Gründerfabrikk fra Stavangner utfordrerer Askeladden & Co
Arta+ åpner nå sitt andre konsept i Oslo. De vil hente mer enn 20 millioner kroner for å rulle ut nye konsepter i stor skala.
Et steinkast fra Solli plass i Oslo, i det gamle lokalet til «se og bli sett»-stedet Champagneria, er vinduene dekket til med rosa plater dekorert med tegnede figurer som løper etter en hund som har stjålet en pizza.
Skiltet til den gamle leietakeren, som nå selger tapas og musserende vin i nabolokalet, pryder fortsatt inngangspartiet. Men snart skal logoen til Mano Pizza henge over døren.
Shifter skriver vanligvis ikke om nyåpninger av pizzarestauranter. Men denne gangen representerer pizzakjeden en trend innen gründerskap, som til i dag har vært eid av tallknuserne i Askeladden & Co.
Nå ruller Stavanger-baserte Arta+ ut sine konsepter i hovedstaden.
Konseptene skal være attraktive for oppkjøp
Managing Partner i Arta+, Tobias Kvaslerud, kaller selskapet han leder et «startup-studio.»
– Vi går inn i bransjer vi opplever som overmodne til å drives mer rasjonelt og hvor det er rom for aktører med et ekstremt kostnadsfokus og et ekstremt fokus på hva kunden faktisk er villig til å betale for, sier han.
Forretningsmodellen til Artapluss er ganske lik Askeladden: Utvikle et konsept som er billig, bra og effektivt for kunden - ekspandere - finjuster over et par år - selge videre. Gå løs på store, fragmenterte bransjer med minst en milliard i omsetning. Rekruttere daglig ledere utenfor bransjen, men stort sett med bakgrunn fra finans- og konsulentbransjen.
– Vi utvikler selskapene med utgangspunkt i evig eierskap, men vi rigger dem på en måte som skal gjøre dem attraktive for oppkjøp, sier Kvaslerud.
Kvaslerud har bakgrunn som strategikonsulent, før han med et par kamerater realiserte drømmen om å starte Arta+; et selskap som starter startups.
På spørsmål om Arta+ bare er en ren kopi av Askeladden, svarer Kvaslerud at han synes det er kult hva de har fått til.
– Vi er litt mer pragmatiske i valg av case. I tillegg til at de skal stå seg kommersielt attraktive, må vi finne personlig lidenskap rundt produktet eller tjenesten. Men det er utrolig imponerende hva den gjengen har fått til. Vi ønsker imidlertid å gå vår egen vei, som vi alltid har gjort og vil fortsette å gjøre.
Vil rulle ut konsepter løpende
Allerede nå kan forbipasserende i Bogstadveien i Oslo, stikke innom Artal+ sitt første konsept utenfor Stavanger: Limón. Det japansk-peruanske fast food-konseptet selger Poke og Cevice. Kunden blir lovet mat i hånden innen to minutter.
I april og mai åpner Mano Pizza på henholdsvis Solli Plass og Grünerløkka. Der loves det at pizzaen er ferdig på fire minutter. Pizzaen hos Mano er litt annerledes i formen. Den er også utviklet for å egne seg godt til take-away.
På trappene er også «take-away food court»-restauranten Food Family. Kvaslerud sier lokale er sikret, men vil ikke si når det vil åpne. Et fjerde matkonsept kommer også i løpet av 2021.
I dag har Arta+ finansiert driften og utviklingen av selskapene med investeringer på noen millioner fra venner og bekjente.
I løpet av de neste to årene vil de hente trolig mer enn 20 millioner for å finansiere lanseringsklare og planlagte prosjekter”
Mer enn mat og drikke
Arta+ vil lansere fire konsepter til i løpet av 2021. Disse vil være både B2C og B2B, innen blant annet fornybar energi og cyber security.
– Vi har ingen forutsetning for å utvikle ny teknologi, men vi bruker eksisterende teknologier og setter de sammen på en ny måte og kjører det ut, sier han.
De tok seg god tid med Mano Pizza for å prøve og feile og ta til seg lærdom til hvordan de kan skalere andre restaurantkonsepter rask og mer eller mindre knirkefritt.
– Nå er vi klare til å rulle ut nye konsepter løpende og skalere de vi har pågående så fort de har demonstrert seg. For hvert konsept vi lanserer, går denne jobben mye raskere, sier Kvaslerud.