karriere
Helse-startup henter Heidi Blengsli Aabel til toppstilling
– Har allerede bevist at de kan lykkes, sier ny kommersiell direktør i Vitalthings.
Heidi Blengsli Aabel er ansatt som kommersiell direktør i Vitalthings, helseteknologi-startupen som tidligere i år ble verdsatt til 290 millioner kroner etter ny emisjon.
Selskapet utvikler kontaktløs monitorering for oppfølging av ulike pasienter og brukere.
Vitalthings har foreløpig ett produkt i markedet; en digital nattevakt.
– Vi vil definitivt kunne bidra til å øke eksporten av norsk helseteknologi, sier Aabel.
Hun var ikke i tvil da tilbudet kom.
– Vitalthings er en svært spennende virksomhet med veldig kompetente og erfarne folk som allerede har bevist at de kan lykkes, sier Aabel, som fra 2008 og frem til i dag har ledet helseteknologi-selskapet CheckWare.
I denne perioden tok Aabel selskapet fra tidlig fase gjennom internasjonalisering, med over 200 kunder i Norge, Sverige og England, skriver Vitalthings i en pressemelding.
Selskapet lever programvare for digital selvrapportering og omsatte i 2022 for 60 millioner kroner, viser årsregnskapet.
– Vi har sammenfallende visjoner og verdier, og det å jobbe med teknologi som har en direkte påvirkning på pasienters trygghet og sikkerhet, og samtidig er personellbesparende, gir virkelig mening, sier Aabel.
– Veldig god timing
Hun var også medeier i CheckWare fram til dette ble solgt til EG november i fjor.
Aabel har også erfaring fra software-bransjen, med blant annet ledende stillinger i Fara og Visma.
– Vi er svært glade for å få Heidi inn i teamet, sier CEO i Vitalthings, Bård Benum.
Han etablerte selskapet i 2017 sammen med Ole Johan Ellingsen og Alf-Egil Bogen.
Organisasjonen teller i dag 30 ansatte i Trondheim, Tønsberg og Stavanger, og de dekker ifølge egen beskrivelse hele verdikjeden fra sensorteknologi, signalbehandling, KI, digitale tjenester, i tillegg til helsefaglig klinisk og regulatorisk kompetanse.
– Jeg føler det er en veldig god timing og gleder meg til å bruke energien på et område jeg virkelig har troen på. Jeg liker fasen som selskapet står foran, med kommersialisering og internasjonalisering som fokusområder, sier Aabel.