CEO Magnus Valmot i Ardoq. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Han valgte norske investorer da han hentet 60 millioner midt i pandemien: Ikke tida for roadshows i USA og Europa
Magnus Valmot og Ardoq har 280 prosent vekst i abonnementsinntektene i USA, og nærmer seg en magisk grense, men syntes det var best med en helnorsk fundingrunde.
Bertel O. Steen Kapital med tidligere Investinor-sjef Haakon H. Jensen i spissen ledet an da det rakst voksende teknologiselskapet hentet 60 millioner kroner i en ny investeringsrunde. Med seg på laget i emisjonen har de flere av Ardoqs eksisterende investorer, som Geir Førre, Gunnar Evensen og Idékapital.
Annonse
- Folk flest tenker jo bil når de hører Bertel O. Steen, og dere er jo absolutt ikke bil. Hvorfor akkurat denne investoren?
- Både vi og eksisterende aksjonærer har hatt kontakt med Haakon da han ledet Investinor. Så du kan si at dette er en videreføring av samtaler vi har hatt med ham tidligere. Han er nå i gang med å bygge det nye investeringsselskapet i Bertel O. Steen Kapital, som har en erfaringsbase på linje med institusjonelle fond. De er ute etter å diversifisere porteføljen, og ser etter utvalgte raskt voksende selskaper, sier Magnus Valmot, administrerende direktør i Ardoq.
Fremskyndet prosessen
Annonse
Ardoq er spådd å bli et av de neste store norske selskapene, og man skulle kanskje forventet at det i denne runden var aktuelt å hente inn kapital fra utenlandske investorer. Men de har også i denne omgang valgt å utvide den norske investorbasen.
- Det er en løpende vurdering om vi skal hente kapital i Norge eller internasjonalt. Men slik verden har sett ut det siste kvartalet, valgte vi å fremskynde fundingrunden vår, så vi er sikre på at vi har en solid base for fremtidig vekst. Vi anser at Ardoq bare blir sterkere i møtet med internasjonale investorer etterhvert som abonnementsinntektene vokser og selskapet blir mer robust.
Det har jo heller ikke blitt lettere å skape nye relasjoner internasjonalt nå under Covid-19. Det er utfordrende å bygge trygghet og tillit på begge sider når man ikke kan møtes fysisk, ifølge Valmot.
Funding på video
Annonse
Mesteparten av prosessen med å hente inn kapital har blitt kjørt på videokonferanse. Kun i sluttfasen har det vært mulig å møtes fysisk.
- Det er noe med det menneskelige man mister i denne situasjonen. Det er jo ganske illustrerende at et godt håndtrykk er erstattet med hilsing med albuer. Akkurat som ansettelsesprosesser, er det krevende å gjøre funding remote. Video er ikke en fullverdig erstatning for å sitte sammen.
Annonse
- Med det du sier, har det vært viktig med et aktivt norsk venture-miljø?
- Det å ha et kompetent risikokapitalmiljø rundt oss i Norge nå fremover vil uansett være viktig. Om det er viktigere enn før, vet jeg ikke, men det er iallfall ikke mindre viktig. Nå når det er en dårlig logistikk for å reise rundt på roadshow blant investorer i USA og Europa for å skape relasjoner, er det spesielt viktig.
Annonse
Han opplever at det er stadig flere her i Norge som nå fatter interesse for vekstsegmentet.
- Vi vet jo ikke hvordan verden ser ut om halvannet år, men det er bra at det nå kommer et mangfold av ventureinvestorer.
Valmot presiserer at det totalt sett uansett hadde vært riktig å hente kapital lokalt i denne omgangen, og at Haakon H. Jensen med sin erfaringsbase vil kunne bidra positivt til den videre utviklingen i selskapet.
Ikke billigsalg
Planen fremover er å fortsette å bygge teamet og skalere virksomheten. Magnus Valmot ønsker ikke å gå nærmere inn på prisingen av selskapet, men ifølge Finansavisen, som var først ute med nyheten om emisjonen, var verdivurderingen på rundt 350 millioner kroner.
- Har dere fått den prisingen dere ønsket, eller har det vært krevende nå under coronakrisen?
- Det har ikke vært nødvendig å selge oss på billigsalg. Men vi flyttet frem tidslinjen for når vi skulle hente kapital for å bygge en sterk base, og dette har vi fått til på vilkår som begge parter kan være fornøyde med.
Kraftig vekst
Ardoq har forsåvidt liten grunn til å selge seg billig. Veksten har vært sterk de siste årene. Årsregnskapet for i fjor viser at inntektene er doblet, fra 13,5 millioner kroner i 2018 til 26,6 millioner kroner i 2019.
Det går spesielt godt i det amerikanske markedet, der de årlige abonnementsinntektene har økt med 280 prosent. Totalt sett har de passert fem millioner dollar i abonnement, og fortsetter veksttakten, er det ikke lenge til de passerer den magiske grensen på 10 millioner dollar, av mange betraktes som det endelige gjennombruddet for et "software as a service"-selskap som Ardoq.
Selskapet har dessuten klart å vokse videre gjennom virus-situasjonen. Første kvartal i år var det beste noensinne, etter det Valmot beskriver som en «knallsterk» mars.
De har riktignok kjent noe mer til corona-effekten utover vårparten.
- Det har tatt litt lenger tid å få gjennom nye avtaler og nysalg. Men sammenlignet med de fleste andre selskaper vokser vi bra. Kundene er litt mer tilbakeholdende med nyinvesteringer. Vi vokser fort, men ikke like fort som planlagt. Men så er jo også planen for året ganske ekstrem.
Tjener på sjokk-kuren
Valmot viser til at Ardoq er en programvareplattform som lar kundene kartlegge og forstå sammenhenger mellom virksomhetens prosesser, IT-systemer og personer. Dette gjør brukerne i stand til å planlegge komplekse endringer, og til å ta raskere og riktigere beslutninger. Coronasituasjonen har gjort det enda mer aktuelt å ha god oversikt over organisasjonen, og hvilke farer som kan lure dersom man ikke har orden på prosessene sine.
- Det er jo en sjokk-kur verden har vært gjennom, med tanke på kravet til digitalisering. Behovet for innsikt og kontroll på prosessene har jo bare økt, og det er jo akkurat dette vi tilbyr. Det gjør at interessen fra de store selskapene også øker, forteller Magnus Valmot.
Ardoq forbereder seg nå til å gire ytterligere opp i andre halvår. Fram til nå har det vært mest fokus på de mellomstore selskapene som kunder. Nå retter de mer energi inn mot de aller største selskapene.
Tidligere Investinor-sjef Haakon H. Jensen hos Bertel O. Steen Kapital trer inn i styret i Ardoq, og ser stort potensial i selskapet.
– Vår vurdering er at Ardoq er et attraktivt selskap med sterk internasjonal vekst. Digitalisering av arbeidsprosesser og migrasjon fra utdaterte til moderne IT-systemer er en utfordring, for både næringslivet og i det offentlige. Ardoq har utviklet et ledende verktøy for å kunne lykkes med dette, mener Jensen.