personvern
Gründerselskap vil gjøre det enkelt å reservere seg mot at Meta rapper bildene dine
Oppstartsselskapet i Stavanger ønsker å hjelpe både de digitalt usikre og folk med dårlig tid.
Vil hjelpe: Tina Rødland (fra venstre) var tidligere produktsjef i Easee og begynte som produktsjef i Kakadu i oktober 2023. Ingvild Erøy er en av gründerne i Kakadu.
Foto: Presse
De siste ukene har det vært mye oppmerksomhet rundt nye Meta-regler. Meta vil gjøre de offentlige bildene på profilen din tilgjengelig for Metas AI, med mindre du reserverer deg.
Meta skulle innføre disse reglene 26.juni, men dette er nå utsatt på ubestemt tid- fordi blant annet det irske og norske Datatilsynet har klaget.
Oppstartsselskapet Kakadu er en av flere aktører som har reagert på hvor komplisert det er å reservere seg.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Selskapet har nå laget tre ulike veiledninger for hvordan du går frem om du ønsker å reservere deg, ønsker å gjøre offentlige bilder private eller ønsker å slette Facebook-profilen din.
Veiledningen om hvordan du kan nekte Meta tilgang til dine personlige data for AI-trening har gått viralt og er blitt sett av nærmere 150.000.
Det ble spredt via Kakadus samarbeidspartner Datahjelperne.
Produksjef Tina Rødland i Kakadu forteller at én av fem voksne i Norge er digitalt usikre. Når det gjelder Meta-reservasjoner eller sletting av profil er det trolig mange flere enn 20 prosent som synes det er vanskelig.
– Jeg prøvde selv å slette Facebook og det var veldig kronglete. Og jeg jobber jo med dette. Det var frustrerende. Samtidig er det urettferdig overfor de digitalt usikre, sier Rødland.
De ser det er særlig to målgrupper som benytter seg av veiledningene:
– De digitalt usikre og de som har en travel hverdag og trenger hjelp til å løse dette raskt, sier Tina Rødland, produktsjef i Kakadu.
Hjelper bank-kunder
Kakadu jobber med å gjøre tjenester på nettet mer tilgjengelig for dem med som er digitalt usikre. De har laget en programvare der bedrifter kan lage enkle veiledninger for sine kunder.
BankID er en av kundene, og verktøyet har bidratt til å hjelpe én halv million BankID-kunder over til den nye appen deres. Sparebank 1 brukte veiledninger laget i Kakadu i prosessen fra å konvertere alle sine kunder, omtrent én million, fra deres eksisterende engangskode-app til BankID-appen.
Kakadu lager også veiledninger på det kunder flest sliter med og som kundeservice får flest spørsmål om - hos den enkelte bedrift.
Selskapet lager veiledninger som går på generell digital kompetanseheving. Disse er gratis å bruke for alle som ønsker det.
– Utfordrende og skremmende
– Datatilsynet og Forbrukertilsynet har allerede laget oppskrifter på hvordan man skal reservere seg. Hva skiller deres veiledninger fra disse?
– Våre veiledninger er svært klare, med visuelle fremstillinger som viser deg steg-for-steg hva du skal gjøre og hvor du skal trykke. For mange er det utfordrende og skremmende å navigere og vite hva som skjer etterpå. Våre veiledninger gir brukerne den nødvendige tryggheten til å utføre oppgaver selv. Du sparer tid ved å slippe å sette deg inn i komplekse instruksjoner. Et eksempel på dette er vår veiledning for å protestere mot bruk av persondata til Meta, hvor lenken til protestskjemaet er skjult i en tekst. Vi har gjort det enkelt å finne ved å ta et skjermbilde og tydelig markere lenken i vårt fokusområde. På denne måten forenkler vi instruksjonene slik at de alle fleste klarer å gjennomføre disse digital oppgavene, sier Rødland.
Nær fem millioner i omsetning
Kakadu ble startet for snart fire år siden av Ingvild Erøy og Hege Fiskå, og har fem ansatte. Erøy forteller at selskapet nå står i et skifte der de skal gå fra betalende piloter og penger fra virkemiddelapparatet til å ha repeterende inntekter.
I 2023 hadde selskapet en omsetning på rett under fem millioner kroner og et driftsresultat på minus 2,3 milloner kroner.
Selskapet gjennomførte en emisjon i mars 2023 og skal nå gjennomføre en ny emisjon.
– I 2024 skal vi skalere, og vi har signert flere store kunder - som Sparebank1-Alliansen, Farmasiet, McDonalds, Dr. Oekter, Tibber og Opplysningen 1881, sier Erøy.