EDTECH
Hokus, pokus: Filiokus har vunnet innovasjonspris for mattespill
Spillet Cal&Bomba fokuserer på å visualisere matematisk teori - og ønsker å «trylle frem» forståelse og interesse for matte.
– Vi ser at mange som forbinder mattefaget med motgang og negative følelser, opplever mestring og kjenner på matteglede, når de får mulighet til å leke med matematisk teori i et spill, sier gründer og daglig leder Martin Lothe Sæterdal i Filiokus.
Han har gründet edtech-selskapet sammen med Gjermund Mørkved Bohne, gründer og spilldesigner.
Selskapet ga ut sitt første spill i 2023 og føyer seg inn i rekken av edtech-selskaper.
Shifter har blant annet skrevet om Eduplaytion som når ut til 200 kommuner og House of Math som i 2022 ble verdsatt til 300 millioner kroner.
Under Spillprisen vant Filiokus sitt mattespill Cal & Bomba pris for beste innovasjon. I spillet møter du den pyromane nissen Cal, og hans kone, trollet Bomba. Dette rare ekteparet er veldig glad i å sprenge ting, og spilleren må kombinere prosentregning med annen spillmekanikk for å programmere små handlingsforløp som resulterer i eksplosiv ødelegging.
Dette var juryens begrunnelse:
«Juryen roser spillet for dets nyskapende tilnærming til læring, hvor det blander spillmekanikk og pedagogikk på en engasjerende måte. Spillet skiller seg ut i sjangeren ved at det presenterer gameplayet (spillopplevelsen) sitt med stor sjarm og lekenhet.
I dette spillet blir tradisjonelt tunge og vanskelige skolefag omgjort til underholdende og tilgjengelige oppgaver man får lyst til å løse. Det fremheves som et nyttig verktøy for læring som engasjerer barn i alle aldre, både i skolen og på fritiden, og viser at læring kan være morsomt.
Juryen mener spillet har potensiale til å forbedre matematikkforståelsen blandt unge mennesker.»
Spillprisen er den årlige prisutdelingen for norsk spillbransje og arrangeres av Virke Produsentforeningen i samarbeid med Norsk filminstitutt
Gründer og Gjermund Mørkved Bohne, gründar og spilldesigner forklarer hvordan spillet er bygd opp:
– I sin grunnform er Cal & Bomba et søylediagram som kamuflerer seg som et spill. Å vinne pris for beste innovasjon er utrolig moro, og er for oss en slags bekreftelse på at vi har gjort en god jobb når vi har forsøkt å gjøre det interessant for folk å interagere med et søylediagram, sier Bohne.
– Rett og slett ganske kult
I pressemeldingen kommer det også frem hvordan spillet er blitt mottatt når det er blitt testet og brukt av ungdomsskoleelever ved Frydenberg skole i Oslo:
– For noen av elevene er forskjellen på en vanlig mattetime, og timen der vi spilte Cal & Bomba, helt ekstrem. Både når det gjelder innsats, mestringsfølelse og mulighet til å lære av egne feil. Jeg har sett elever, som på mange måter har gitt opp mattefaget, sitte og kose seg med matematikk i to timer. Det er rett og slett ganske kult, sier lærer Snorre Grimstad ved Frydenberg skole.
Selskapet Filiokus ga ut sitt første spill i 2023, men historien til selskapet kan sies å gå helt tilbake til 2011.
I 2011 skrev gründer Martin Lothe Sæterdal sin bacheloroppgave på Kunsthøgskulen i Bergen om visualisering av matematikk som pedagogisk hjelpemiddel.
– Etter en 11 år lang modningsprosess ble Filiokus startet for å utvikle spill som bygger på de prinsippene som ble utforsket i denne oppgaven. Selskapet opplyser at de planlegger å lansere flere spill i tiden fremover, uttaler gründerne i pressemeldingen.