Gründer og CEO Stein Ove Eriksen og CFO Øystein Drageset i Huddly.

Huddly leverer knalltall: Inntektene øker med 88 prosent og fortjenesten øker fra 6,8 millioner til 36 millioner kroner

Det er ingen tvil om at videokonferansekamera-selskapet Huddly har skapt et produkt markedet vil ha.

Publisert Sist oppdatert

Med hovedfokus på partnerskap, hovedsakelig gjennom Google og Crestron, fortsetter inntektene og fortjenesten å øke for konferansekamera-selskapet Huddly.

Selskapet tjente i andre kvartal 2020 84 millioner kroner. Det er en 88 prosents økning fra samme kvartal i fjor.

Likevel er det lønnsomheten det er verdt å bite seg ekstra merke i, hvor EBITDA (resultat før skatt) øker fra 6,8 millioner til 36 millioner kroner, sammenligner vi andre kvartal i fjor og i år.

Mens inntektene det siste året har økt med 88 prosent, øker de bruttofortjenesten med 120 prosent i samme tidsperiode

Nå sikter de mot et sted mellom 300 millioner og 360 millioner i omsetning i 2020.

I sin kvartalsrapportering, avslører også selskapet at de satser på å være tilstede på Merkur Markets-børsen i løpet av av første kvartal 2021.

Derfor vokser de

– Hva skyldes denne veksten?

– Vi har sett det over et par kvartaler at det begynner å funke bra med partnerne våre. Vi har også sett effekten av Korona. Vi lanserte hjemmekontor-pakken som har fått god mottagelse og i utdanningssegmentet selger vi godt, sier Stein Ove Eriksen, daglig leder i Huddly til Shifter.

Han forteller at Korona har ført til kjempestore endringer og at folk har blitt vant til å bruke videokonferanse som en del av arbeidshverdagen.

– Den veksten de store videokonferanseselskapene har hatt fra Covid-19 skjedde, har begynt å forplante seg videre i verdikjeden. I lang tid fremover vil det være et behov for at noen sitter hjemme og noen på kontoret, sier Stein Ove Eriksen.

– Og når noen sitter hjemme, må alle på video?

—Absolutt. Alle har måttet installere et videokonferanseverktøy. Det har vært en brukeradopsjon som vi hadde regnet med ville ta tid, men nå skjer det veldig mye raskere, sier han.

Ønsker tilgang til institusjonelle investorer

– Hvorfor skal dere inn på Merkur?

– Vi har vært på NOTC, så da er det naturlige steget videre å gå inn på Merkur. Der får vi tilgang på en del store institusjonelle investorer, poengterer Eriksen.

– Hva blir den største utfordringen fremover?

– Vi har mange muligheter fremover. Vi har nå fått en unik posisjon, og vi har havnet i en eksplosiv vekstsituasjon, så vi prøver å finne de største vekstmulighetene og slå til på dem, sier han.

Har flere partnerskap på trappene

– Hva har du lært så langt i Huddly-reisen?

– Det er mye. Men det viktigste er at hvis man jobber med flinke folk, så kan man få til utrolig mye selv om man er få. Jeg begynte å jobbe i Tandberg, og så de senere fasene av et vekstselskap. Da vi startet Huddly, får jeg nå oppleve starten av en slik reise. Det er en eneste stor læring hele veien, sier han.

En del av Huddly-teamet.

– Partnerskap har jo vært viktig for deres vekst? Hva vil du si må være på plass for at man skal lykkes med parternskap som strategi?

– Når du skal finne partner, må du finne noen som puslespillbrikkene passer sammen med. Det er en blanding av forretningsposisjon og hvordan man passer sammen teknisk. Man må ha dyp domenekunnskap og forstå hvordan den underliggende teknologien beveger seg. De velger å samarbeide med oss fordi vi er veldig gode på det vi gjør, forteller Eriksen.

– Vil dere fortsette å utvide med partnerskap?

– Ja, vi jobber med flere store, sier Eriksen,