Ina Vikøren blir miljøtopp i Telia: – Bærekraft må være tuftet på profitt

Startup-profil skal bidra til at telegiganten når ambisiøse miljømål.

– Digitale løsninger spiller en nøkkelrolle for å begrense CO2-utslippene, og det å få komme hit samtidig som 5G-teknologien vil muliggjøre store skritt mot et positivt klima gjør dette til en vanvittig spennende reise, sier den påtroppende lederen for for bærekraft i Telia Norge.

Vikøren har jobbet tett på den norske startup-scenen, blant annet for selskaper som turappen Outtt og elkatamaran-oppstarten BRIM. Hun har også hatt ulike roller i Miljødirektoratet, Innovasjon Norge og WWF, i tillegg til å drive eget selskap der hun har hjulpet selskaper med å utvikle bærekraftige forretningsmodeller. Hun har også vært bærekraftsleder for Hennes & Mauritz, hvor hun hadde ansvaret for markedene i Norge og Island.

Miljø for egoister

– Hvorfor har miljø blitt din store sak?

– I all hovedsak kommer miljøengasjementet mitt fra et egoistisk ståsted. Det var da jeg som skikjører skjønte at jeg som forbruker bidro til å ødelegge egen lekeplass, at jeg forstod at jeg måtte ta valg for å bli en del av løsningen og ikke problemet, sier Vikøren.

Hun mener det er nettopp slike tanker som gjør at næringslivet endrer seg, det å ta samfunnsansvar må være konkurransedyktig.

– Det må være tuftet fra et egoistisk ståsted, nemlig profitt. Profittdrevet bærekraft er levedyktig og bidrar til utfordrerroller, mener hun.

Hun understreker at dette må være integrert i kjernevirksomheten til selskapet, ikke i en desentralisert kampanje eller avdeling.

– Det er nettopp derfor jeg gleder meg til å starte i Telia. Et selskap som har muskler og ressurser til å drifte positivt innenfor planetens tåleevne og bidra til dugnadens snuoperasjon innenfor klima og sosial inkludering.

Nye mål

Telia Company vedtok i fjor det de kaller for «Daring Goals», hvor man innen 2030 skal bli CO2-nøytrale med null avfall gjennom hele verdikjeden. I stillingen som ansvarlig for bærekraft i Telia Norge, vil Ina Othilie Vikøren Ronæss spille en nøkkelrolle i arbeidet med å nå disse målene for den norske virksomheten, og samtidig sikre at alle 2 300 ansatte går i samme retning.

– Bærekraft er en stadig viktigere del av vår forretningsvirksomhet, og vi er veldig glade for å få Ina med på laget. Hun har solid erfaring med bærekraftsarbeid, og vil være en viktig ressurs for å sette retning på hva vi som selskap må fokusere på og hvilke aktiviteter og tiltak vi setter i gang i tiden fremover, sier administrerende direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge i en pressemelding.

En viktig del av jobben blir også å sørge for at Telia Norge, som Norges største utfordrer, hele tiden utfordrer telekombransjen og kundene til å ta bærekraftige valg. Hun begynner i stillingen i august.