Barn
Gründerduoen lanserer «verdens mest bærekraftige barnestol»
Mette B. Hansen og Gineline Kalleberg bak Kaos håper å nå ut til en større kundegruppe med barnestolen av resirkulert plast.
Før lanseringen av den nye plaststolen har Kaos, en markedsplass for diverse barneutstyr, forhåndssolgt 1500 stoler til det europeiske markedet.
Gründerduoen Mette B. Hansen og Gineline Kalleberg mener dette tydelig viser en interesse for det de beskriver som «verdens mest bærekraftige barnestol».
Den plast-baserte stolen er nemlig en identisk versjon av den eksisterende tre-stolen de allerede tilbyr, med unntak av at den er produsert av 100 prosent resirkulert plast.
Duoen begynte å utforske plast som et alternativ til tre under pandemien, da etterspørselen etter tre-versjonen økte så mye at de hadde vanskeligheter med å skaffe nok tre til produksjonen.
– Hva gjør den nye stolen mer bærekraftig enn for eksempel den tradisjonelle Tripp-Trapp stolen i tre?
– Plast er slitesterkt. Stolen er laget av forbrukeravfall og kan resirkuleres opptil ti ganger. Så selv om den er svært slitesterk kan den altså resirkuleres ytterligere ni ganger dersom den skulle bli utslitt, svarer Kalleberg og legger til:
– Ved å blande inn trefiber i materialet binder vi også karbondioksid, i tillegg til at det hindrer at den ser ut som en billigstol.
Stolen er dermed tilpasset en sirkulær økonomi. At den er av plast gjør den også til et billigere alternativ til tre-versjonen.
– Det er altså samme konseptet, men til en lavere utsalgspris og gjør at vi kan nå mye bredere, utdyper Kalleberg.
Kalleberg påpeker likevel at Kaos vil fortsette med å produsere og selge tre-stolen, og ser for seg at plast-stolen vil ta opp konkurransen med andre barnestoler i plast.
Vil erobre Sør-Korea
Kaos har siden 2019 levert blant annet tre-versjonen av barnestolene til Baker Hansen, Nasjonalmuseet, Samson, Godt Brød og Radisson.
Kalleberg påpeker at klapp-stolen i plast er spesielt egnet til bruk i offentlige rom på grunn av den høye slitestyrken.
I tillegg har de nå sikret en leveringsavtale for det sørkoreanske markedet som de ønsker å erobre:
– Etter at vi begynte å jobbe mer B2B (bedrift til bedrift) har vi vært mer tilstede på internasjonale messer og vært godt synlige for internasjonale distributører. I Sør-Korea har det vært kjempestor interesse og det er et veldig spennende marked.
I tillegg til ekspansjonen i Sør-Korea planlegger Kaos å strukturere selskapet for å kunne betjene enda flere kunder i Europa, med et nytt lager og produksjonslokale i Nederland.
– Vi er godt fornøyde med å klare å vokse i et trått marked. Vi er kun fem ansatte så vi kommer til å ansette flere nå og går inn i en skaleringsfase. Frem til nå har vi hatt fokus på utvikling, mens i 2024 flytter vi fokus til skalering, sier Hansen.
Videre forteller hun at de har mål om å få 40 millioner i omsetning i 2024 etter en omsetningsvekst på 30 prosent i 2023 sammenlignet med året før. I tillegg er planen å ta USA i 2025.
Shifter har tidligere skrevet om at selskapet i 2022 opplevde en omsetningsvekst på 45 prosent, tross et tøft marked. Inntektene for 2022 nådde 17,5 millioner kroner, med et ordinært resultat før skatt på minus 3,1 millioner kroner.