De blir omtalt som en ny bølge gründere i et kommende milliardmarked. – Ganske enkelt en av vår generasjons største forretningsmuligheter, sier en av dem.
Cathrine Delp er gründeren bak Ekvi, en app for kvinner rammet av endometriose. – Etter flere år i en karriere som fulgte den typiske karrierestigen, kjente jeg en stadig sterkere dragning mot å skape noe med mer mening, sier hun.Foto: Privat
Nylig lanserte seriegründer Ulla SommerfeltFemtech Studios, et venture studio med blikket rettet mot startups som på ulike måter innoverer innen kvinnehelse.
Hun hevder «femtech», hvis definisjon er teknologi som fokuserer på kvinnehelse, er et ukjent terreng for mange. Dette til tross for rapporter som viser en anslått markedsverdi på over 60 milliarder kroner globalt innen 2027.
Nylig lanserte seriegründer Ulla SommerfeltFemtech Studios, et venture studio med blikket rettet mot startups som på ulike måter innoverer innen kvinnehelse.
Annonse
Hun hevder «femtech», hvis definisjon er teknologi som fokuserer på kvinnehelse, er et ukjent terreng for mange. Dette til tross for rapporter som viser en anslått markedsverdi på over 60 milliarder kroner globalt innen 2027.
Likevel dukker det stadig opp flere norske aktører, som for eksempel:
Nørs - startet som en app for svangerskaps- og barseltid, men utvikler nå en helhetlig plattform for kvinners helse gjennom hele livet.
Induvita - har laget en simulator for vaginale undersøkelser og utvikler også en ny type kateter for igangsetting av fødsler, blant flere produkter.
Sulacare - tilbyr et hjelpemiddel som forenkler innlegging av urinkateter hos kvinner.
Maja - en digital helsetjeneste for kvinner.
Helfi - en livsstilsapp for personer med fibromyalgi, en sykdom som hovedsakelig rammer kvinner.
Sereluna - selger egenutviklede mensentruser.
Susanna Röblitz (forsker ved Universitetet i Bergen) - har skapt en digital tvilling for menstruasjonssyklusen.
Annonse
– Dette er en viktig og voksende bransje, sier Cathrine Delp.
Ekvi: App for kvinner med endometriose
Delp er gründeren bak Ekvi, et to år gammelt selskap bak en app for kvinner med endometriose. Sykdommen rammer rundt ti prosent av kvinner i fertil alder og kan gi sterke smerter og redusert fertilitet, ifølge Nasjonalt senter for kvinnehelseforskning.
Ekvi skal hjelpe kvinner med å forstå, registrere og kommunisere symptomer på en måte som kan gi mer kontroll og som helsepersonell faktisk kan bruke, forteller Delp.
Annonse
– Vi kombinerer presis symptomregistrering med en støttende «community»-funksjon og forskningsbasert kunnskap, slik at kvinner kan bli bedre talspersoner for egen helse, sier hun.
Gründeren har en mastergrad i sosiologi, med bakgrunn fra banksektoren, hvor hun lenge jobbet som produkt- og forretningsutvikler.
Annonse
– Etter flere år i en karriere som fulgte den typiske karrierestigen, kjente jeg en stadig sterkere dragning mot å skape noe med mer mening.
Cathrine Help er grüderen bak Ekvi.Foto: Privat
Hun har så langt hentet pengestøtte fra Antler, Innovasjon Norge og andre engleinvestorer. Appen er lansert og tilgjengelig i hele Europa.
Annonse
Gründeren forteller om en moderat organisk vekst så langt.
– Ekvi handler om mer enn bare å løse et helseproblem. Vi bygger teknologi for og av kvinner, noe det finnes få oppskrifter på, sier Delp.
Hvild: Hjelper bedrifter som vil redusere sykefraværet
En allerede profilert «femtech»-gründer heter Anita Hegge.
Hun hadde over 20 års erfaring fra finansbransjen, da hun i 2022 etablerte Hvild.
Selskapet vil hjelpe bedrifter med å redusere fravær - med utgangspunkt i sykefraværet til kvinner, som ifølge statistikk fra Bufdir er mer enn 50 prosent høyere sammenlignet med menn.
Hvild skulle først bistå og gi råd til arbeidsgivere som ønsket å ta kvinnehelse på alvor. Til dette formålet ble det etter hvert utviklet en digital plattform som i dag kan benyttes av bedrifter i både offentlig og privat sektor, forteller gründeren.
– Denne «verktøykassen» skal gjøre det mulig for arbeidsgivere å støtte kvinnelige ansatte innen syklisk helse og overgangsalder, sier Hegge.
Anita Hegge er gründeren bak Hvild.Foto: Privat
Gjennom søsterselskapet Hvild Life & Health har teamet også utviklet det Hegge hevder er verdens første forsikring knyttet til denne målgruppen.
– Denne dekker en komplett behandlingsløsning for den tredjedelen av kvinner som lider av sterke symptomer fra overgangsalder, sier hun.
Forsikringen er tilgjengelig i det norske markedet, og de første kundene er på vei inn, forteller gründeren. Finansieringen har så langt kommet fra gründerne, også inkludert Petter Berge og Christian Moxon, i tillegg til Glastad Capital.
– Kvinners overgangsalder, og effekten av ubehandlede symptomer, har vært et ignorert tema lenge, sier Hegge.
Hun viser til at det er en million norske kvinner i målgruppen og i overgangsalderen, dobbelt så mange i Sverige, noen hundre millioner i Europa og en milliard kvinner i verden.
– Dette er ganske enkelt en av vår generasjons største forretningsmuligheter, sier Hegge.
Friida: Digitalt «univers» for kvinnehelse
På lik linje med Ekvi og Hvild, ble også Friida Publishing etablert i 2022. Bak selskapet står Siri Westervoll med bakgrunn fra medisin, ernæring og trening.
Friida var først kun et digitalt magasin for kvinner på nett, men utviklet seg raskt til å bli et «community» innen kvinnehelse - med kurs, eventer og produkter, forteller gründeren.
– Kvinnehelse har blitt nedprioritert i alt for lang tid og det har satt sine spor, sier hun.
Siri Westervoll er gründeren bak Friida.Foto: Hilde Nuria
I dag består selskapet av et team på seks personer, som fyller roller innen redaksjonell drift og sosiale medier, blant flere ting, i tillegg til et fagteam.
– Det er et stort behov for økt kunnskap om kvinners helse, og det er på høy tid at kvinner også blir forsket på og kan få riktig svar og økt forståelse rundt egen kropp og helse, sier Westervoll - og viser blant annet til egenutviklede kosttilskudd, tilpasset kvinner.
Disse produktene finnes nå i 40 av landets hudpleieklinikker, i tillegg til egen nettbutikk. Gründeren deler videre målet om 200 utsalgssteder i 2025 - og en omsetning på mellom syv og åtte millioner kroner ved inneværende år.
Westervoll har finansiert selskapet selv så langt, men forteller om dialog med ulike investorer.
– Målet for 2026 er å nå ut i hele Norden, som et helhetlig konsept, sier hun.
På listen over «femtech»-aktører sto opprinnelig Cleancup, men Shifter ble etter publisering gjort oppmerksom på at dette selskapet ble avviklet i fjor.