nytt om navn
Ida Groth rykker opp i Otovo
Tar over jobben til Simen F. Jørgensen som går inn i ny rolle.
Solcelleselskapet Otovo ASA kunngjør at Ida Groth blir ny Chief Product Officer (CPO) for konsernet. Samtidig trer nåværende CPO, Simen F. Jørgensen, inn i rollen som Chief Operating Officer (COO).
Endringene trer i kraft fra 1. desember 2024.
Ida Groth (40) har tidligere vært Lead Product Manager i Otovo, hvor hun har fire års erfaring innen produktledelse. Hun har ledet flere strategiske endringer for plattformen de siste årene, inkludert automatisering av prosjektflyt til installatører, økning av bruttofortjeneste per prosjekt og innføring av multi-hardware-funksjonalitet.
Før hun kom til Otovo, jobbet Groth i Visma, Mestergruppen og Implement Consulting Group. I CPO-rollen vil hun ha ansvar for produktdesign og -ledelse, data, ingeniørarbeid, hardware-teknologi og sourcing. Hun har en mastergrad i ingeniørfag fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
– Ida er en svært strategisk produktleder som er dyktig til å kombinere teknologi og prosesser for å oppnå forretningsresultater. Dette er akkurat hva vi trenger for å samle de strategiske initiativene vi har jobbet med for leasingporteføljen, nye salgsmetoder og kostnadsreduksjoner for å få Otovo til lønnsomhet, sier Andreas Thorsheim.
Simen F. Jørgensen (45), en av grunnleggerne av Otovo og CPO siden selskapets oppstart i 2016, går over til rollen som COO. Han vil lede operasjoner og kontohåndtering, inkludert det europeiske operasjonssenteret i Madrid og andre viktige operasjonskontorer. Jørgensen tar over etter Jean Rosado, som går til et selskap innen elektrisk mobilitet i 2025.
– Jeg vil takke Jean for hans mange bidrag til Otovo. Som leder for vår virksomhet i Frankrike og operasjonene i Europa har han hatt en stødig hånd på roret mens vi har profesjonalisert og utviklet oss. Jeg ønsker ham lykke til med nye utfordringer, legger Thorsheim til.
Otovo fokuserer nå på tre strategiske prioriteringer for å oppnå lønnsomhet:
- Kostnadskutt: Etter nylige nedskjæringer på ca. 170 årsverk og andre driftskostnadsreduksjoner, forventes lønnsomheten å forbedres med 50 millioner kroner per kvartal.
- Økt salg: Otovo kombinerer en mer presis markedsføringsstrategi med en ny og mer personlig salgsmodell, som skal bidra til økte salgstall selv i et flatt marked.
- Fullføring av leasingporteføljetransaksjonen: I løpet av første kvartal vil leasingaktiviteter endres fra å generere forsinkede inntekter til umiddelbar inntekts- og kontantstrøm. Dette vil øke inntektene med omtrent 30 prosent etter eierskapsendringen.