FRa Corporate til Gründer
Gustav (46) forlater direktørstillingen i Storebrand for å bli tek-gründer .
--Jeg tror mange etablerte selskaper vil gjøre de samme feilene med AI som de har gjort med digitaliseringen, sier Gustav Gorecki, som skal bli gründer for andre gang.
Etter ni år i det som nesten er definisjonen på et stort, etablert og trygt selskap, nemlig Storebrand, har Gustav Gorecki, direktør for innovasjon og partnerskap tatt valget som mange drømmer om, men ytterst få tør gjøre.
Han skal bli gründer. Igjen.
Gustav Gorecki har nemlig gründet selskskap tidligere: Ränteduvan (Google it) fra 2008 til salg av virksomheten i 2013, da han flyttet til Norge og begynte å jobbe for Accentures strategiavdeling.
I 2014 ble han ansatt som produktutvikler i Storebrand, og jobbet seg opp til direktørnivået under konsernledelsen i løpet av sine ni år i finanskonsernet.
--Man havner stadig lenger fra situasjonene hvor man kan påvirke utviklingen av produkter og tjenster. Det er noe jeg har savnet, sier Gorecki.
--Jeg mener blant annet at alle som jobber med forretningsutvikling og innovasjon bør prøve å bygge et eget selskap, for virkelig å forstå faget, sier han.
Derfor leverte han inn sin oppsigelse.
Ny revolusjon
Rasjonalet hans bak å si opp jobben var enkelt.
Han tror nemlig AI (kunstig intelligens) er noe som vil være like banebrytende som internett og smarttelefoner var i sin tid. Han tror videre at det er enklere å bygge nye produkter basert på ny teknologi fra scratch enn å tilpasse eksisterende produkter. For det tredje, tror han at den beste måten å lære om AI på, er å bygge et selskap rundt det som løser et spesifikt kundeproblem.
--Jeg tror mange etablerte selskaper vil gjøre de samme feilene med AI som de har gjort med digitaliseringen.
--Hva?
— At de tar tak i de delene man føler seg komfortabel med som å flytte ting til skyen, automatisere og digitalisere prosesser, samt forandre markedsføringen, sier han.
Han mener dette åpenbart er nødvendige og gode ting.
--Men alle konkurrentene vil gjøre omtrent det samme, så det er viktig å investere i de nye forretningsmulighetene som skapes av digitaliseringen og AI, sier han.
Blir uansett en mer attraktiv kandidat
--Men du tar jo en risiko her?
--Ja, med familie og forsørgelsesansvar, så tar man jo en økonomisk risiko. Men jeg er veldig bevisst på at mange ikke lykkes, så jeg har tenkt mye på hva som kan gå galt. Jeg har derfor først og fremst bestemt meg for å dedikere ett år av mitt liv på å skape dette selskapet. Worst case så blir jeg uansett en mer attraktiv kandidat dersom jeg har forsøkt dette. Jeg er også relativt sikker på at jeg kan skape minst like stor verdi utenfor som inni et stort selskap. Så det ble til slutt en “no brainer” å starte for meg selv, sier han.
--Hvilket kundeproblem skal du løse?
--Det vil jeg komme tilbake til. Det er et par-tre jeg vurderer.
--Kan du i det minste si innen hvilke felt?
--Det ene er innen bærekraft. Det andre er innen finansielle tjenester, og det tredje er en plattformstjeneste.
Elsker byråkrati
--Hva er du mest bekymret for?
— At jeg ikke får med med meg viktige og flinke “stakeholders” i bransjen som tror på min idé.
--Hva kommer du til å savne fra et stort selskap?
— Jeg elsker byråkratiet og utfordringene man støter på. Jeg elsker å realisere ideer, og følelsen blir enda større når veien er tøffere, og veien er som regel tøffere i etablerte selskaper, hvor du aktivt må drive med “stakeholder management”.
--Det andre ville kalt politikk?
--Ha ha. Ja, faktisk. Det er det mange som ikke liker, men jeg synes det er stimulernede og intellektuelt utfordrende.
--Hva vil du ikke savne?
--At det er krevende med et dedikert fokus. Det er mange ting å holde styr på og man kan sjelden gå “all inn” i en problemstilling. Det kan jeg gjøre nå.