Jens Glasø, daglig leder i Spenn kan glede seg over suksess i Mastercards Lighthouse-program
Jens Glasø, daglig leder i Spenn kan glede seg over suksess i Mastercards Lighthouse-program

Hentet 80.000 kunder på tre måneder - stakk av med seieren i Mastercards startup-program

Norske Spenns mobilbanksatsing for mennesker i utviklingsland gikk rett hjem i Mastercards program for impact-selskaper. Flere andre norske selskaper ble også løftet frem i finalen av programmet.

Publisert Sist oppdatert

Spenn er en norsk mobilbanksatsning basert på blokkjede, som har til mål om å gi mennesker i Afrika som mangler tilgang til bankkonto, mulighet til å få finansielle tjenester via mobiltelefonen.

I løpet av drøyt tre måneder fikk selskapet inn rundt 80.000 nye kunder på plattformen globalt.

Det gjorde inntrykk på juryen i Lighthouse Massiv, Mastercards partnerskapsprogram for å finne og skalere impact-selskaper.

15 utvalgte nordiske selskaper har mottatt skreddersydd støtte fra rådgivere i Bill & Melinda Gates Foundation, Danske Bank, Nordic Impact Funds, UNDP, Swedbank og Synch Law og da vinneren skulle kåres falt altså valget på Spenn.
Som for å understreke seieren, stakk Spenn også av med seieren i Folkets Pris.

– Å vinne Mastercard Lighthouse Massiv-programmet er spennende og noe som gjør oss ydmyke. Det er ikke vært et enkelt år for fintech-oppstartsbedrifter, men heldigvis har vi i Spenn vært tro mot vår kjerneverdi om å bringe finanstjenester til dem som trenger det mest. Vi er takknemlige for programmer som Lighthouse som virkelig leverer på løftet om partnerskap, sier Jens Glasø, daglig leder i Spenn i en pressemelding.

Spenn var ikke det eneste norske selskaper med suksess i finalen.

DDFinance, som tilbyr rimelig helseforsikring til folk i utviklingsland gjennom sitt digitale forsikringsmarkedssystem ble kåret til vinneren av Impact Potential-prisen.

– Spenn og DDFinance er svært lovende selskaper med løsninger som er banebrytende for globale utfordringer , sier Mats Taraldsson, sjef for innovasjon, fintech- og impact tech-engasjement i Mastercard Norden og Baltikum.

I det andre Mastercard-programmet Lighthouse Finitiv endte det med svensk serier. Earthbanc, som bruker kunstig intelligens for å rapportere og verifisere karbonrisiko for banker og store organisasjoner var det selskapet som best ut av de 15 selskapene i denne kategorien.

Også i denne delen gikk Folkets Pris til et norsk selskap - SMB-bankutfordreren Astat. Til Prisen til beste norske selskap i Finitiv-kategorien gikk til ZData som tilbyr en plattform som kobler regnskapssystemer og andre finansielle aktører sammen med banke.

Powered by Labrador CMS