BÅT
Henter 53 millioner kroner fra internasjonal TED-kjendis
– Planen er å bli størst innen elektrisk båtteknologi i verden, sier Carl Rehn, daglig leder i Pascal Technologies.
Pascal Technologies, tidligere SES-X Marine Technologies har hentet 53 millioner kroner for å kommersialisere teknologien.
Hovedinvestoren er Ocean Zero, som er ledet av TED-talks-kurator Chris Anderson.
Ocean Zero investerer primært i oppstartsselskaper som utvikler gjennombruddsteknologi for å redusere klimautslipp innen maritim transport.
Slik sett passet det som hånd i handske med Pascal Technologies som hevder deres luftputeteknologi kan øke båters energieffektivitet under fart med opptil 50 prosent.
Dobler rekkevidden
Pascal Technologies har utviklet en ny skrogtype, med en vifte som pumper luft ned, slik at skroget løfter seg fra vannet og reduserer friksjonen, som gjør at rekkevidden øker dramatisk, med opptil 100 prosent.
Teknologien kan benyttes på alle typer skip, alt fra elektriske småbåter til store tankskip.
Shifter omtalte selskapet i mars i fjor, da de hadde hentet 30 millioner kroner i vekstkapital fra blant annet Momentum, Link Capital og CoFounder.
Til sammen hadde de hentet om lag 70 millioner kroner siden 2021, og nå fyller de på med ytterligere 53 millioner fra Ocean Zero og eksisterende investorer.
– Til hvilken verdivurdering hentet dere pengene?
– Det går vi ikke ut med akkurat nå, sier daglig leder Carl Rehn i Pascal Technologies til Shifter.
Han understreker at det er en økning i verdi fra forrige runSde som lå på 100 millioner kroner.
– Det er vi veldig fornøyde med, spesielt i dagens klima, sier han.
Samtidig hentet svenske elbåtprodusenten X Shore 26,6 millioner euro nylig, annonsert tirsdag, og svenske Candela, annonserte for to uker siden at de hadde hentet 20 millioner dollar.
– Det betyr at det har blitt hentet en halv milliard til El-båt-selskaper de siste to ukene. Svenskene gønner på, mens vi henger etter, sier han.
Først kommersialisere deretter skalere
Planen med pengene fra denne runden er å kommersialisere teknologien, inngå flere partnerskap, samt videre vekst i ansetteler og FoU.
– Vi har demonstrert teknologien, og har annonsert at vi har to prosjekter. Ett med Frydenbø Marine og ett med Moen Marin innenfor segmentene elektriske lystbåter og arbeidsbåter, sier han og legger til at flere prosjekter er på vei inn.
Investeringen er ment å vare ut 2024, og planen derfra og ut er å skalere selskapet.
– Hvor er dere om 3-5 år?
– Planen er å bli størst innen elektrisk båtteknologi i verden. Kjernen i produktet vårt er energieffektivisering, som er relevant for både små båter og shipping. Men for en oljetanker handler det om flere ting for å få til nullutslipp. For lystbåter og ferger er det anderledes, hvor en veldig stor andel kan gjøres elektrisk, sier han.