I april i fjor var gründeren
endelig i land med den strabasiøse prosessen med å pakke ned selskapet han
hadde levd og åndet for i så mange år. Men bare tre dager etter at han hadde
parkert konkursrammede Spiff, var Carl-Nicolai «Calle» Wessmann på plass hos
finansgiganten Storebrand. De ville ha hans hjelp med digital strategi for
sparing og investering i personmarkedet. Der rakk han blant annet å være med i kulissene da Storebrand kjøpte Kron, en app som på mange måter hadde vært en konkurrent til hans egen spareapp.
– Det var deilig å jobbe med
noe konkret som ikke var Spiff, og det var utrolig mye bra folk der, men etter
et halvt år trengte jeg å bruke litt tid for meg selv. Jeg ville evaluere hva jeg hadde holdt på med og hva jeg skulle videre i livet, sier Wessmann.
I april i fjor var gründeren
endelig i land med den strabasiøse prosessen med å pakke ned selskapet han
hadde levd og åndet for i så mange år. Men bare tre dager etter at han hadde
parkert konkursrammede Spiff, var Carl-Nicolai «Calle» Wessmann på plass hos
finansgiganten Storebrand. De ville ha hans hjelp med digital strategi for
sparing og investering i personmarkedet. Der rakk han blant annet å være med i kulissene da Storebrand kjøpte Kron, en app som på mange måter hadde vært en konkurrent til hans egen spareapp.
– Det var deilig å jobbe med
noe konkret som ikke var Spiff, og det var utrolig mye bra folk der, men etter
et halvt år trengte jeg å bruke litt tid for meg selv. Jeg ville evaluere hva jeg hadde holdt på med og hva jeg skulle videre i livet, sier Wessmann.
Tapte «Sparekrigen»
Den hardt prøvede gründeren var
tydelig sliten da Shifter snakket med ham i forbindelse med oppløsningen av
selskapet i fjor. Wessmann hadde startet Spiff sammen med Steve Mellbye-Stølen i
2015, og var lenge en viktig kraft i den gryende norske fintech-bølgen der
oppstartsselskaper utfordret bankenes tradisjonelle måter å gjøre ting på.
Det hele så lovende ut.
Innovasjon innen sparing ble pekt ut som en stor mulighet for fintech-gründere,
og da den svenske konkurrenten Dreams og flere andre tok opp konkurransen,
begynte vi her i Shifter å kalle det «Sparekrigen».
Riktignok var det noen
finansieringsrunder som satt langt inne for Spiff også i begynnelsen, dette i en tid da det ikke var like
mange investorer i det norske økosystemet som det er nå. Likevel klarte de å skape
en grei vekst. På det meste var de 12 ansatte, og så ut til å være rigget for
at pilene skulle fortsette å peke oppover.
Slik skulle det altså ikke gå.
For etter å ha kjempet i årevis for å komme over kneika, måtte Wessmann gi
tapt.
– Vi har ikke klart å finne en
lønnsom forretningsmodell for sparing når vi ikke er bank, konkluderte gründeren overfor Shifter,
og dermed måtte 13.500 brukere finne andre måter å spare på.
Da konkursen var et faktum, var teamet nede
i 2,5 årsverk. De hadde kvittet seg med kontoret, og satt litt hjemme og litt ute hos vennligsinnede
investorer for å spare på de siste kronene.
Læringen
Ekspertene hyllet
Spiff-gründeren for «utholdenheten», men pekte på flere årsaker til at det ikke
gikk. Noen mente at selskapet burde hentet færre og større runder, ikke satse på
«dråpefinansiering» (det vil si ofte, men bare litt om gangen, gjerne for å
unngå for mye utvanning for gründerne). Samarbeidet med bankene tok dessuten tid å
etablere. Lave renter gjorde at businessen ikke var særlig innbringende. Andre
mente at lille Spiff rett og slett ikke kunne stille opp mot de enorme ressursene bankene
bruker på markedsføring og merkevarebygging ut mot privatmarkedet.
– Tenker du ofte på hva du
kunne gjort annerledes?
– Så klart, og jeg synes fortsatt tjenesten og de fremtidige planene våre hadde livets rett. Jeg er stolt over
det vi fikk til, spesielt med å bevise at sosial sparing funker. Det var mye
læring, kanskje en litt for hard læring, men jeg tar det med meg i det jeg nå
gjør, både jobb og privat.
