Helseteknologi
Gründere vil hjelpe pasienter med tannlegeskrekk: – Den første pasienten begynte å grine
Oppstartselskapet Grasp har utviklet en måte pasienter kan kommunisere med tannlegen når de ligger i stolen.
Rundt én million nordmenn har tannbehandlingsangst og tannlegeskrekk. 250.000 av disse unngår å gå til tannlege.
– Veldig mange gruer seg, og så er det noen ganske få som har odontofobi. Jeg blir veldig på alerten når jeg ser at noen har det fælt, sier tannlege Christoffer Bjelland.
Da prøver han å roe dem ned med å forklare hva som skal skje og gi dem beskjed om å si ifra hvis det blir vondt eller ubehagelig.
– Men det er ikke alle som tør å si ifra. Det håper vi kan hjelpe nå ved bruk av Grasp, sier Bjelland.
I ett år har tannlegekontoret i Bergen sentrum testet ut smerte-sensor-ballen til gründer Ingvald Grindheim i oppstartbedriften Grasp.
Det ligner på en stressball, men ballen har sensorer i seg som sendes rett til en app.
Jo hardere du klemmer, jo høyere lydsignal i appen. Lyder og nivået på lyd kan stilles inn for hver enkelt pasient. Tannlegen kan både se og høre utslagene.
– Godt å ha ved rotfylling og trekking
– Når jeg har pasienter som jeg vet er veldig bekymret, bruker jeg ha nettbrettet rett her i nærheten, slik at jeg følger med hele tiden. Ved tanntrekking og rotfylling kan det være godt å ha. Da kan pasienten gi beskjed om det blir vondt, sier Bjelland.
– Da sier jeg ikke «litt til», men stopper med en gang, sier Bjelland og smiler.
Bjelland forteller at det skjer lite ny innovasjon på tannlegefeltet.
– Vi boret og rotfylte for hundre år siden også. Det skjer mye innovasjon av eksisterende verktøy, men det er sjelden det kommer et produkt som ikke har fantes før. Jeg elsker duppeditter, så det er gøy med nyvinninger.
Grasp ble startet for i 2017 av en gruppe gründere. Det var Jørund Fjøsne som hadde den opprinnelige ideen.
Fra kroniske sykdommer til mestring
Grasp-enheten, også kjent som sensorballen, har blitt testet og utviklet i samarbeid med forskere og helsepersonell for en rekke medisinske indikasjoner, inkludert akutte og kroniske sykdommer, samt mestring.
– Blant alle de mulige anvendelsesområdene har selskapet identifisert at løsningen tilfører stor og umiddelbar verdi i tannlegemarkedet, og derfor rettes satsingen mot dette området, sier Ingvald Grindheim, daglig leder i Grasp.
– Den første pasienten som fikk den i hånden begynte å grine av glede. Det gjorde at pasienten kunne mestre tannlegetimen, sier Grindheim.
Han forklarer at grunnideen til Grasp er å legge til rette for bedre kommunikasjon mellom pasient og behandler og trekker frem tre ting grunner til at dette er viktig:
– Kommunikasjonsgap mellom klinikere og pasienter kan føre til mindre nøyaktige beslutninger. Pasienter deltar ofte ikke aktivt i å håndtere sin helse på grunn av manglende engasjement og opplæring. Pasienter kan føle seg frakoblet fra sin helsehåndtering hvis oppfølging og støtte ikke er personlig tilpasset.
35 millioner til forskning
Grasp fikk i 2022 forskningsmidler fra Norges Forskningsråd for Pilot Helse, et samarbeid med Haukeland Universitetssjukehus. Prosjektet har en ramme på 35 millioner kroner.
Et av forskningsprosjektene handler om barn og unge voksne som utvikler helseangst, og er i samarbeid med Helse Bergen, odontologisk universitetsklinikk ved UiB, Sogndal Tannklinikk, og med bidrag fra eksperter innen klinisk psykologi, anestesiologi, oral kirurgi og smertebehandling. Formålet er å forbedre kommunikasjonen mellom tannleger og pasienter i alderen seks til 25 år.
Studien er en observasjonsstudie - der en gruppe bruker verktøyet og en kontrollgruppe bruker det ikke.
Grasp lanserte programvare og sensorball, som heter henholdvis Grasp Aware og Grasp Device, i november 2023, og leveres nå både til privatepraktiserende og offentlige tannleger.
Blant kundene er Nordland fylkeskommune og 30 tannlegeklinikker, inkludert Oris Dental og Colosseum Tannlege.
– Vi har vært i en testfase i litt mange år, vil mange si. Men nå har vi dokumentert at det virker og kan bidra til å forebygge tannlegeskrekk, sier Grindheim.
Han utdyper:
– Grasp Aware forbedrer kommunikasjonen mellom pasienter og tannleger i sanntid, noe som øker komforten og effektiviteten under behandling. Studier viser også at følelse av kontroll er viktig for at personer med tannlegeskrekk skal mestre en tannbehandling.
Godkjent i USA og Europa
Grasp har patent på løsningen. For helseverktøy kreves egen medisinsk godkjenning. Verktøyet er nå godkjent for bruk i både Europa og USA.
– Godkjenningene vi har oppnådd er svært viktig for videre skalering, sier Grindheim.
Grindheim forteller at det ikke finnes noen konkurrenter han kjenner til.
– At det ikke finnes noen konkurrenter er litt på godt og vondt. Det gir oss en unik markedsposisjon og muligheten til å sette standarden, men samtidig innebærer det utfordringen med å etablere et nytt marked og overbevise kundene om produktets verdi, sier Grindheim.
Grindheim forteller at tannleger er vant med å kjøpe lisenser på ulike verktøy, og at forretningsmodellen med abonnement dermed fungerer godt.
Ønsker hente tjue millioner
Selskapet har hentet 35 millioner kroner på syv år og er nå i skaleringsfasen.
Nå er målet å hente 20 millioner kroner og rette seg inn mot store tannlegekjeder i Norge, Europa og i USA. Noen av tannlegeklinikkene som er deres kunder, er med i store internasjonale kjeder. Gründeren ser for seg store vekstmuligheter.
– Oris Dental er Norges største tannklinikk-kjede og Colosseum har 620 ulike klinikker i Europa. De 20 millionene vi nå ønsker å hente skal brukes til å skalere i Norge og etablere organisasjon i USA, sier Grindheim.