Odd Erik Ognedal, Andreas Enehaug, Simen Ytre-Arne, Amalie Strand (tidligere ansatt), Eleni Martinez, Ivar Andreassen, Robin Ingebretsen, Benjamin Herland, Jesper Ugland.

Har investert 12 millioner kroner i sosialt medium for musikere

Jesper Ugland og teamet på 13 har nå lansert plattformen MelodyPipe. Målet er å skape en mer åpen, rettferdig og inkluderende musikkbransje.

Publisert

– Jeg er selv musiker og har møtt på de utfordringene vi ønsker å løse for andre musikere over hele verden. Nettverk, talent og penger er tre av de viktigste faktorene som skal til for å lykkes, og vi mener MelodyPipe kan hjelpe musikere med dette, sier medgründer og daglig leder, Jesper Ugland.

Ugland forteller at MelodyPipe er en plattform som gjør det enkelt å kunne møte andre aktører i bransjen, bygge team, vise seg frem og booke spillejobber

Selskapet, som gikk live siste uke i oktober, har nå fått over 200 brukere og har 13 ansatte. Ugland forklarer at det er et sosialt medium, som enkelt forklart en blanding av Linkedin og AirBnB for musikkbransjen.

Daglig leder og medgründer i Melodypipe, Jesper Ugland

– Der kan man finne hverandre som musiker, booke spillejobber og bygge et nettverk med sentrale aktører i bransjen. Det er ikke mangel på sosiale medium, men det er ingen som er skreddersydd musikere, sier han.

Kjent konsernsjef på eiersiden

Siste emisjon var på 3 millioner kroner, og blant investorene finner vi konsernsjef i drilling-selskapet Dolphin Drilling, Bjørnar Iversen.

– Teknologi er det som driver oss fremover. Etter selv å ha booket inn artister til konserter i flere år, ser jeg virkelig behovet og potensialet for et produkt som MelodyPipe, og ønsket derfor å investere i selskapet, sier Iversen.

– Det er også utrolig gøy å bli med på en reise med unge, inspirerte gründere med lidenskap for det de driver med, sier han.

Iversen investerte 350.000 til en prising på 30 millioner pre-money og får en 1,06 prosent eierandel etter utvanning.

Totalt har Ugland & co investert 12 millioner i utviklingen av selskapet. Pengene kommer fra en kombinasjon av investeringer, tilskudd og egne midler.

Skal være skreddersydd musikkbransjen

MelodyPipe har ingen inntekter så langt, men gründeren forteller at de vil satse på en inntektsmodell som kombinerer utvidet produktutvalg, premiumprodukter for brukerne med ekstra feature og annonsesalg.

Det er gratis å registrere en profil på MelodyPipe og selskapet tar ingen «cut» av bookinger som blir gjort på plattformen

Ugland sier at plattformen skal gjøre det mye enklere for spillesteder å administrere bookinger fra forespørsel til utføring, hvor partene avtaler all informasjon på ett sted, automatisk generering av kontrakter og en kalender som gir full oversikt til enhver tid.

– Vi jobber tett sammen med bransjen for å tilpasse plattformen til de behovene de ulike aktørene har. For oss handler det om å skape en samlet plattform for alle, og vi har flere interessante samarbeid på gang.

– Om bransjen jobber sammen, vil vi som helhet kunne tilby et enda bedre kulturtilbud både i og utenfor Norge, sier han.