RESULTAT
Idrettslagenes «go to»-app doblet underskuddet til over 50 millioner kroner
Spond går for lønnsomhet i Norge, men har investert tungt i vekst internasjonalt.
Spond-appen hjelper idrettsklubber og andre fritidsgrupper med å organisere aktivitetene sine og tjene penger. Siden gründer Per-Otto Wold etablerte selskapet i 2012, har så godt som alle norske idrettslag tatt den i bruk.
Kort tid etter koronapandemiens utbrudd sa den da ferske daglige sjefen Trine Falnes til Dagens Næringsliv at Spond skulle gå med overskudd senest i 2022. Ifølge fjorårsregnskapet økte de derimot underskuddet fra -24,1 millioner kroner i 2021 til -52,9 millioner kroner i fjor. I samme periode doblet Spond imidlertid inntektene, fra 22,9 millioner kroner i 2021 til 45,2 millioner kroner i fjor.
Spond fortsetter å ri to hester, der de går for lønnsomhet i Norge, mens de investerer mer enn de tjener for ta posisjoner i nye markeder internasjonalt.
– 2022 bar preg av sterkt fokus på brukervekst, økt inntjening og kapring av posisjon som markedsleder i Norge og UK, sier hun.
– Negativ lønnsomhet følger av planen om ekspansjon i internasjonale markeder og investeringer i vekst i 2022, men totalbildet er at det går veldig bra for Spond.
De høye kostnadene skyldes at de har «utøket teamet med en del nye funksjoner», ifølge Falnes.
Når kommer overskuddet?
Fra 2021 til 2022 økte antall aktive brukere av Spond-appen med 59 prosent fra 1,2 millioner til over 1,9 millioner månedlige brukere. I dag rapporterer selskapet om 2,3 millioner brukere i måneden. Om lag en fjerdedel av disse - 800.000, er i Storbritannia.
– Vi er nå den desidert største appen i vår kategori i UK.
Shifter spør Falnes når Spond vil bli lønnsomt. Det ønsker hun ikke svare på, men uttrykker at det er en av de største utfordringene og viktigste fokusområdene fremover.
– Ulike markeder har ulik modningstid, sier hun.
Samfunnsbidrag og bærekraftig grasrot
Mens Falnes ikke vil tallfeste egne målsetninger, har hun satt en verdi på selskapets samfunnsbidrag:
– Vi sparer mye tid og arbeid for trenere og gruppeledere. Undersøkelsene våre viser at vi sparer administratorene 2,3 timer arbeid hver uke. Så har vi regnet på antall grupper og administratorer og kommet frem til at alle timene til sammen representerer 3138 årsverk.
– Dette tilsvarer et samfunnsbidrag på 4,7 milliarder kroner, mener hun.
Dugnadstjenesten
Shifter spør også hvordan det går med dudgnadsportalen som de lanserte i appen under koronapandemien i 2020, det som daværende gründer og Spond-sjef Per-Otto Wold kalte en nettbutikk da den først ble lansert. Portalen tilbyr innsamlingskampanjer som lagene kan benytte seg av ved å blant annet selge produkter.
– Gjennom Spond kan grupper, lag og klubber gjennomføre innsamlingskampanjer for å samle inn penger, til for eksempel turnering, utstyr, eller utgifter. Mange foreninger, idrettslag og familier oppgir at økonomien er mer presset enn noen gang.
– Grasrota må være bærekraftig, og vi får gode tilbakemeldinger fra brukerne på at innsamlingskampanjene er en fin alternativ måte å samle inn penger til felles nytte, sier Falnes.
Hentet mer penger
Blant de som har troa på at Spond skal lykkes, er oppkjøpsfondet Verdane. I 2021 kjøpte de 20 prosent av selskapet.
Nå bekrefter Falnes at selskapet har gjennomført en ny emisjon, men vil ikke gå ut med detaljene om verken størrelse eller verdsettelse, annet enn at Verdane var hovedinvestor og prisen høyere enn forrige gang.