Gründer i FindMy, Marit Mjøen Solem, har plassert bjeller på både sauser, kameler og elefanter. Nå skal de passe på båterHeiko Junge/ NTB scanpix
Hun tracker reinsdyr, sau og kameler: Nå utvides businessen til båter og fiskegarn
– Vi har sporet kameler i Saudi-bukta, storfe i Brasil og en og annen elefant, sier Marit Mjøen Solem. Nå ser startupen til sauebøndene i Kvikne et marked utenfor dyreverden.
Fra gården i Kvikne i Nordøsterdalen følger sauebondene Marit Mjøen Solem, ektemannenArnstein Solem og broren Halvor Mjøen over 40 000 beitedyr, kameler og elefanter. Nå utvider de til båter og garn.
Selskapet startet i 2011, da ekteparet så at de mistet mange lam hver sesong, og ønsket å finne en løsning på problemet. Da de ikke fant et produkt som kunne hjelpe dem, bestemte de seg for å lage en E-bjelle.
Annonse
– Og vi kjente folk i nabogrenda som hadde det samme problemet, så vi så at det var et marked.
De fikk støtte fra Innovasjon Norge til å lage bjellen, og etter hvert innså de at også flere bransjer ønsket seg denne teknologien.
– Vi ble kontaktet av både Sivilforsvaret, båtnæringen og helsesektoren. Så vi skjønte at vi måtte utvide horisonten.
Og det er ikke bare i Norge at gründerne passer på dyr. For i tillegg til norske sauer, storfe og tamrein har de også noen flere eksotiske innslag.
Annonse
– Vi har sporet kameler i Saudi-bukta, storfe i Brasil og en og annen elefant.
I en periode hjalp gründerne også sykehjem med å spore demente på eldrehjem. Solem er selv utdannet sykepleier, og hadde et stort ønske om å hjelpe med problemstillingen, men det prosjektet er nå avsluttet.
Annonse
– Vi følte ikke teknologien var god nok. Det var for lang responstid til å spore mennesker, og det måtte mye utvikling til for å få sporingen så bra som vi ønsket den.
Vil hindre "spøkelsesgarn"
Annonse
Nå har selskapet også satset på det maritime, og startet datterselskapet Findmy Maritime, som tar for seg sporing av ikke-fauna.
– Vi ville skille ut det som ikke var dyr, fordi vi så at det tok en del resurser.
For det meste sporer den maritime avdelingen garn og fritidsbåter.
– Vi bruker teknologien mest på drivgarn. Det er for å sikre mannskapet på båtene bedre. Slike garn kan drive skikkelig langt i dårlig vær, og da kan de være svært vanskelig å finne, selv om de har en bøyle over vann. De flytter seg mye mer enn forventet.
For tiden har selskapet ansvaret for ti fritidsbåter og femten drivgarn. Nå håper de å få bukt med flere såkalte spøkelsesgarn.
– Dette vil minke ressursbruken i jakten på spøkelsesgarn, hvis vi kan finne dem tidlig.
Spøkelsesgarn er fiskegarn som er gått tapt og som flyter fritt i havet. Disse skaper store problemer, da store mengder fisk kan sette seg fast, og dø av sult.
Stressede sauer løper fort
Men det er fortsatt sau og beitedyr som er hovedgeskjeften til gründerne fra Kvikne. De sporer nå over 40 000 beitedyr, og la i fjor inn uro- og stress-varsel.
– Stressvarselet kan se om det er noe som skremmer sauen. Det fascinerende med sau er at når de skal overleve, løper de ikke lange avstander. De løper et stykke, snur seg, sjekker om faren er over, og så forsetter. Når sauen beveger seg slik, vil alarmen gå.
I tillegg gir urovarselet beskjed hvis dyrene har beveget seg over unormalt lang avstand fra forrige posisjon
– Programmet reagerer hvis de oppfatter noe som er unormal adferd for dyret, forklarer Solem.
Gründerne har også passet på en god del reinsdyr i Norden. Der startet ideen med å redde rein fra å havne på togskinner, og fikk navnet SaveMyReindeer. Løsningen gjør det mulig for togene og dyreeierne å få beskjed når dyr står i fare for å bli påkjørt.
Ble mobbet i markedet.
Selskapet er ikke alene om å levere elektroniske bjeller til sau, og de siste årene har flere aktører kommet på markedet, blant annet NoFence og Smartbells, som også hjelper sauebondene med å ta vare på flokken.
Men Findmy skilte seg tidlig ut med å bruke satellitt istedenfor mobilnett. Bjella sender ut et signal til Global Stars satellitter, som igjen sender det tilbake til en basestasjon som viser hvor dyret er. Det gjorde også at de ble en uvanlig satellitt-kunde.
– Vi kjøper satellitt-meldinger fra et amerikansk selskap. De vanlige kundene der var yachter og andre kostbare ting, og hver utsendt melding var veldig dyr. Dette gjorde at vi måtte diskutere litt, fordi vi hadde ganske mange sauer som skulle spores, men vi sendte veldig få meldinger.
Men satellitt-selskapet tok etter hvert bjelle-selskapet inn i varmen, til tross for at de selv ble mobbet for det. Under en årlig konferanse for satellitt-industrien i Washington ble selskapet ledd av da de fortalte at hadde begynt å spore sauer i Norge.
– Nå ser vi at dette har endret markedet. I år la konsernsjefen i selskapet frem at Findmy representerte et paradigmeskifte i satellitt-industrien. Og det er vi ganske stolte av.