klimatech

Her er den nye startupen til Cavai-gründerene

Skal måle utslipp for digitale tjenester. 

Tommy Torjesen og Steffen Svartberg satser igjen.
Publisert Sist oppdatert

Seriegründer og tidligere nordisk Tapad-direktør, Steffen Svartberg, ga seg nylig i sin forrige startup innen markedsføring, Cavai. 

Men allerede nå går han i gang igjen, også denne gangen sammen med Tommy Torjesen, men nå innen klimatech i Hiili

Selskapet skal analysere utslipp forårsaket av digitale tjenester. 

Ved å kartlegge data fra et bredt spekter av kilder, inkludert servere, nettverk og enheter, analyserer Hiili's plattform det faktiske energiforbruket til digitale tjenester. 

Plattformen beregner deretter karbonutslippene i samsvar med EU-reguleringer om karbonmåling og rapportering. 

Idéen stammer fra europeisk forskning

– Dette samarbeidet har utviklet seg over flere år. Charles III Universitetet i Madrid har forsket på digitalt energiforbruk siden 2017, og har vært en viktig samarbeidspartner for oss i vårt forrige selskap, Cavai. Sammen med universitetet har vi nå startet et spin-off prosjekt med sikte på å bli en ledende aktør innen utslippsdata. Karbonmålingsteknologi adresserer et stort behov i markedet. Fram til nå har bedrifters digitale karbonavtrykk vært i stor grad drevet av antagelser og forenklinger. Med Hiili ønsker vi å gi bedrifter en kredibel og nøyaktig måte å måle og forstå sitt digitale karbonavtrykk, sier Steffen Svartberg. 

Sammen med et ekspertteam ledet av Professor Ruben Cuevas, og Professor Angel Cuevas, har Hiili utviklet algoritmer og metoder for å måle karbonavtrykket fra digitale tjenester. 

– Charles III Universitetet i Madrid har utviklet en avansert metodikk som vil ha stor innvirkning på bedrifters forståelse av karbonfotavtrykk. Teknologien de har utviklet, er den eneste i markedsførings-, media- og reklamebransjen, som har blitt vitenskapelig validert og fagfellevurdert. Dette vil være en «game changer» for bedrifter og myndigheter, da den ikke bare gir dem muligheten til å kvantifisere deres karbonutslipp nøyaktig, men også tilegne seg verdifull kunnskap og opplæring for å møte fremtidige miljøkrav og forpliktelser, sier medgründer Tommy Torjesen. 

Hiili’s platform lar brukerne koble opp datakilder fra eksisterende tjenestetilbydere, for å få en rapporterbar oversikt over digitalt karbonavtrykk. I plattformen skal annonsører også få energimerket sine digitale kampanjer, på tvers av vertikaler, samt tilgang på optimaliseringsverktøy.

Testet på tusenvis av reklamekampanjer

Ifølge Svartberg har Hiili har målt titusener av reklamekampanjer, for å skape et helhetlig sammenligningsgrunnlag. 

– Da universitetet publiserte den første forskningsartikkelen i 2018, oppdaget vi at dette var nytt for de fleste. Selv om noen hadde begynt å snakke om datasvinn med tanke på megabytes, var det ingen som hadde tatt høyde for alle de innviklede prosessene som må til for å vise, for eksempel, en reklamesnutt på en iPhone. Alle komponenter i mobilen må til verks, og alle tar del i energiregnestykket. Vi klarte å løfte oppmerksomheten i bransjen, men behovet for en pålitelig målingstjeneste ble ikke mettet. Det er fremdeles mye forvirring i markedet innen utslipp tilknyttet digitale tjenester - det bistår vi nå bedriftene med å rydde opp i. 

Teknologien skal være fullt skalerbar og skal kunne tilpasses alle digitale tjenester, inkludert nettsider, apper, plattformer og annen digital infrastruktur. 

– Bedrifter kan ikke forholde seg til flere hundre forskjellige metodikker og leverandører for å innhente karbondata. Det blir så godt som umulig å nå et gitt klimamål uten å sitte på en helhetlig og nøyaktig oversikt. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.