Sleepytroll-gründer Ståle Flataker etablerte selskapet Babliss i 2015. Nå selger han søvn-produktet for millioner.

Gründeren skapte produktet som får babyer til å sove: Etter ett år i butikk har han solgt for millioner

Sleepytroll drar inn millioner fra kunder i en rekke land. Nå satser Ståle Flataker på en tidobling av salget neste år.

Publisert Sist oppdatert

Jo, han var en finansmann. Sleepytroll-gründer Ståle Flataker jobbet med energi-trading. Likevel var han i 2015 først og fremst blitt kastet inn i en zombie-verden.

Familiens yngste fant ikke søvnen før han hadde bikket 14 måneder.

– Det var på en av mine sinnsykt mange trilleturer, at jeg fikk ideen, sier Flataker.

Fem år senere har selskapet bak Sleepytoll, som kan vugge en barnevogn, Babliss, solgt ut første batch på 5000 enheter, hovedsakelig i Norden, men også utenfor.

Sleepytroll har på ett år i markedet, dratt inn cirka tre millioner kroner, Babliss' regnskapet går i pluss, og pappaen bak babytech-suksessen sover godt igjen.

– Dette har vokst mye raskere enn hva jeg på forhånd hadde trodd. Jeg var trygg på at det var et marked for produktet, men at det skulle være stort, og at det skulle gå fort, det ble jeg litt overrasket over, sier Flataker, men legger til:

– Det fine med babyer, er jo at det er et veldig fornybart marked. Det kryr av dem.

– Krever ekstrem nøyaktighet

Det tok imidlertid lang tid å bli lanseringklar; cirka fire år med design og testing før produksjon i Kina.

– Sleepytroll er betydelig mer avansert enn den kanskje ser ut som. Du har elektronikk og mekanikk som skal spille på lag. Den skulle også være stillegående, og dét var en utfordring; å unngå resonans, sier Flataker og fortsetter:

– Den skulle også være trygg, enkel og vare lenge. Hardware er generelt utfordrende. Det krever ekstrem nøyaktighet, og du må hele tiden balansere kvalitet og kostnad. Uten at vi har møtt på de store problemene, har ting tatt tid.

Slik virker Sleepytroll:

  • Sleepytroll har innebygd lyd- og bevegelsessensorer som forsiktig starter å vugge barnevognen når lyd eller bevegelser blir registrert.
  • Sensorens følsomhet kan justeres for å tilpasses vekt og størrelse på barnevognen, samt barnets bevegelsesmønster og adferd.
  • Når Sleepytroll aktiveres, vil Sleepytroll virke i 3 minutter, før den går tilbake i hvile-modus.
  • Sleepytroll kan også brukes manuelt uten å koble til sensorer. Da vil den virke i 30 minutter før den slås av automatisk.

Sikrer fleksibilitet

Flataker hadde null erfaring på produksjonsområdet, men én ting han er skikkelig god på, er å sette vekk arbeid, forteller gründeren. Han gikk tidlig i partnerskap med industridesign-byrået Abry & Kavanagh Design, som fremdeles er involvert før en ny batch i august.

Flataker har også partnere til å håndtere logistikk, markedsføring og regnskap - og en egen koordinator på bakken i Kina, som kvalitetssjekker produksjonen i fabrikk.

I tillegg er de tre aktive styremedlemmer, inkludert Flataker selv.

– Jeg har bygd organisasjonen ved å «outsourche» tjenester. Jeg liker den måten å bygge verdikjede på. Det gir meg fleksibilitet, og jeg får flinke folk i alle ledd.

Større portefølje av produkter

I utgangspunktet planla gründeren å selge Sleepytroll via egen nettbutikk, men den tøffe kampen om kundens oppmerksomhet, ble raskt en realitet.

Flataker banket derfor på døra hos en rekke forhandlere istedenfor, og den automatiske, sensorbygde vuggeren selges nå hos flere enn 30 forhandlere, i alle de nordiske landene - samt i Storbritannia, Italia, Polen, Benelux-landene og Baltikum.

Sleepytroll selger for millioner på bare ett år.

– Men det krever en god salgsjobb å få en forhandler til å ta inn kun ett produkt. Fordi vi har et så nyskapende produkt, har de likevel sagt ja, men i utgangspunktet ønsker de å kjøpe en portefølje av produkter fra færrest mulig kunder.

Flataker legger til:

– Vi er også litt sårbare med kun ett produkt, så nå ønsker vi å utvide produktporteføljen. Vi har en del egne ideer i «baby og søvn»-kategorien, som vi ønsker å sette ut i live, og en del tilbehør til Sleepytroll, sier han og røper:

– Mye av tilbehøret er allerede ferdig tegnet, så planen er lansering i Q4 i år.

Planlegger tidobling

Babliss vil også entre markedet i Tyskland, Frankrike og Spania. Det krever kapital, en emisjonsrunde selskapet planlegger å kjøre i høst. Deretter står USA for tur.

– Flere produkter vil gi oss flere hester å spille på, en bredere plattform og flere muligheter for salg. Samtidig ruller det på seg ekstra med markedsføring og logistikk, for å nevne noe. Så det er hele tiden en avveiing, sier Flataker.

Gründeren sikter uansett mot en tidobling av selskapets volum til neste år. Den planlagte veksten inkluderer også flere ansatte, primært på salg og markedsføring.

– Nå skal vi løfte dette selskapet til et neste nivå, og da ser jeg også for meg at vi skal samle troppene på et kontor, og at vi skal bli litt mer tradisjonelle i så måte, men fortsatt med stålkontroll på kostnader og fokus på vekst, sier han.

Så langt har Flataker sjonglert sin tidligere jobb med Sleepytroll-prosjektet. Fordi mange av arbeidsoppgavene i Babliss er satt vekk, har det vært mulig, men det tikker ifølge gründeren mot en full dedikasjon nå.

– Ideen er å gjøre dette om til et levebrød, ja. Men for meg handler det mest om å ha de rette folka på rett plass. Hvis styret fortsatt mener jeg er rette person til å ta dette enda lenger, så gjør jeg det, men det kan være det er andre som er flinkere enn meg.

– Da er jeg veldig åpen for å ansatte en daglig leder for eksempel, sier Flataker.

Babliss kom til finalen i Angel Challenge i 2017 og hentet kapital fra flere engleinvestorer samme år - og i fjor. Selskapet har også fått fra Innovasjon Norge i flere runder.

– Selv om vi er ganske godt finansiert nå, og går med overskudd, ønsker vi å gjøre en ny runde nå etter sommeren, nettopp fordi det koster å skalere, sier han.