Hun jobber målrettet for å skape flere vekstbedrifter i Oslo: «Kan være på høyde med Stockholm innen får år»
Tonje Ørnholt har knapt jobbet en måned i Oslo Business Region, men allerede gitt byen plass på internasjonal database for utenlandske investorer: – Jeg er ganske utålmodig, sier hun.
Tonje Ørnholt legger bak seg sin første måned som Growth & Funding Manager i OBR (Oslo Business Region). Den har nesten utelukkende vært viet møter med en lang rekke aktører i økosystemet, huber, investorer og vekstselskaper, for å kartlegge: Hvordan jobbe målrettet for å løfte Oslos økosystem over i 2.0?
Ørnholt har de siste fem årene jobbet tett med oppstartsselskaper i Abelia.
– Det har vært helt utrolig gøy å følge utviklingen i Oslo de siste årene. Oslo har en helt unik posisjon med selskaper og teknologi i verdensklasse, og sammenlignet med andre europeiske byer har utviklingen skjedd i rekordfart, sier hun og nevner:
Oslo var på 18. plass på The European Startup Initiative Europe Heatmap i 2019. Året før lå Norge på 34. plass. Gründermiljøet har de siste åtte årene også vokst fra null til over 50 arnesteder for innovasjon, som for eksempel MESH og Startuplab.
– Vi har potensial til å være på høyde med Stockholm, som vi typisk sammenligner oss selv med her i Norden, innen noen få år, sier Ørnholt, men understreker:
– Da må vi få mer av det internasjonale miljøet inn i Norge, og ikke minst få flere talenter til å flytte hit og se på Oslo som en hovedstad for innovasjon, sier hun.
Oslo på Dealroom
Ørnholt mener økosystemet i fellesskap må jobbe for å styrke Oslos omdømme, blant annet ved å gjøre suksessfulle vekstbedrifter til mer synlige ambassadører på det internasjonale markedet. Selv planlegger hun å jobbe tett med miljøet, slik at OBR til enhver tid vet hvor skoen trykker og dernest kan tilrettelegge for initiativ.
– Vi trenger systemer som sikrer en god flyt, slik at reisen lugger minst mulig for selskapene. Vi skal heller ikke konkurrere med eksisterende tilbud i markedet, men vår rolle er å kjenne til det som finnes. Vi skal være en koblingsboks, sier hun.
– Hva går igjen i samtalene du har hatt den siste måneden?
– Hos selskapene handler det mye om å finne penger til rett tid og å bygge organisasjon. Det er de to tingene som er både utfordringsbildet, men også mulighetsbildet, så lenge man får tak i rette folk og smarte penger, sier Ørnholt.
– Hvor lenge skal dere kartlegge før dere legger konkrete planer?
– Jeg er ganske utålmodig. Akkurat nå er det et stort fokus på Oslo Innovation Week, men senere i høst bør vi ha lagt noen ganske klare planer om hvordan veien videre skal se ut, sier Ørnholt, som også leder ytterligere et prosjekt i OBR.
Senere i september lanserer de en egen Oslo-side på den internasjonale databasen Dealroom. Den populære og mye brukte plattformen deler innsikt om startups, scaleups, innovasjon, økosystemer og investeringsstrategier, med mer.
– Vi håper det vil gi god innsikt og analyse for hele økosystemet her hjemme, men ikke minst vil informasjonen om Oslo-baserte startups og scaleups også bli tilgjengelig på den globale plattformen. Det vil forhåpentligvis styrke både interessen og investeringsviljen til internasjonale investorer i Oslo, sier Ørnholt.
Hun har de siste ukene hatt en tett dialog med representanter fra både Stockholm og Helsinki for å høste av deres erfaringer med plattformen.
Ørnholt har også fått innspill og tilbakemeldinger hos aktører i Oslo.
– Det er jo nettopp de som skal bruke dette verktøyet. Nå handler det om å hente ut mest mulig data, og da er vi avhengige av å få mest mulig innsikt fra huber og miljøet, at de er villige til å dele relevant info, sier hun.
– Da blir den mest mulig "up to speed" og benyttet av flest mulig.
I god posisjon
Siw Andersen, CEO i Oslo Business Region, forteller at de fleste europeiske, og alle de nordiske hovedstedene, bortsett fra Reykjavik, allerede er å finne på Dealroom.
Når Slush og Atomico lager sin årlige rapport, forteller hun, er det med data herfra.
– Oslo kan ikke ikke være med, understeker Andersen og forteller om en spørreundersøkelse de kjørte før sommeren i år.
Her svarte 82 prosent at de ønsket med synlighet mot internasjonal presse.
– Dette er ett av disse virkemidlene, sier hun.
Andersen er videre svært glad for å ha fått Ørnholt om bord på OBR-laget.
– Tonje tilfører Oslo Business Region kompetanse på scaleup, samfunnsutvikling og hva som gir gode rammebetingelser for gründerne, sier hun.
Andersen trekker også frem at Ørnholt allerede kjenner økosystemet, at hun er vant til å samarbeide for å nå målene - og i tillegg er nysgjerrig og strukturert.
– Det løser ikke oppgavene, men det stiller Oslo i en god posisjon for å bygge økosystemet 2.0. sammen med aktørene selv, sier hun.