Gründeren sjekker kvaliteten på appene: «Digitale læremidler kan virke mot sin hensikt»
Norge mangler regler for kvalitetssikring av digitale læringsverktøy, og noen ganger kunne ungene ha lært mer uten, mener Natalia Kucirkova som utvikler en tjeneste som hjelper skoler med å finne den beste utdanningsteknologien.
Samarbeid: Professor og gründer Natalia Kucirkova (til venstre) ledet workshop med SuperCharger Ventures i Malta.Foto: WiKIT
– Når en kommune skal kjøpe inn et digitalt læremiddel er enkelte typisk opptatt av å vite om det oppfyller GDPR-reglene og hva prisen er, men de vet ikke om verktøyet lærer barna det produsenten oppgir at det skal gjøre, sier Natalia Kucirkova, professor i barnehagepedagogikk ved Universitetet i Stavanger og gründer i WiKIT.
Annonse
For ett år siden startet hun opp bedriften som har som mål å jobbe for forskningsbasert kvalitetssikring av digitale læringsverktøy på verdensbasis. Selskapet har knyttet til seg 20 til 25 internasjonale forskere med ulike spesialiseringer. Selskapet eies av gründeren og Universitetet i Stavanger gjennom innovasjonsselskapet Validé.
Selskapet jobber på tre ulike måter:
De har utviklet en metodikk for forskningsbasert kvalitetssikring av edtech.
De tilbyr en digital plattform for mentortjenester for bedrifter som ønsker å kvalitetssikre sine produkter i henhold til oppdatert forskning.
De har egne kompetanseprogrammer for akseleratorer.
Annonse
– Arbeidet som WiKIT gjør er både nødvendig og viktig. Vi ser at alt som skjer innen utdanning er i endring og bedrifter trenger hjelp til å tenke mer kvalitetssikring, sier forretningsutvikler Kari Birgitte M. Wiig i Validé.
Hun forteller at WiKIT sin digitale bootcamp om temaet i begynnelsen av desember har over hundre påmeldte så langt.
– Dette forteller noe om interessen. Det er stor interesse for kvalitetssikring innen dette fagfeltet, sier Wiig.
Hun forteller at det foregår mye edtech-forskning ved UiS, og at det er flere ideer og utviklingsprosjekter på gang.
Annonse
Ingen pekefinger
– Vi ønsker ikke å komme med en pekefinger, men oppfordre næringsliv og forskningsmiljøer til å jobbe sammen, for å sikre at barn får gode digitale læringsverktøy. Vi ønsker å koble bedrifter med forskere som er spesialister på det bedriften jobber med, slik at de kan sparre og berike hverandres arbeid, sier Kucirkova.
Annonse
Allerede har WiKIT en rekke store navn på oppdragslisten, i all hovedsak internasjonale selskap og edtech-aktører, men jobber også med norske selskaper som Kahoot, leseplattformen Pickatale og LearnLab.
Kucirkova og styreleder Trond Ingebretsen i WiKIT synes det er et paradoks at det er så lite krav om kvalitetssikring innenfor dette feltet sammenlignet med andre felt som angår barn og unge.
Annonse
– Hvis du skal bygge en lekeplass er det strenge regler for kvalitet og sikkerhet, men innenfor digitale læremidler er det ingen kvalitetskrav, sier Ingebretsen.
– Studier fra USA viser at enkelte digitale læremidler kan virke mot sin hensikt, at det blir negativ læring. Det vil altså si at barna hadde lært mer uten å bruke disse verktøyene, sier Kucirkova.
I tillegg til bedriftene som utvikler digitale læremidler, har WiKIT merket stor interesse fra investorer og akseleratorer som har investert i eller vurderer å investere i bedrifter som lager digitale læremidler. Bright Eye Ventures er blant kundene det ferske Stavanger-selskapet har tiltrukket seg.
– Investorer og akseleratorer ønsker at de selskapene de skal investere i skal gjøre det så godt som mulig, forteller Kucirkova.
Hun er opptatt av at forankring i forskning ikke skal være noe kun de største bedriftene skal ha mulighet og råd til. WiKIT har egne programmer for oppstartsselskaper.
Kan hjelpe oppstartsbedrifter finansielt
– Vi vet at forskning er dyrt og gjerne utfordrende for oppstartsbedrifter, men der har vi mulighet til å hjelpe bedriftene finansielt. Vi samarbeider med den filantropiske stiftelsen The Jacobs Foundation i Sveits. De er med på å finansiere forskningsbasert kvalitetssikring. Bare i 2022 investerte Jacobs Foundation over 500 millioner kroner i ulike opplæringsinitiativ, sier Kucirkova.
Foreløpig er det flest utenlandske kunder. USA har allerede krav til forskningsbasert kvalitetssikring og land som Storbritannia har veiledende retningslinjer. Kucirkova har bidratt i arbeidet med å utarbeide de britiske retningslinjene.
– Vi ønsker at den norske skolen skal være så bra som mulig, så sånn sett skulle vi ønske at det var mer fokus på forskning i norske EdTech-selskap, sier Kucirkova.
Hun beskriver seg som en sosial entreprenør og har et klart mål med samarbeidet med bedrifter og investorer i hele verden.
– Som forsker får man større innflytelse om man samarbeider med næringslivet. Det overordnede målet er å gi barn læremidler som er av god kvalitet.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.