinger har gitt selskapet en vurdering på rundt 400 millioner kroner, likevel henter Lilbit penger til en vurdering på omtrent en tredjedel av prisen – 129,7 millioner kroner.

Årsaken står i finne i en globale komponentkrisen som rammer både stor som liten.

– Det var kritisk at vi fikk inn penger raskt. Vi hadde en avtale om å kjøpe komponenter til 30.000 produkter, som vi skulle betale i løpet av 60 dager etter at vi startet produksjon. På grunn av krisen fikk vi plutselig krav om å forhåndsbetale flere av dem, sier Sæthre.

Han forklarer at i den skaleringsfasen selskapet er inne i nå, manglet det oppsparte midler til å ansette folk, starte markedsførings- og salgsprosesser og i tillegg betale komponentene i forveien .

- Vi måtte lage et tilbud som var godt nok til at vi fikk inn pengene. Vi begynte med å sende det ut til eksisterende aksjonærer. Når vi så gikk for Folkeinvest måtte jo de også få det samme tilbudet, sier Sæthre.

Fjerde generasjonens gps-enheter

De nye gps-enhetene som selskapet har brukt de siste årene på å utvikle selv, er den fjerde generasjonen. De tar i bruk smalbånd, eller narrowband som det også blir kalt, over mobilnettet. Smalbånd er som navnet antyder det motsatte av bredbånd, og lar deg sende små datamengder over lange avstand til forskjell fra bredbånd som sender store datamengder over korte avstand. Der med er det en viktig komponent i det som skal bli til tingenes internett.

At Telenor og Telia er ledende på området og tilbyr dataoverføring via Narrowband IOT og LTE-M, er heller ingen ulempe når den nye gps-enheten skal lanseres.

Kan leve i 90 dager

Nå er jo gps-enheter for dyr verken et nytt produkt og eller et område som mangler konkurranse. Tvert imot. Felles for alle er at de bruker dagens mobile bredbånd for å overføre data. De har ikke mer enn noen timers batteritid hvis gps-informasjonen skal oppdateres kontinuerlig og noen dager hvis gps-senderen er i aktiv modus og sender informasjon med 2-5 minutters mellomrom.

– Vår nye enhet vil kunne få en batteritid på opptil 90 dager under optimale forhold og det med kontinuerlig oppdatering. Det er ingen annen som er i nærheten av det, hevder Sæthre.

– Men selskaper som driver med sporing av beitedyr reklamerer jo med en batteritid på fem–ti år?

– Det er litt som å si hvor langt du kan kjøre en Tesla? Kjører du oppoverbakker med tilhenger blir rekkevidden kortere, enn om du ikke gjør det. Batteriene våre enheter skulle også kunne være i ti år om ingen bruker dem, sier Sæthre.

- Takket være vår egenutvikling av fastvare, programvare og maskinvare har vi klart å ta ned mengden informasjon i hver melding vi sender fra 500.000 byte til 12 byte. Det er det som gjør den store forskjellen fra andre produsenter, legger han til.

Med den utvidede batteritiden planlegger Lilbit også å kunne gi dyreeierne en bedre status på dyrets helsestatus. Gps-enheten kan også samle inn og overføre data om bevegelser og temperatur. Ved å ta i bruk maskinlæring kan må overtid bruke all data til å finne avvik fra normalen, som i sin tur kan være tegn på at hunden ikke når bra, eller befinner seg i en utsatt situasjon.

– Hvis hunden for eksempel blir veldig aktiv i det eieren går ut døren, kan det være et tegn på separasjonsangst. Vi kan da se om hunden eller blitt mer eller mindre aktiv enn forrige uke, og komme med forslag på hvordan dette kan løses, sier Sæthre og mener at en slik støtte står for noe helt nytt når det gjelder gps-overvåking av dyr.

Har fått 20 mill. i offentlige midler

Han tilskriver fremgangen de siste årenes interne utviklingsarbeid. Et arbeid som er blitt møtt med stor interesse fra både Forskningsrådet og Innovasjon Norge.

