For syv år siden ble det startet et forskningsprosjekt på NTNU på Gjøvik, hvor professor Patrick Bours begynte å undersøke hvordan man kunne stoppe såkalt «cyber grooming», altså voksne mennesker som nærmer seg barn i digitale rom med hensikt om å gjøre overgrep.
Ved hjelp av maskinlæring og språkprosessering identifiserte han kjernen i hvordan slike nettsamtaler foreløp.
– Både teksten, men også det som heter adferdsbiometri, altså hvordan du bruker tastatur og mus. Det avslører hvem du er, både i alder og kjønn, sier Anne Lise Waal i en fersk episode av Shifters podcast.
– Det er en slags «grooming alert», rett og slett.
Den tidligere Attensi-toppen er nå medgründer og produktsjef i startupen Aiba, som er spunnet ut av arbeidet til Bours og ledes av Hege Tokerud. I tillegg er teknologisjef (CTO) Gard Støe og data scientist Sushma Venkatesh en del av gründerteamet.
Nå henter selskapet mellom 15-20 millioner kroner i frisk kapital for å få fart på satsingen.
– Betydelig problem
De nye pengene kommer både fra offentlige tilskudd og private investorer. Ankerinvestor i runden er svenske Spintop Ventures, som i 2021 giret opp aktiviteten her til lands etter at antiporteføljen ble for stor.
– Aiba tar for seg et betydelig problem i dagens digitale samfunn, og deres AI-drevne modereringsplattform vil beskytte sårbare brukere i sanntid mot nettmobbing og annen skadelig adferd på nett, sier Erik Wenngren, partner og medgründer av Spintop Ventures.
I tillegg investerer Futurum Ventures, Skattum Vekst, Antler, og Sondo. Flere norske teknologiprofiler går også inn på eiersiden, deriblant Pexip-trioen Michel Sagen, Espen Christensen, og Tom-Erik Lia, samt tidligere Investinor-sjef og styregrossist Thomas Falck.
Investeringen skjer halvannet år etter forrige finansieringsrunde på 7,5 millioner kroner, da blant andre Firda og nevnte Waal kom inn på eiersiden.
Rekordhøy kriminalitet
Målgruppen til Aiba er så godt som alle tjenester med chattefunksjoner som benyttes av barn, eksempelvis spill og sosiale mediekanaler.
Fersk statistikk fra den britiske barnevernsorganisasjonen NSPCC, rapportert av blant andre Sky News, viser rekordhøy kriminalitet knyttet til slik «online grooming», og omtaler det som et stadig mer utbredt problem.
Aiba opplyser at de allerede jobber tett med norsk politi og selskaper som MovieStarPlanet. Sistnevnte er et populært spill og nettsamfunn myntet på barn mellom 8 og 15 år. Andre samarbeid med spillselskaper er også underveis, ifølge den norske startupen.
– Du sier at du er jente 12, men vi oppdager i biometrien at du er faktisk mann 40 pluss. Da har man et datapunkt som fører oss nærmere om dette er noen som ikke har gode hensikter, sier Waal om teknologien til Aiba.
På sikt ønsker selskapet også å utvide nedslagsfeltet, til å dekke og avdekke eksempelvis trakassering, selvskading, selvmord, og skoleskytinger.
– Det er flere konkurrenter der ute, men ingen av dem som retter seg mot barn og unge. Alle er generalister, og ingen har datasett som er trent på barn. Våre data er trent på 200 millioner chattelinjer hvor barn har skrevet. sier Waal.
Kundemøtene
Enn så lenge er Aiba på piloteringsstadiet og har ingen kunder som betaler fullpris. I fjor omsatte selskapet for 1,25 millioner kroner og leverte et underskudd på 3,4 millioner kroner.
– Det vi skulle gjøre med pengene i fjor, var å bevise at produktet funker. Det har vi gjort. Nå skal vi bevise at kundene vil betale for det, sier daglig leder Tokerud.
Waal tror kundene vil få opp øynene for produktet fort.
– I dag er veldig mye moderering manuelt (...). Våre maskinlæringsmodeller og algoritmer plukker opp ti ganger mer enn en moderator alene, sier Waal.
Hun hevder at man med Aiba kan øke effektiviteten i dette arbeidet med tredvegangeren målt mot dagens praksis. Det har bransjeorganisasjonen Fair Play Alliance kommet frem til ved å analysere den typen plattform.
– Alle vi snakker med ser problemet og behovet. Samtidig vet vi at vi løser det verste problemet, som er overgrepssamtalene, men - heldigvis, må man si - er ikke det det største problemet. Et spill vil ha en liten andel med grooming-samtaler, men kanskje mye annet problematisk innhold. Vår utfordring fremover, for å beskytte alle barn, er å bredde oss ut fra å kun se på sexting og grooming, til å også dekke andre skadelige tema. Da er det en «no brainer».
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.