Gründertrioen bak 3D-startupen Sloyd, f.v. Øyvind Sørøy, Andreas Edesberg og Avi Latner, møttes fysisk for første gang denne uken.

Her møtes gründertrioen fysisk for første gang: I mellomtiden har de startet selskap og hentet millioner

Oppstartsselskapet Sloyd utvikler programvare som skal gjøre det like lett å produsere digitale 3D-objekter som å skru sammen IKEA-møbler. Kontoret de holder til på, er virtuelt.

Publisert Sist oppdatert

Ideen om et verktøy som automatisk genererer 3D-figurer uten flerfoldige timer «manuelt» arbeid, ble utviklet for noen år siden av Øyvind Sørøy. Selskapet Sloyd ble imidlertid til først under vårens Antler-program i Oslo.

— Selve algoritmen hadde jeg allerede laget, men jeg fant ut at jeg trengte penger for å gjøre dette til noe større. Jeg tror jeg kontaktet 100 forskjellige investorer da jeg holdt på på egen hånd. Kun to svarte, forteller gründer Sørøy.

Og ingen bet på kroken. Så ivrig har Sørøy pitchet sine ideer til norske investorer og Innovasjon Norge de seneste årene, at han en periode fryktet å bli svartelistet, fortalte han Shifter i sommer.

— Men nå er historien en annen. Denne uken skal vi faktisk møte én av investorene som sa nei til meg, forteller han.

Medgründer og teknologisjef Øyvind Sørøy i Sloyd.

Et halvår etter at Sloyd ble etablert, har selskapet sikret seg oppstartskapital på drøyt 2 millioner kroner samt støtte fra Innovasjon Norge. Blant engleinvestorene er tidligere Huddly-sjef og Nomono-gründer Jonas Rinde.

Interessen fra kapitalmarkedet er også stor, skal man tro gründerne, og flere samtaler om kapitalinnskudd pågår.

Bygget virtuelt kontor

Den store forskjellen ligger i at to medgründere med kompletterende egenskaper til programvareutvikleren har kommet inn i teamet, mener Sørøy.

Under Antler-programmet fant gründeren nemlig sammen med Andreas Edesberg og israeleren Avi Latner, som har ekspertise på henholdsvis markedsføring og humankapital, og produktutvikling. Trioen fant raskt tonen, både profesjonelt og personlig.

Det var bare et problem. Til daglig bor Edesberg i hovedstaden, mens Sørøy holder til i Stavanger - og Latner bor med familien i Tel Aviv. Denne uken møttes trioen for første gang fysisk, på Startuplab i Oslo - etter mye om og men.

— Den største utfordringen har nok vært å faktisk møtes, sier Edesberg, og forteller at Latner ikke kunne komme til Norge før nå, seks måneder etter at de startet å jobbe sammen, på grunn av pandemien.

Israelske Avi Latner er én av tre medgründere og produktsjef i Sloyd.

Erfaringene med å bygge selskap uten å ha møttes fysisk, har stort sett vært positive, mener de.

For å bøte på avstanden, har trioen blant annet arrangert spillkvelder «for å henge», og de opprettet en egen kanal på chattetjenesten Discord for å dele stort og smått fra privaten.

— Vi har til og med et virtuelt kontor med ulike rom, slik at det er lett å «prikke noen på skulderen» hvis man tenker på noe eller lurer på noe, forteller Edesberg.

— Det har vært veldig viktig for oss å bli så godt kjent som mulig, spesielt når vi ikke har møtt hverandre fysisk før nå.

Distribuert team

En naturlig konsekvens av at gründerteamet ikke har sittet sammen i etableringsfasen, har blitt at rekrutteringen også har vært «remote first».

Nå sysselsetter Sloyd seks personer i fem ulike land: en utvikler i Bosnia, designer i Israel, interns i Norge og Tyskland, og utvikler i Storbritannia. I tillegg er de på vei til å ansette fra Silicon Valley.

— Den største fordelen er jo at vi ikke begrenser oss til bare norske ansatte, vi kan fokusere på å hente de beste talentene uansett hvor i verden de er, sier Edesberg.

— Det som før ble sett på som noe negativt, er i ferd med å bli et konkurransefortrinn, mener Latner.

Digital kommunikasjon

Men selv om en distribuert organisasjon har fungert bra så langt for unge Sloyd, er det ikke nødvendigvis en løsning som fungerer for alle, påpeker de.

Andreas Edesberg er medgründer og markedssjef i Sloyd.

— Det er lettere når alle er distribuert, enn når noen få er samlet og noen andre distribuert. Så det å etablere en «digital first»-kultur når det kommer til kommunikasjon er kjempeviktig, sier Edesberg.

For eksempel kjører Sloyd all kommunikasjon via Discord, og hopper over til video når det trengs.

— Det å ha diskusjon på chat er også en fordel når man trenger å finne tilbake til tanker eller inspirasjonskilder man hadde på et tidligere tidspunkt, eller bare for å sjekke hva man ble enige om, mener Edesberg.

Spill er bare starten

Nå står et MVP (minimal viable product) på trappene for Sloyd. Det består i et verktøy som spillutviklere kan bruke til å generere og tilpasse ulike objekter, eksempelvis et bord, og eksportere dette inn i sitt eget spill. På den måten sparer spillutviklerne mye tid, og kan i stedet konsentrere seg om historien de vil fortelle.

Målgruppen er i første omgang indie-utviklere og små spillstudio. Dette er folk Sloyd-teamet - og særlig Sørøy - kjenner godt til fra før. Nettverket har vært en verdifull del av produktutviklingen. Gjennom en egen server på Discord har teamet fått løpende bestillinger og tilbakemeldinger fra de som faktisk skal bruke produktet.

— Det kule med spillutviklere er at de er veldig tilstede på nett. Innen andre industrier, olje og gass for eksempel, må du booke møter. I spillindustrien er det bare å finne dem på Reddit, i Facebook-grupper eller på Discord, sier Edesberg, som blant annet har lang konsulenterfaring.

På sikt er de store spillstudioene innen rekkevidde, mener gründertrioen. I så fall er markedet større enn den globale musikk- og filmindustrien til sammen.

Slik ser MVP-en til Sloyd ut i dag. Spillutviklere kan enkelt opprette og justere 3D-objekter, for så å eksportere dem til eget verktøy eller rett inn i spill.

Deretter er andre bransjer en klar mulighet for Sloyd, mener trioen. På sikt kan man for eksempel tenke seg at verktøyet kan brukes i sammenheng med 3D-printing, VR, AR og videoproduksjon.