Han innrømmer at det sikkert er
flere grep som kunne blitt tatt.
– Som for eksempel å tvinge
frem en lansering utenfor Norge tidligere i planene våre. Vi kunne som de sier ta inn mer kapital i
færre runder, men det skal sies at det er mye i business som er «stang inn» og
«stang ut», man skal ha litt flaks for å lykkes også.
I tillegg vil han råde gründere til å prioritere selskapets plan og roadmap knallhardt ut fra hva man tror skal til for å lykkes med planen. Ikke bli distrahert.
Egenpleie
– Den aller viktigste læringen
min er nok likevel å ta bedre vare på seg selv underveis. Det å gründe er knallhardt, og vi
lever bare en gang. Da er det altfor lett å glemme å ta godt vare på seg og sin
familie uansett hvor mye det blåser i seilene i gründerbedriften. Altfor mange møter veggen fordi de glemmer å ta vare på seg selv.
– En indirekte verdi, selv om det
ikke ble noe penger ut av det?
– Helt klart. Den læringen man
får av å bygge et selskap kan ikke sammenlignes med det man lærer på
skolebenken eller i en rolle i en etablert bedrift. Jeg er dessuten stolt av at
alle som har jobbet i Spiff, har gått videre og nailet det i sine neste jobber.
Det er gøy!
– Hva skjedde med
teknologien og det dere hadde bygget da dere gikk konkurs?
– Tjenesten ble stengt ned i
ryddige former. Det var en viss interesse for boet, og det var forhandlinger om
det ene og andre, men så vidt jeg vet ligger det der fremdeles.
Et godt sted å være
Etter et opphold som «Executive
in Residence» hos StartupLab, der han hadde holdt til i den første tiden med Spiff, var han klar for å dra ut i verden igjen.
Han landet hos Bakken & Bæck på Carl Berners plass.
– Jeg har utforsket en del andre prosjekter, og sagt
nei til en del ting. Jeg har snakket med dem jeg stoler på, i familie og i nære
relasjoner, funnet ut hvilken retning jeg skal gå fremover.
Han har kjent gründerne
Tobias Bæck og Johan Bakken i over ti år, og i samtalene med dem ble han mer og
mer bestemt på at dette var et sted som passet med preferansene.
– Jeg har alltid vært
superimponert over jobben de gjør. Spesielt over den kulturen de har klart å
bygge og tiltrekke seg noen av de flinkeste teknologer og designere. De er
internasjonale med kontorer i fem land, og de er ordentlig gode mennesker som
tror på det gode i andre, det betyr veldig mye for meg, sier Wessmann.
Fintech-byggere
Bakken & Bæck er dessuten
velkjent i fintech-miljøet. De har vært med å bygge som partner for selskaper
som Kron, Samsolgt og Vipps her i Norge, samt Coinbase og flere andre
internasjonalt.
Han går inn i rollen som «Business
Development Director». Han skal jobbe med å styrke Bakken & Bæck sin
posisjon internasjonalt.
– De er jo allerede anerkjent som et av verdens mest
innovative teknologi- og designstudioer. Min jobb blir å gjøre Bakken & Bæck
enda bedre kjent for flere miljøer globalt, og sikre at vi fortsetter å jobbe
på de mest spennende og innovative prosjektene.
– De jobber med noen utrolig
spennende prosjekter innen mitt fagfelt, digital finans, og jeg skal også jobbe
med andre cutting-edge-områder som AI, data, web3 og sirkulær økonomi, sier Spiff-gründeren.
Fintech-problem
–
Er det forresten noe myndigheter eller andre kan gjøre for å legge bedre
til rette for at fintechs kan lykkes?
–
De siste 10 årene har vist at Norge kan produsere fintech-selskaper i
verdensklasse, alt fra Nansen, Vipps, og Kron til moderne nettbanker og ledende
digital bankinfrastruktur. Men det har vært altfor få vellykkede større fintech-satsninger
fra Norge.
–
Det skyldes nok at det ikke har vært kultur for at bank- og finansbransjen investerer
tungt i nye uavhengige selskaper. For å endre på det må man løfte investeringer
i bransjen med 10X, først da kan vi komme på nivå med svenskene som er ledende
globalt. Det er nok flinke folk og gode ideer, så litt som Norge har gjort
innen energi og fisk, så må det satse mye kapital for å bygge opp nye næringer.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.