Halodi Robotics erklærer kommersielt gjennombrudd: Storkunder kommer inn på eiersiden
Den norske produsenten av humanoide roboter har inngått en ny avtale verdt opptil 20 millioner kroner.
Norske Halodi Robotics utvikler humanoide roboter, deriblant hjemmehjelpen Eve.
Nylig inngikk selskapet en avtale med norske Strongpoint om å utvikle en robotisert løsning for dagligvarehandelen. Nå har Halodi Robotics landet et nytt samarbeid, denne gangen med det italienske emballasjeselskapet Altopack, som spesialiserer seg på å levere automatiserte pakkesystemer for matvarer.
Begge avtalene innebærer at de industrielle partnerne også blir eiere i robotselskapet.
Den nye avtalen med Altopack er omtrent dobbelt så stor som Strongpoint-dealen, og tilfører Halodi Robotics mellom 15 og 20 millioner kroner i frisk kapital.
– Å endelig få stang inn og få på plass kommersielle aktører, er veldig spennende. Det er et gjennombrudd, sier kommersiell direktør Stein Erik Maurice i Halodi Robotics.
Han vil ikke ut med detaljene i avtalen, men beskriver eierandelen til de nye partnerne som «lav». Verdsettelsen, som er identisk i de to avtalene - og ifølge Finansavisen på 513 millioner kroner, omtaler han som «sunn».
– Det er strategiske investeringer som de har muligheten til å øke, dersom de oppnår noen salgsmål, sier Maurice.
Roboten reiste alene
Avtalen med Altopack innebærer også at de to selskapene skal utvikle neste generasjons robot sammen. Den får navnet Sara, og skal brukes til å etterfylle forbruksmateriell som plast, papp og lignende på emballasjemaskiner. Den humanoide pakkeroboten skal være klar for levering i 2023.
– Vi har snakket med kunder i årevis, og blir stadig overrasket over hvor mye som egner seg for humanoide roboter, sier Maurice.
Han forteller at de sendte roboten til Italia for evaluering, men kunne grunnet pandemien ikke reise etter for å gjennomføre demonstrasjonen.
– Det var ubehagelig, men kan også ha vært avgjørende for avtalen, ifølge Maurice.
– De evaluerte roboten utelukkende ved hjelp av VR i to dager. Når et menneske setters seg ned på huk eller snur seg, gjør roboten det samme. Vi skal selvsagt automatisere mye av dette, men slikt gjør at kundene umiddelbart ser potensialet, mener han.
– Kundene våre har alltid ansett Altopack som markedsledende når det gjelder å ta i bruk moderne teknologi i løsningene våre. Ved å inngå samarbeid med Halodi Robotics tar vi et stort skritt fremover for å beskytte dette konkurransefortrinnet sier Giuseppe Vezzani, administrerende direktør i Altopack.
Bråstopp i fjor
Med de ferske avtalene, er Halodi Robotics plutselig svært godt posisjonert for fremtiden. Det er ikke lenge siden det så langt mørkere ut.
Maurice forteller blant annet at selskapet var ett styremøte unna en stor investeringsavtale i Japan da pandemien rammet verden i fjor. Men da vinter ble til vår, ble alle planer lagt på is. Halodi så ingen annen utvei enn å nedbemanne og redusere utviklingstakten.
– Vi bygget bare tre roboter i fjor, og dermed nådde vi ikke helt opp kommersielt. Vi måtte, som alle andre, gå gjennom en slankekur. Det har snudd nå. Nå er produksjonslinjen full frem til andre kvartal 2022.
– Vi har på kort tid gått fra å være underfinansiert, til å ha penger til neste generasjons robot. Salgsinntekter og investorer gjør at vi ikke lenger kan telle runway i uker, som vi gjorde en periode, forteller han.
Fremover holder selskapet alle muligheter for vekst åpne. Flere avtaler av typen inngått med Altopack og Strongpoint er et alternativ, organisk vekst er et annet. Det samme gjelder en større kapitalutvidelse, og notering på Euronext Growth.
– Vi tror at investorene synes det er spennende at de industrielle går inn på eiersiden. Og som gründere ser vi på å vokse selskapet som veldig spennende.
– Vi ser at vi har 2-3 års forsprang på teknologien. For å omsette det til omsetning, må vi gjøre et stort utviklingsprosjekt. Den nye roboten vi jobber med nå, skal være klar i 2023, og både Altopack og Strongpoint skal bruke den i utrullingen. Hvor fort det prosjektet går, er i stor grad avhengig av kapital, påpeker Maurice.
Satser på tjenester og dagligvarer
Avtalene med Strongpoint og Altopack er begynnelsen på en storsatsing inn i dagligvaremarkedet for Halodi Robotics, som tidligere har konsentrert seg om helsesektoren.
– Det er tøff konkurranse og lav marginer i bransjen, men det er også et enormt marked. Når vi bygger Sara, bygger vi for volum, sier Maurice.
En viktig utfordring Halodi Robotics står overfor i kommersialiseringsfasen, er å gjøre prisen overkommelig for eksempelvis kjøpmenn. Selskapet har en målsetning om å tilby den nye roboten for under 20.000 dollar i året.
– Vi satser på å selge robotene som en tjeneste, og henger oss i så måte på «everything as a service»-trenden. Det vi leverer er i bunn og grunn en tjeneste, sier han.