tise
Høy rente og økte partner- og leverandørpriser ingen match for Tise
I 2022 nærmest doblet omsetningen og antall aktive brukere i appen seg. Selskapet er på god vei mot lønnsomhet, mener administrerende direktør og gründer Eirik Rime.
I 2022, et år som regnes som ganske tøft økonomisk, klarte bruktappen Tise å nærmest doble omsetningen fra 42 til 76 millioner kroner. De så også en dobling i antall brukere som gjennomfører en transaksjon i appen.
Substitusjonseffekt
Man skulle kanskje trodd at folk kjøper mindre i tøffe tider. Men Tise opplever økt etterspørsel i appen, spesielt på kjøpersiden.
– Klær og sko er noe alle trenger, og i et presset økonomisk klima gir vi folk muligheten til å dekke sine behov for klær og tilbehør til en lavere kostnad, forklarer administrerende direktør i Tise, Eirik Rime.
Man ser en tydelig substitusjonseffekt der folk som følge av dårligere kjøpekraft trekkes mot lavkostalternativene. Tradisjonelt sett har disse vært butikker som Europris og Nille, men nå omfatter det også brukthandel. Det kan sies å være en positiv bivirkning med tanke på miljøet.
«Godt i rute på planen mot positive tall»
Rime oppgir at selskapet fortsatt ligger i rute mot positive resultater, til tross for en presset økonomi i 2022 og første halvdel av 2023.
– Til nå viser budsjetteringen vår seg å være ganske god. Vi er godt i rute på planen mot positive tall, sier han.
Gründeren forklarer at de har blitt mer konservative i balansen mellom tempo på vekst-investeringer og lønnsomhet og at de er forsiktige med hva de bruker penger på.
Når det gjelder fremtidsplanene, uttrykker Rime at den internasjonale satsningen går svært bra og at de skal øke aktiviteten og inntektene der.
– I 2023 ønsker vi å fortsette den gode vekst-takten vi har, samt se forbedringer i lønnsomheten. Målet er å få flest mulig til å foretrekke å kjøpe brukt fremfor nytt, og vi ønsker da å fortsette å forbedre tjenesten vår for å oppnå dette, avslutter han.