Forskningsrådet har bidratt med syv millioner kroner i skattefunnmidler, fire av disse blir utbetalt neste år. Innovasjon Norge har siden 2018 gitt støtte ved fire tilfeller på totalt 12,15 millioner kroner.

Omtrent halvparten av pengene fra Innovasjon Norge ble utbetalt som et innovasjonslån i fjor og skal gå til utviklingen av en egen produksjonslinje. De tidligere generasjonenes gps-enheter har blitt kjøpt inn fra utlandet, i hovedsak Kina. Nå er det bare komponentdeler som blir kjøpt inn utenfra.

Kortreist produksjon

Utvikling, sammensetning og produksjon skjer enten i Lilbit eller hos lokale samarbeidspartnere i Trondheimsområdet. Støpemalene til etuiet er produsert hos IV Group på Leksvik og Lilbit kjøper også inn plastikken herfra. Dessuten har selskapet satt opp egen produksjonslinje hos SIMPRO på Løkken. Den skal klare å produsere hele 180.000 enheter i året, på ett skrift og opp til 756.000 enheter hvis produksjonen går i tre skift og på helger.

Målet er å sette i gang produksjonen for alvor i november, men akkurat nå krysser Sæthre mest fingrene for at leveransene skal komme frem i tid.

– Vi har budsjettert med salg av 5000 nye enheter, og vi tror fortsatt vi skal få inn nok komponenter til å kunne produsere 10.000 for årsskiftet, men det vil bli tight, sier han.

Skulle de likevel ikke gå, er plan B å begynne med et forhåndssalg. Sæthre sammenligner med Remarkable som forhåndsolgte nesten 30.000 brett da de lanserte sin første generasjon.

Heftige vekstplaner

Lilbit, eller Tail it som selskapet tidligere het, har klart seg ganske så godt på salget av de tidligere generasjonene gps-enheter. Både i 2019 og 2020 har selskapet hatt driftsinntekter på cirka 2,4 millioner kroner med et resultat før skatt på 1,5 millioner i 2019 og 890.000 i 2020.

Men det er for småpenger å regne sammenlignet med de minst sagt heftige vekstplanene Lilbit lokker folkeinvestorene med.

Gitt at produksjonen kommer i gang som planlagt mener Lilbit at selskapet skal selge 5200 smalbåndsenheter i år, 180.000 neste år og 756.000 i 2023.

Med en pris på 2000 kroner for enheten og en månedskostnad på 79 kroner for abonnementet som ser til at hunden eller katten din er sporbar, blir inntekstveksten voldsom.

Ifølge de beregninger Lilbit legger frem skal omsetningen gå fra 14,3 millioner i år til 965 millioner i 2023 og driftsinntektene fra minus 900.000 i år til 408 millioner i 2023.

Tallene baserer seg på en rask ekspansjon fra å ha Norge som hovedmarked i år, til å erobre Norden neste år og Europa i 2023. At selskapet fra før av har distribusjonsavtale med Response Nordic, som er generalagent for GoPro i Norden og Benelux, mener Sæthre vil ha stor betydning for mulighetene til en rask ekspansjon.

– De har en vei inn både i elektronikk- og sportsbutikker, og vi må være til stede i begge deler.

Er dette virkelig realistiske tall? Dere er jo ikke akkurat alene på dette markedet.

– Explora, en av våre konkurrenter solgte 216.000 enheter i fjor, så at vi legger oss på 180.000 neste år er ganske så forsiktig synes jeg, sier Sæthre.

Han forteller om en annen konkurrent som har cirka 400.000 aktive enheter til katt, men som har de samme problemene som Lilbits tidligere generasjoner.

– Lang batteritid og nøyaktig lokasjon er det alle vil ha. Når vi nå kan tilby begge, vil vi få et gigantisk forsprang, hevder han.