Hundrevis av møter måtte til før Shoreline fant drømmepartneren: Britisk megafond skyter inn 40 millioner
Med flere titalls millioner på konto, skal Stavanger-selskapet bruke krisen på å finpusse seg til internasjonal suksess.
«Den magiske grensen» på én million dollar i gjentakende, årlig omsetning (ARR) ble brutt i fjor, etter knapt tre års drift.
I år satser gründer og daglig leder i SaaS-bedriften Shoreline, Ole-Erik Vestøl Endrerud, på å doble tallet. Det forskningsbasert oppstartselskap har utviklet en softwareplattform med blant annet simulerings- og planleggingsverktøy som skal sette fart på lønnsomme vindenergi-prosjekter.
– Signalene vi plukker opp er at det er betydelig større muligheter for investeringer innen dette segmentet fremover. Vi oppfatter signalene som positive. Dette er nok en av bransjene som kan komme ut av krisen som virkelige vinnere, sier han til Shifter.
Nylig avsluttet Stavanger-selskapet en langtekkelig kapitalinnhenting. I en runde ledet av den britiske investerings-giganten Ingenious, har de nå fått inn 4 millioner friske dollar, tilsvarende drøyt 40 millioner kroner.
I konkurranse med Microsoft
Eksisterende aksjonærer, amerikanske Blue Bear Capital samt norske Alliance Venture og Investinor, har også deltatt i runden med oppfølgings-investeringer.
Selskapet startet med doktorgraden til Endrerud, som ble tatt ved Universitetet i Stavanger (UiS). Under forskningen fikk gründeren bistand fra Equinor (da Statoil). Slik fikk selskapet en tungtveiende kunde fra dag én. Siden har det gått slag i slag.
– Vi som selskap har gått fra å være en liten leverandør av simuleringsverktøy, til en større leverandør av «field-service-management», forteller Endrerud.
– Vi har ikke pivotert bort, men har tatt markedet med å levere analyseverktøy til prosjekt - til noe mye større.
Med denne runden i boks, kan selskapet gå videre og virkelig konkurrere med de store aktørene, mener Endrerud. Han forteller at selskapet jobber utifra et bilde om et milliardmarked, målt i dollar, og at systemene de nå skal konkurrere med er laget av globale giganter som Microsoft og Oracle.
– Men innen vind spesifikt, finnes det ingen annen løsning. Man kan selvsagt bruke en generisk løsning, men man kan skape en utrolig verdi med å gjøre det spesifikt, ifølge gründeren.
– Men er det stort nok for deres ambisjoner?
– Vi har veldig stor tro på at vi kan ta en stor nok del av det markedet. Men den langsiktige visjonen er at vi kan bevege oss videre inn i sol og andre områder i det grønne skiftet, vedkjenner han.
Hundrevis av aktuelle investorer
Det har tatt sin tid å komme i mål med denne A-runden. Det hele startet for godt og vel et år siden, da den årlige omsetningen bikket en million dollar. Derfra ble det jobbet målrettet med en «shortlist» med aktuelle kandidater frem til sommeren.
Etter samtaler med mange hundre investorer fra både USA og Norden, satt de til slutt igjen med en håndfull. I løpet av høsten landet valget på britiske Ingenious. Men selv etter det, måtte teamet smøre seg med tålmodighet.
– Det har tatt tid. Først var det brexit, og så corona. Det har vært en interessant runde å komme i mål med. Det er litt jobb å få internasjonale investorer på plass, og i denne runden viste det seg å ta lang tid. Men vi har fått utrolig bra støtte fra eksisterende aksjonærer, forteller Endrerud.
Etter emisjonen sitter de ansatte igjen med omkring 20 prosent av aksjene, og tidligaksjonærer med omkring 10 prosent. Ut over det vil selskapet ikke kommentere verdivurderingen etter emisjonen.
Finpussing gjennom krisen
– Nå når pengene er på plass; hvordan ser planene deres ut fremover?
– Det viktigste nå er at vi skal ri av coronaen. Det er fortsatt bevegelse i markedet, men vi ser at beslutningsprosessene tar lenger tid, og budsjettene er noe mer usikre. Men det er fortsatt vekst, og signalene fra havvind-bransjen er at det skal være fullt trøkk. Men vi er vare på veldig store investeringer akkurat nå. Vi skal først og fremst sørge for at vi kommer gjennom krisen, sier Endrerud.
– Men det er ingen tvil om at det fortsatt er positivitet i markedet. Vi prøver å se denne tiden som en liten delay i markedet, og benytter muligheten til å gjøre en finpuss på produktene og slike ting, sier han.