Gründerne bak Klimb vil ta toppturen til nye høyder
Daglig leder Elin Årseth beskriver produktet som Strava møter Pokémon Go.
En felles interesse for friluftsliv førte Elin Årseth, Mette Kristensen og Thomas Aas Kittilsen sammen i 2016. Sammen kom de på ideen om en app for å spillifisere den klassiske toppturen.
De var derimot ikke sikre på om det kunne bli en suksess. Bruk av smartelefon på tur var ikke helt innarbeidet i folkesjelen.
Vendepunktet kom i Japan, sommeren 2016.
Pokémon Go kom som lyn fra klar himmel, og gikk som en farsott verden rundt. Brått var mobilen en naturlig partner på tur.
Da visste gründerteamet på Grenland at det var et marked for det som skulle bli selskapet Klimb.
– Plutselig hadde «alle» med mobilen på tur. For mange som tidligere ikke hadde noen friskus i magen, fikk spillet dem plutselig til å farte gatelangs og videre ut i skogen. Da forstod flere konseptet vårt, forteller medgründer og daglig leder Elin Årseth.
Ta eierskap til ditt eget fjell
Klimb er en mobilplattform som lar brukeren «oppdage» topper, lage utfordringer og konkurrere mot eller med andre, mot satte (høyde)mål.
Klimb har et interaktiv kart som viser eksakte høydemeter. Brukeren får poeng ved å gå dem.
Man kan gå mot høyder som er plottet inn på karten. Når man er fremme, vil appen registrere at man har kommet til topps, og gi brukeren poeng. Hvis man er første Klimb-bruker på en topp, kan man ta eierskap til toppen.
Det ble gjort av Tone Gravir og Harald Bergset, da de besteg Mount Everest i 2017. De hadde derimot ikke mulighet til å ta frem mobilen på toppen, så det ble å ta eierskap til basecamp.
Men selv om gründerteamet var i ekstase over at noen brukt Klimb på veien til den ultimate toppen, er det først og fremst turgåere, venner, familier og bedrifter de retter seg mot.
– Vi ønsker at Klimb skal bli et hjelpemiddel for alle å komme seg ut på tur. Ved at man får poeng og kan konkurrere om å nå flest mulig eller spesifikke topper, kan det gjøre det enklere å komme i gang. For bedrifter er det et godt hjelpemiddel for å bygge samhold, sier medgründer Mette Kristensen og sier at de retter seg mot HR-avdelingen når de selger til bedrifter.
Siden oppstarten har gründerne finansiert selskapet med rundt tre millioner kroner. Det inkluderer kommersialiseringstilskudd på 1,1 millioner kroner fra Innovasjon Norge. Resterende har de investert selv.
Skal satse internasjonalt
I dag har Klimb rundt 2000 aktive brukere. For privatpersoner er tjenesten gratis. Bedrifter eller grupper betaler 39 kroner i måneden per lisens for flere funksjoner, som inkluderer interne konkurranser.
– Godt hjulpet av korona-situasjonen har vi i dag flere brukere og har også fått en stor pilotkunde, eiendomsselskapet R8, samt noen flere småkunder. Vi er også i dialog med flere foreninger om å benytte Klimb på ulike måter etter deres behov, sier Kristensen.
Thomas Aas Kittilsen står for den tekniske utviklingen i Klimb. Han forteller at det har vært viktig å lage et produkt som kan skalere og fungere optimalt automatisk. Spesielt siden de nå ser internasjonalt.
– Dette er et selskap vi startet, og driver, ved siden av andre forpliktelser. Så suksessen har vært helt avhengig av så lite oppfølging fra vår side som mulig.
– Vi har tatt oss god tid med å utvikle produkt. Nå som vi ser at det fungerer, vil vi fremover se på mulighetene til å ta det ut av Norge. Det er ikke bare her folk liker å gå på tur, sier han.