gründer

Gründeren angrer ikke på noe, men vil gjøre det meste annerledes neste gang

Henrik Johannessen bladde opp for sitt eget konkursbo, men måtte legge inn årene et halvår senere. Nå forteller han hvorfor - og hva han lærte.

Tjommi-gründer Henrik Johannessen bor nå i Berlin og jobber for tyske Kittl.
Publisert Sist oppdatert

For ganske nøyaktig ett år siden kjøpte Henrik Johannessen tilbake sitt eget konkursbo.

Selskapet sto bak en tjeneste som lot brukerne få utbetalt penger fra butikker som opererer med prisgarantier, og Petter Stordalen var blant eierne. På nyåret i fjor jaktet de kapital til en prising på en kvart milliard, men gikk i stedet konkurs noen måneder senere.

Gründeren fortalte senere detaljert om både veien dit og den nye planen om å hente kapital til videre drift - så fort nye investorer kom på plass.

Det gjorde de aldri, forteller Johannessen nå.

– Vi fikk akkurat ikke nok til å lukke hele runden, og da bestemte vi oss for å stoppe der, sier han om perioden før jul i fjor.

– Hele gjengen hadde også gått uten lønn i et halvt år, og vi var slitne alle sammen, sier gründeren om teamet som til det siste var syv personer.

– Den siste perioden ble veldig kostbar

De var ifølge Johannessen i forhandlinger med flere potensielle og villige investorer, men valgte ikke å fullføre runden da de uansett ikke ville nå målet.

– Av hensyn til disse investorene, hadde vi ikke lyst til å ta inn en runde som uansett, og mest sannsynlig, ikke ville ta oss hele veien til å hente penger igjen, sier gründeren.

Han peker også på et tøft kapitalmarked, i tillegg til en komplisert pitch når historien allerede inkluderte en tidligere konkurs.

– Jeg tror fremdeles på ideen og konseptet, og ikke minst var teamet en god grunn til at investorene ville satse på oss. Derfor er det veldig synd at det endte slik. Vi var veldig nære å få det til, sier Johannessen - som i dette siste forsøket satset alt han hadde.

– Angrer du?

– Den siste perioden ble veldig kostbar, så økonomisk var det kanskje litt tungt, men på den andre siden angrer jeg ikke på noen ting. Det var en utrolig kul reise, hele veien.

– Med det du vet nå; hva kunne dere likevel ha gjort annerledes?

– Den første tiden ... alt. 

Han utdyper: 

– Vi snakket ikke nok med brukere, kunder eller butikker. Jeg brukte heller ikke produktet nok selv - og mener nå at alle gründere bør bruke produktet sitt så ofte som mulig. Vi brukte også betalt markedsføring for å vokse, fremfor å fokusere på organisk vekst. Organiske kanaler er «must-win» for B2C-produkter, og betalte kanaler må komme etter «product market fit», når man faktisk har fikset «retention», sier Johannessen og føyer til et ytterligere punkt: 

– De siste to årene burde vi nok også ha vært raskere på å lande noen av avtalene med butikker. Det hadde gjort casen vår mer solid, for det som manglet var flere partnerskap, bevise at modellen fungerte.

– All den erfaringer tar jeg med meg til neste prosjekt, hvor jeg kommer tilbake mye sterkere. 

– Hva med frykten for å gå konkurs igjen?

– Jeg har flere venner som har gått konkurs, og vi er alle enige om at du tenker veldig annerledes om det før og etter du faktisk har vært gjennom det. Du erfarer noe ikke alle får muligheten til. Jeg skal ikke være for positiv, men jeg føler meg faktisk heldig som måtte gjennom det.

– Det viktigste er å passe på seg selv opp det hele. Spis godt, få nok søvn og tren.

– Du sa sist at du hadde én dag du var nede, før du jaktet løsninger igjen ...

– Det var litt sånn nå også. Tungt da vi innså at det ikke kom til å gå, men så var det deilig å se seg etter noe annet å gjøre. Jeg hadde jo jobbet med Tjommi i seks år.

– Jeg har kriget meg gjennom en lang reise

Via eget nettverk ble han raskt ansatt som Kittl-sjefens høyre hånd. Det tyske selskapet har hovedkontor i Berlin og står bak en design-plattform. 

Kittl utkonkurrerer ifølge Johannessen Adobe på grafisk design - og de har kunder som Netflix, Warner Bros, Ogilvy og Milka, forteller han videre. 

– Jeg gjør egentlig mye av det samme jeg gjorde som gründer i Tjommi, og det handler om å løse problemer der problemene er, sier Johannessen.

– Det er som er annerledes er problemene. I Tjommi var de gjerne knyttet til en tidlig fase av selskapsreisen. Her handler det mer om vekst og skalering. Jeg er nok også en god partner av gründeren nettopp fordi jeg har vært gjennom en del tøffe ting selv. Jeg har kriget meg gjennom en lang reise, så jeg vet godt hva det innebærer å sitte der.

– Med alt av ansvar ...?

– Ja, men det i seg selv hadde jeg aldri noe problem med. Planen er også å starte noe selv om en stund, men akkurat nå trives jeg veldig godt med der jeg er nå. 

– Hvordan forbereder du deg?

– Jeg driver allerede og koder ting selv. Det skal gjøre meg sterkere til neste gang. Det et par ting som forhåpentligvis pushes ut som seks, syv måneder. Hvis jeg treffer på det, kanskje jeg starter noe da. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.