mat
Healthy Eats sikrer prestisjekontrakt og gjør seg klar til en storinvestering
Selskapet som tilbyr sunn hurtigmat vant nettopp en anbudskonkurranse hos Helse Bergen. Nå er de på jakt etter investorer med én bestemt kompetanse.
Høsten 2020 satte gründerne Vilde Regine Tellnes og Arve Førland Eide opp den første såkalte matveggen sentralt i Bergen. I begynnelsen henvendte de seg mest til privatmarkedet. Nå har de dreid til å selge mest til bedriftsmarkedet, hele 90 prosent av salgene gjøres der.
I august vant de anbudskonkurransen om å få selge mat til pasienter, pårørende og ansatte ved Haukeland universitetssjukehus. Der skal de ha åtte ulike salgssteder, med såkalte smartkantiner. Anbudet gjelder for to år og kan utvides til fem år.
– Det har vært veldig tidkrevende å jobbe med. Vi er veldig fornøyd med å få det. Haukeland blir en milepæl for selskapet videre, sier CFO Eide.
Selskapet har fortsatt fire «food walls», der kunder kan kjøpe «food bowls» fra en automat, men det er bedriftsmarkedet og smartkantinene de satser mest på fremover. Dette er selvbetjeningsskap fylt med blant annet sunne drikkevarer og salater, plassert hos bedrifter.
12.000 ansatte og store avstander
– På Haukeland vil det være smartkantiner. I tillegg til våre «food bowls» , vil vi også tilby noen nye produkter, som baguetter og varmmat, sier CEO Tellnes.
Hun ser frem at tilbudet åpner på Haukeland i oktober.
Vanligvis har Healty Eats en abonnementsordning for bedrifter som har smartkantine. Hos Helse Bergen er det litt annerledes. Helseforetaket betaler ikke for et abonnement, men Tellnes er trygg på at inntjeningen vil bli god likevel.
– Vi har hatt et pilotprosjekt på sykehuset, og vi ser at det er salg døgnet rundt. Det er veldig store avstander der for deres 12 000 ansatte. For mange er det langt å gå til kantinen og den har begrenset åpningstider. Da blir dette et godt alternativ. Vi vil nå jobbe for at vi skal tilby gode mat-alternativer både til frokost, lunsj og middag, og et sunt alternativ til boller og baconpølser, sier Tellnes.
I løpet av pilotprosjektet fikk gründerne spørsmål fra flere avdelinger som ønsket tilbudet, og det ble etterspurt etterfylling av varer i helger og helligdager.
– I løpet av pilotprosjektet hadde vi ikke mulighet til dette, men nå vil det være påfyll kontinuerlig, sier Tellnes.
Tre byer kan bli til flere
Flere andre sykehus har tatt kontakt etter å ha hørt om avtalen med Helse Bergen, så Tellnes utelukker ikke at det blir flere sykehus-avtaler.
Healthy Eats tilbyr nå smartkantiner hos bedrifter både i Oslo, Bergen og Stavanger. Fremover ønsker de utvide med et par byer til. Da står Trondheim og Drammen øverst på ønskelisten.
– Dere åpner også for eksterne investorer. Hva slags type investorer er dere på jakt etter?
– Vi ønsker mer bransjekompetanse, gjerne folk som har erfaring og kompetanse innen matindustrien. Merkevare og ambassadører er en sentral del av strategien til selskapet og vi har derfor besluttet at deler av beløpet hentes gjennom Dealflow. Kampanjen kan følges allerede nå.
Har funnet den ideelle kunden
CFO Arve Førland Eide forteller at de nå har finpusset hvem som er den ideelle bedriftskunden.
– Vi ser at for bedrifter med få ansatte så blir det for lite salg. Vi retter oss nå mot bedrifter med flere enn 50 ansatte. Disse bedriftene har gjerne et kantinetilbud, men da er smartkantinen vår et supplement. I disse bedriftene ser vi at det er lønnsomt både for oss og dem, sier Førland.
Healthy Eats har fem fulltidsansatte og én deltidsansatt fordelt på Bergen, Oslo og Stavanger. All produksjon gjøres av samarbeidsbedrifter. Resultatet for 2022 viste en omsetning på 3, 37 millioner kroner og et underskudd på 4, 62 millioner kroner. Tre måneder før årsslutt ligger selskapet an til å doble eller tredoble omsetningen fra 2022 til 2023. De kan ikke gå ut med info om årets resultat.
– Vi vokser jevnt og trutt, sier Førland.
– Vi kan vokse mer med dagens ansatte. Vi er godt rigget, sier Tellnes.