BÆREKRAFT
Henter 10 millioner kroner for å servere lokal mat verden over
Dagens har laget en plattform som kobler matprodusenter med lokale butikker og restauranter. Etter en tungrodd periode under pandemien, skyter selskapet nå fart.
Siden de traff hverandre på Startuplab i 2018, har tidligere Michelin-kokk og dataanalytiker Maximo Graesse og Hafdis Sunna Hermannsdottir drevet oppstartsbedriften Dagens.
Selskapet har bygget en plattform som kobler matprodusenter, eksempelvis bønder, med lokale aktører som restauranter, kantiner og butikker. Dagens samarbeider også med transportører, som tar jobben med å frakte varene fra A til B, men avstanden skal være så kort som mulig.
I fjor omsatte selskapet for rundt 10 millioner kroner, opp fra syv millioner kroner året før. Det er godt under målsettingen som ble spikret før pandemiens utbrudd, men med stengte serveringssteder har Dagens blitt tvunget til å justere ambisjonene.
– Men nå går det helt bananas. Tallene går bare oppover, hevder medgründer og midlertidig daglig leder Hermannsdottir.
Henter frisk kapital
Hun forteller at selskapet har omsatt for én million kroner bare i mars. Sammenlignet med fjoråret, har selskapet tredoblet omsetningen i første kvartal.
– Det er normalt en treg periode, fordi vi følger sesongene, påpeker Hermannsdottir.
Nå har Dagens hentet 10 millioner kroner fra eksisterende og to nye investorer. Teamet eier fortsatt 45 prosent av selskapet. Blant de øvrige eierne er Investinor, Iterate, MP Pensjon, Stratel, og Boitano.
Avtalen priser selskapet til 86,4 millioner kroner.
Verdivurderingen er drøyt 25 millioner kroner høyere over den som ble satt da Dagens hentet 20 millioner kroner i fjor vår. Emisjonen er imidlertid en såkalt mellomrunde, som gjøres for å ha tilstrekkelig likviditet frem til neste nært forestående kapitalutvidelse. I Dagens tilfelle skal det skje til høsten. Da vil selskapet hente et betydelig større beløp i en såkalt Serie A-runde.
Nye krav gir nye muligheter
Kundene til Dagens er hovedsakelig restauranter, kantiner og små nisjebutikker. Det er gjennom sistnevnte at bedriften har holdt seg flytende gjennom pandemien, mens resten av serveringsbransjen var stengt.
Fremover kommer mer og mer av businessen derimot til å handle om kantinemarkedet, forteller Hermannsdottir. Det er fordi dette markedet har fått pålagt nye krav fra EU om bærekraft og bruk av lokale råvarer.
Hermannsdottir peker på slik politisk drahjelp som spesielt viktig for selskapet, og forteller at de blant annet er invitert til å snakke for danske politikere om endringer i matindustrien.
Slik er forretningsmodellen
Forretningsmodellen til Dagens er tredelt, og tar først og fremst sikte på å gjøre det lønnsomt for produsenter å selge direkte. Selskapet tilbyr en ren markedsplass, hvor de selv tar en mindre andel av transaksjonskostnadene. I tillegg har de det de kaller en «desentralisert supply chain», som innebærer at produsentene kan levere varer til faste «huber», hvor logistikk-partnere tar seg av transporten. Her tar Dagens en større «cut». En tredje løsning er distribusjon i bykjernen, som egner seg godt til urbane produsenter.
Selskapet opplyser selv at produktene som ble omsatt via deres tjenester i fjor reiste i snitt 112 kilometer.
– Hvor går grensa for hva som er lokalt?
– Det er opp til kjøperen å si. Men generelt er det slik at vi definerer Trondheim som et område, for eksempel, og aktørene her kjøper fra gårdene som ligger rundt byen. Men så har vi ulike produkter, som fisk og skalldyr, som bare kommer fra noen steder i landet. Så det kommer litt an på.
Til Europa
Med den planlagt kapitalutvidelsen til høsten, kommer også ambisjoner om å utvide virkeområdet.
I dag opererer Dagens, som har 20 ansatte, i Norge og Danmark, og da rundt områdene Oslo, Trondheim, København og Aarhus.
Nå står en større europeisk ekspansjon for tur. Aktuelle land er Sverige, Tyskland og Nederland.
– Hvis vi skal endre matsystemet og sikre en bærekraftig matfremtid før det er for sent, så må vi agere nå. Vi blir allerede oppringt av flere produsentklynger i andre markeder som har behov for løsning som Dagens, sier Hermannsdottir, og avslører at de håper å begynne med de første testene i Tyskland til høsten.