Er det en regnponcho? Ja. Er det en
sovepose? Ja. Er det en isolert hengekøye? Ja. Er det et telt? Ja. Er det en
Tarp? Ja.
– Vi har som mål at det skal være enklere å
komme seg ut i naturen. Produktene skal være enkle, hvor vi tenker sirkulært,
og veien fra bod til bruk. Du skal på plass til alle elementer i en kit, og tar
du med den i sekken, har du alt du trenger for å overnatte ute, sier daglig
leder i Vær Equipment (Tidligere MSE Multifunctional Survival Equipment), Henrik Sollie.
Er det en regnponcho? Ja. Er det en
sovepose? Ja. Er det en isolert hengekøye? Ja. Er det et telt? Ja. Er det en
Tarp? Ja.
Annonse
– Vi har som mål at det skal være enklere å
komme seg ut i naturen. Produktene skal være enkle, hvor vi tenker sirkulært,
og veien fra bod til bruk. Du skal på plass til alle elementer i en kit, og tar
du med den i sekken, har du alt du trenger for å overnatte ute, sier daglig
leder i Vær Equipment (Tidligere MSE Multifunctional Survival Equipment), Henrik Sollie.
Henrik Sollie, daglig leder i VÆR Equipment.Foto: Privat
Han har tidligere bygget de eksklusive
Goldfish-båtene med sin bror Pål.
I 2017 valgte han å gi seg, og 48-åringen
tenkte ikke at han skulle inn i et selskap i så tidlig fase igjen, men han mente ideen
var for god til å la være.
Annonse
Produktideen er sammen med Eker Design (Bård Eker) klekket ut av to friluftsentusiaster, Tor Berge og Håkon Nordberg, som skulle
lage et produkt ment for forsvaret.
Tanken er at produktkolleksjonen skal innholde alt du trenger for å overnatte ute i naturen. Alt fra en tarp, hengekøye, poncho hvis det regner, til en sovepose. Tekstilene er modulære og multifunksjonelle, det betyr de kommer i deler, og kan settes sammen til ulike bruksområder.
Med ideen på plass, så trengte Vær Equipment en erfaren daglig leder.
Skal vare evig
Annonse
– Jeg så raskt at her lå det en stor
mulighet. Ingen har løst den sirkulære modellen ennå, sier han.
Det han sikter til, er at tekstilindustrien
må omstille seg 180 grader til å bli bærekraftig. EU kommer med stadig
strengere krav.
Annonse
Det mulitfunksjonelle friluftsproduktet er
bygget med det som utgangspunkt.
For det første, er det ment å vare nesten
evig. Blir det ødelagt, repareres det. Og brukes det ikke, så kjøper selskapet
det tilbake.
Annonse
– Vi må derfor være i direkte kontakt med
kunden, uten fordyrende mellomledd, eller brukeren, som vi liker å kalle det. Vi
skal være kompromissløse på kvalitet, og vi vil bygge det sammen med brukeren.
Isolert hengekøye med myggnetting kan også brukes som et klesplagg.FOTO: VÆR
Produktet er ennå ikke klart, og de første
prototypene ankommer i disse dager.
– Det første produktet vi tar frem nå, er
en fjellduk og en poncho. Vi prøver å kombinere flere produkter i én, slik at
sekken blir lettere, sier Sollie.
Han forklarer at de lager ulike moduler som
kan kombineres sammen, slik at det får ulike funksjoner og bruksområder.
Kopierer strategi fra Goldfish
– Er dette en liten nisje?
– Det er 1,5 millioner nordmenn som overnatter
ute hvert år. Veldig mange synes det er vanskelig å overnatte ute, de vegrer
seg. Vi håper at dette produktet vil gjøre det lettere. Men jo mer ekstremt du
bruker det, jo mer nytte vil du ha av det.
– Hva har du lært fra Goldfish-reisen som
du tar med deg inn her?
– Tankegangen om å være direkte på
brukerne. Det kutter mellomleddene, gir bedre marginer, men det viktigste er
inputen du får fra kundene direkte. Hvis det går via flere ledd oppnår man aldri den kobling og dialog
mellom produktutvikler og bruker som er nødvendig for å skape de beste
produktene., sier han,
Han påpeker at en tettere kundedialog, gjør
det mulig å motivere
for bruk, forstå hvorfor det ikke blir brukt, reparere og gi innbytte.
– Vi får ikke til ordentlig sirkulæritet
uten å være tett på kunden.
– Hva er «gå til marked»-planen?
– I april lanserer vi en nettbutikk. Vi
skal også bygge et community og ha fokus på markedføring her i Norge. Markedet
er potensielt stort, og vi skiller ikke på geografi, men Norge blir det
prioriterte markedet. Det vil gi nærhet og erfaring, så satser vi enda større i
2025 med en større bredde i produktene, sier han.
Han forteller at de har engasjert noen
ambassadører, at de skal lage eventer, merke stier og bygge opplevelser.
– Vi tenker at gründerne i selskapet kan
bidra mye. De er ofte på turer og ekspedisjoner, og det vil vi bruke. Vi ønsker
å få inn entusiastene.
– Hva blir største utfordring?
– At vi ikke er kjent. Det er mange dyktige
aktører der ute i dag, med mye større bredde. Vi er ikke en «one stop
shop» med det første, men vi er heller ikke avhengige av de store volumene, sier han.
– Hvor mye kapital trenger dere?
– Vi skal hente fem millioner, på en 20
millioners verdivurdering før penger, delvis privat og delvis gjennom
folkefinansiering. Vi håper at den summen skal ta oss et stykke på vei og at vi
skal kunne bli lønnsomme med det.