Innovasjon Norge-toppens tips for å lykkes i Silicon Valley: – Finn din indre bergenser
– Vi må snakke med større ord og ha en litt sånn åpen kroppsholdning. Vi må fortelle alle de gode tingene vi gjør, sier Alexander Bergo.
Martin Wik Sætre (i midten), CEO i startupen Quantfolio, gikk tilfeldigvis forbi da vi skulle fotografere Alexander Bergo og spesialrådgiver Torunn Totland Stangervåg fra Innovasjon Norge. Stangervåg presenterte de to for hverandre. Kanskje ses de i USA?Kristine Askvik
Bergenseren som startet å studere AI tilbake på 1990-tallet jobber nå for å hjelpe norske gründere opp og frem i USA. Selv startet han selskapet MeetingSift i 2013 sammen med sin kone, og han har også en solid akademisk bakgrunn med tre mastergrader og en doktorgrad med fokus på menneskelig og kunstig intelligens fra Universitetet i Hawaii.
Bergo har bodd i USA siden 2001. Denne uken var han en snartur innom Bergen blant annet for å delta på møter med alle Innovasjon Norge sine utekontorer og First Tuesday.
– Så deilig å høre så mange med så fin dialekt, sa han til en fullsatt konferansesal på Scandic Ørnen i Bergen tirsdag kveld.
Annonse
Over 400 ville lære mer om AI
460 personer hadde meldt seg på arrangementet der tema var AI + mennesker. Det var ny publikumsrekord for det månedlige arrangementet. Deltakerne fikk blant annet høre Bergo sine tips til norske gründere om hva de bør gjøre for å lykkes i Silicon Valley.
Shifter møtte Bergo tidligere på dagen, der han løp mellom møter på Media City Bergen. Mange vil snakke med ham og få siste nytt fra verdens tech-hovedstaden når han er på en sjelden norgevisitt.
– Hvordan er interessen for norske selskaper i Silicon Valley nå?
Annonse
– Det er veldig mye trafikk. Det er jo supert for oss. Vi er heldige som har masse å gjøre. Det er i hovedsak to ting vi blir spurt om. Det er å selge produkter i USA og så er det å finne investorkapital.
– Hvordan jobber dere?
Annonse
– Vi jobber mye med kulturoversetting. Selv om vi nordmenn kan engelsk, så forstår vi ikke hvilket språk vi skal snakke i USA. Gründere må snakke i store bokstaver for å få oppmerksomheten. Alle gründere bør gå i seg selv og finne sin indre bergenser.
– Hva mener du?
Annonse
– Vi må snakke med større ord og ha en litt sånn åpen kroppsholdning. Vi må fortelle alle de gode tingene vi gjør. Vi har utrolig mange gode entreprenører i Norge, men vi er fortsatt for beskjedne på hvor gode vi er.
Bergo forteller at kampen om oppmerksomheten er så stor, at det er veldig viktig å være dyktig på presentasjon, pitching og historiefortelling.
Alexander Bergo sine tre tips
Snakk med store bokstaver og vær veldig godt trent på gode one-linere og god historiefortelling. Du skal kunne fortelle det viktigste på 30 sekunder.
Ikke gi deg. Norske gründere er ganske flinke der. Tenk på Espen Askeladd, han var for en gründer å regne.
Kjenn investorene og jobb med investorer ved hjelp av et «Customer Relationschip Management»-verktøy.
– Fortsatt mye å gå på
– Norske gründere er veldig mye bedre på dette nå enn for et par år siden, men det er fortsatt mye å gå på. Man må kunne klare å forklare hva bedriften holder på med på 10-12 slides. Silicon Valley-investorer ser minst 1800 pitch-dekk i året, og du har ikke mer enn et par sekunder å presentere hvordan du kan være suksessen fondet trenger.
Bergo forteller at Investorer i Bay Area ser gjennom veldig mange bedriftspresentasjoner. Trenden er at de såkalte pitch-dekkene nå blir kortere og kortere.
I tillegg til å finne sin indre bergenser, oppfordrer Bergo norske bedrifter til å forberede seg med mer dybdekunnskap før møte med potensielle amerikanske investorer. Amerikanske fond investerer er gjerne veldig spesialiserte og investerer for eksempel ofte innenfor en bestemt kategori, såkalt vertikal.
– De amerikanske fondene ønsker gjerne mer dybdekunnskap. Sett deg inn i hva de har gjort før og hvorfor du ønsker nettopp dette fondet med som investor og partner i ditt selskap. Epostene og bedriftspresentasjonen du sender ut må også være tilpasset mottakeren, sier Bergo.
Han trekker også frem kunsten å kunne lage one-linere.
– Du må spisse salget og øve deg. Det må være supersmooth. Jeg kan fortsette å snakke om dette i timesvis. Du må bare be meg holde kjeft når det er nok, sier han og ler.
I tillegg til kapital, tilbyr Innovasjon Norge rådgivning, nettverk og kompetanse til norske bedrifter med internasjonale ambisjoner.
Kontorene i Norge gjør dette i samarbeid med kontorene i utlandet.
– Vi som jobber med bedriftene i Vestland, kobler til våre kolleger i hele verden, blant annet i Silicon Valley. Alt etter bedriftenes ambisjoner og behov. Og vi tipser selvfølgelig også om muligheter for å delta på kompetanseprogrammer som TINC. Vi får veldig gode tilbakemeldinger på disse programmene og ser at det er nyttig for bedriftene, spesialrådgiver Torunn Totland Stangervåg i Innovasjon Norge Vestland.
Halvparten går til AI
Hittil i 2023 har halvparten av investeringene fra venturefond i Silicon Valley blitt investert i generativ AI og AI-selskaper. Bergo forteller at selskaper som bare har små enkeltløsninger basert på AI, nå har begynt å kalle seg AI-selskaper.
– AI er «top of mind» nå. Norske gründere må også snakke om dette og være litt mer villige til å følge markedstrendene.
Innovasjon Norge bruker plattformen Pitchbook for å hjelpe norske kunder med å matche med de store amerikanske investorene. Dette selskapet tilbyr en AI-plattform med data som blant annet skal kunne forutse exit-muligheter.
Flere omtaler seg som AI-selskaper
– Slike selskaper kaller gjerne seg nå for et AI-selskap. Det er helt legitimt at de har et AI-produkter, men det er jo ikke i bunn og grunn et AI-selskap.
Han viser til at 30 prosent av selskapene i Silicon Valley tok i bruk AI under koronapandemien og at 40 prosent av dem valgte å fremskynde bruk av AI.
– Dette har jo fortsatt i årene etter. Det vil komme store endringer knyttet til AI fremover. Jeg er ikke redd for endringer. Dette kommer til å bli superkult.
Frem til nå har Innovasjon Norge hatt 3,5 ansatte i den amerikanske techbyen. Nå utvider de til totalt seks ansatte. Bergo er halvveis i sin 4-års-kontrakt. Innovasjon Norge har et eget skaleringsprogram, TINC, for norske techgründere i Silicon Valley. Det er åpnet for å søke på programmet for 2024 nå.