Idrettsprofiler og finanskjendiser investerte da dødsgründerne hentet millioner
Selskapet som vil lage et sirkus ut av hopping i vannet fra høye høyder, fylte opp kassa i en fei.
Tidligere i år skrev Shifter om gjengen i Døds Federation AS og deres satsing på å profesjonalisere den nye idrettsgrenen. Dødsesporten har det siste året fått stor oppmerksomhet ute i verden, blant annet på Tik Tok, der 370 millioner mennesker har merket seg sporten.
Hittil har det imidlertid bare vært sporadiske events og mest hobbyvirksomhet uten noen stor gevinst for verken utøvere eller arrangører. Nå har selskapet fått inn 10,1 millioner kroner i en kampanje på Folkeinvest, til å kjøre i gang det de altså beskriver som dødsesportens svar på «Formel 1»-sirkuset.
– Det var veldig stor interesse for runden og etter bare 3 timer var allerede 8,3 mnok tegnet. Det som er spesielt gøy, er at flere store finansprofiler har gått inn, forteller gründer og administerende direktør Paul Rigault i Døds Federation.
Han nevner Birger Nergaard, Arne Blystad, William Wittusen, Kenneth Bentsen, Caroline Sissener og idrettsprofiler som Alexander Kristoff, Mikkel Diskerud og Stine Brun Kjeldaas har gått inn som investorer.
Født på Frognerbadet
Dødse-sporten startet i det små da en vennegjeng snek seg inn på Frognerbadet en natt i 2008 og arrangerte det som går for å være det første uoffisielle verdensmesterskapet i dødsing. Siden har det gått slag i slag, og i fjor ble VM sendte direkte på TV2 foran et stort publikum ved Rådhusplassen i Oslo.
– Der vanlig stuping har stått litt stille, har dødsingen blitt den nye arenaen for fristilsstuping. Det krever ikke noe annet enn litt gøts og en badebukse, sa Paul Rigault da han snakket med Shifter tidligere i år. Han har vært en av ildsjelene bak idretten siden dens spede begynnelse på Frognerbadet.
Gründerne har valgt å organisere forbundet som et privat aksjeselskap. De eier både mesterskapet og rankingen av utøverne. Målet er å bygge videre på dagens voksende community - skape verdistrømmer som gjør at både de og utøverne kan tjene penger og få en gevinst på sikt.
Gøtser i gang
Dødssjef Paul Rigault forteller om flere ting selskapet har på gang, nå når pengene er i boks.
Det er for eksempel bare fire uker til de to første eventene i USA - og det hele starter med «US National Championship in Døds Diving» i Park City i Utah i begynnelsen av juli, med noen av verdens beste klippehopperne på deltakerlisten. Neste stopp på «Døds World Tour» blir i Tennessee i begynnelsen av august.
– Fra USA blir det også produsert en sports-dokumentarserie på tre episoder som følger de amerikanske og internasjonale utøverne gjennom touren og veien frem til VM i Oslo, forteller Rigault.
Flere internasjonale tv-kanaler har meldt interesse om å sende mesterskapet, så dette kommer til å bli tilgjengelig for et bredt globalt publikum. Årets VM blir i Oslo den 26. august.