Her er det nye stjernelaget til Didrik Dimmen og Marius Aabel: Henter inn 10 millioner fra kjente tech-profiler
Med ti millioner i frisk kapital skal hjemmedyrkingsstartupen spire internasjonalt.
Auk Eco har utviklet det som skal være den første helautomatiske plantedyrkeren for hjemmebruk.
Ved å styre vann, lys og næring skaper Auk ideelle dyrkeforhold, så du kan lage din egen lille plantasje av urter og grønt hjemme på kjøkkenet.
Investorene har ikke latt vente på seg, og listen over navn som har blitt med i den siste emisjonen på 10 millioner kroner, er lang og profilert:
Eirik Rime fra Tise, englenettverk Founders & Fools ledet av Daniel Fossum, Christian Rokseth & Co fra stavanger-baserte Sprettert.
Martin Schütt og flere andre i Askeladden & Co, med-gründer av videokonferanseselskapet Pexip Per Haug Kogstad, Finn Gjedebo / Sobra AS og Truls Brataas, gründer og daglig leder i ryggsekk- produsenten Douchebags.
Gründer og daglig leder Didrik Dimmen forteller at investorene har forskjellig bakgrunn og ekspertise som Auk-teamet vil trekke på.
– Noen vil være mer aktive investorer, andre vil bidra blant annet med kontakter og nettverk, sier han.
Ser store muligheter utover urter på kjøkkenbenken
Felles for flere av investorene som er med i emisjonen, er at det er personer gründerne har arbeidet med tidligere.
Christian Rokseth har slått seg opp som en profilert engleinvestor fra Stavanger gjennom investeringsselskapet Sprettert. Han ble først kjent med Dimmen fra Flowmotion.
Han kjente Dimmen godt fra FlowMotion.
– Jeg kjente teamet veldig godt fra før. Jeg vet hva de er gode for. Når en av norges beste på digital markedsføring (Dimmen, journ.and), slår seg sammen med en av Norges beste på produktutvikling, Marius Aabel, så tenkte jeg at dette må bli bra.
Han går inn i Auk fordi han tror hjemmedyrking vil vokse fremover.
– Ser vi på verden fremover så er det å frakte grønnsaker inn på kjøkkenet sitt folk, noe som burde være unødvendig hvis man kan dyrke dem automatisk hjemme. Jeg ser også store muligheter for Auk sitt produkt utover å dyrke urter på kjøkkenbenken. Det er også noe jeg vet de har ambisjoner om, sier han.
Lanserer i utlandet over sommeren
Dimmen er hemmelighetsfull på hvilke planer de har på blokken for nye typer produkter. Men han forteller at investeringen skal gå til å skalere opp hele bedrifter for å lansere i utlandet. I første omgang USA og Europa.
Auk selger produktet direkte til forbrukerne fra egen nettbutikk. En vekstmaskin ligger på rundt 4000 kroner. Så langt har de forhåndsolgt 4000 enheter. De de første sendes ut fra produksjonslokaler på Tau, øst for Stavanger.
Om alt går etter planen til Dimmen og teamet, er Auk om noen år ledene i Europa og Nord-Amerika på hjemmedyrking.
– Vi vil utvide porteføljen av produkter og ha en lønnsom business som lager en forbrukermerkevare fra Norge, som det ikke er så mange av, med et internasjonalt nedslagsfelt.