Dan Caroll i pitchekonkurranse på SXSW EDU, i konkurranse med blant annet Kahoot.

Her vinner store Clever over lille Kahoot: Åtte år etter har den lille kjøpt den store

– Vi var søte og rare, gjorde noe morsomt med stort engasjement, mens de hadde bevis for at det var penger å tjene, sier Johan Brand om pitchekonkurransen han en gang tapte.

Publisert Sist oppdatert

Det er våren 2013, og Bill Gates er den store headlineren på SXSW EDU-festivalen i Austin. På scenen står Dan Carroll. Pent antrukket, i jeans, blazer og en Clever-t-skjorte i sort, samt et par nypolerte småsko i brunt skinn. Den tidligere ungdomsskolelæreren er det nye stjerneskuddet til noen av Silicon Valleys heteste investorer. Året i forveien har de vært en del av den sagnomsuste Y Combinator-akseleratoren. Clever-gründeren tar både publikum og dommerpanelet med storm, og går av med seieren med det som er en felles login-løsning for læringsapplikasjoner i skolen. Senere møter gründerne Bill Gates, og overrekker ham en Clever-t-skjorte.

I et blogginnlegg skriver Carroll begeistret om hvordan de til slutt kom seirende ut av konkurransen der 100 selskaper deltok:

– Etter hvert som feltet ble mindre og mindre var det oss og en gruppe svært imponerende selskaper igjen [...] Jeg gleder meg stort over å fortelle dere at Clever tok førsteplassen.

En av de som må se seg slått av Dan Carroll i pitchekonkurransen LAUNCHedu, er Johan Brand. Kahoot har ingen inntekter slik Clever har, de ble lansert i en privat beta på scenen samme dag, og er i realiteten sjanseløse med sin quiz-applikasjon.

– Clever var allerede da et utrolig kult selskap, og de hadde effektivt klart å knekke salgskoden i den amerikanske grunnskolen, forteller den tidligere Kahoot-sjefen Johan Brand om sitt første møte med det amerikanske edtech-selskapet som nå er kjøpt for over fire milliarder kroner av det norske oppstartsselskapet de en gang banket i en pitchekonkurranse.

Gründerne i Clever på et litt uskarpt bilde med Bill Gates.

Harvard-gutter

Dan Carroll hadde ikke en helt ordinær lærerutdanning. Han hadde studert datavitenskap ved Harvard-universitetet, før han hadde jobbet i Teach For America, et prestisjeprogram der noen av landets beste avgangsstudenter underviser i grunnskolen i to år før de går ut i jobb. Flere av USAs fremste ledere i business og politikk har vært gjennom programmet.

I sin pitch i 2013 fortalte Carroll om hvordan han selv hadde slitt når elevene hans skulle logge seg på ulike applikasjoner, og hvordan Clever nå løste dette på en «smooth» og meget enkel måte. De skapte et fleksibelt digitalt klasserom der elevene kunne komme inn på det de trengte, når de trengte det.

– Vi var på mange måter fra samme skole. Begge baserte seg på forenkling og var "design first"-selskaper, men de var stjerner før oss fordi de tjente penger og hadde kunder. Vi ble sett på som en kuriositet. Vi var søte og rare, gjorde noe morsomt med stort engasjement, mens de hadde bevis for at det var penger å tjene, sier Brand.

Johan Brand (t.v.) og Jamie Brooker, medgründere i Kahoot og nå partnere i investeringsselskapet We Are Human.

Stor sluker stor

Kahoot-gründeren har for lengst sluttet i Kahoot, og er i gang med nye prosjekter i We Are Human og Entrepreneurship. Han solgte seg kraftig ned i tiden etter at han gikk ut av selskapet, men sitter fortsatt på en slump med aksjer.

Brand gir «kudos» til teamet som nå har dratt i land storoppkjøpet, og påpeker at det er et bevis for at tankene til det opprinnelige gründerteamet stemte – at de skulle bygge en så rå merkevare at selv de kuleste selskapene ønsket å bli kjøpt av det.

I dag har Kahoot og Clever flere av de samme kundene, men på hvert sitt område – den ene med orden og administrasjon og den andre med engasjement og læring. I dag er det likevel Kahoot som er den megastore som sluker den store.

– Jeg vet ikke om det norske markedet fatter hvor stort dette. Clever har jo hele A-teamet av stjerneinvestorer bak seg, og dette gir Kahoot en mye mer komplett portefølje.

Riktignok er Kahoot store i det amerikanske markedet, men med Clever i stallen vil de styrke sin posisjon ytterligere. De vil også kunne få en «single sign-on»-løsning de kan bruke i andre markeder rundt i verden.

– Åpenbart at de skulle bli store

Gründer og daglig leder Tyler Bosmeny i Clever, husker pitchen på South by Southwest godt.

– Vi lanserte egentlig på samme scene, sier han til Shifter.

Ifølge Bosmeny hadde Clever-teamet før dette fått en klar oppfordring fra Y Combinator-gründer Paul Graham om å velge en annen bransje, fordi det var for vanskelig å få «traction» i den tungrodde utdanningssektoren.

– Men vi var så lidenskapelige for ideen. Så vi bestemte oss for å gå for det. Og så kom vi til South by Southwest, og så Kahoot. Da de gikk på scenen, var det åpenbart at de skulle bli store, mener Bosmeny.

– De fokuserte på lykken i å lære; det var nøkkelen til hele konseptet. Og akkurat det var grunnen til at vi hadde så sterk tro på edtech. Sånn sett var det kanskje skrevet i stjernene at vi skulle finne sammen.

For ordens skyld: Johan Brand er en av investorene i Shifter.