internasjonalisering
Innovasjon Norge-toppens tips for å lykkes i Silicon Valley:
– Finn din indre bergenser
– Vi må snakke med større ord og ha en litt sånn åpen kroppsholdning. Vi må fortelle alle de gode tingene vi gjør, sier Alexander Bergo.
Han har ledet Innovasjon Norge sitt kontor i Silicon Vally siden 2021.
Bergenseren som startet å studere AI tilbake på 1990-tallet jobber nå for å hjelpe norske gründere opp og frem i USA. Selv startet han selskapet MeetingSift i 2013 sammen med sin kone, og han har også en solid akademisk bakgrunn med tre mastergrader og en doktorgrad med fokus på menneskelig og kunstig intelligens fra Universitetet i Hawaii.
Bergo har bodd i USA siden 2001. Denne uken var han en snartur innom Bergen blant annet for å delta på møter med alle Innovasjon Norge sine utekontorer og First Tuesday.
– Så deilig å høre så mange med så fin dialekt, sa han til en fullsatt konferansesal på Scandic Ørnen i Bergen tirsdag kveld.
Over 400 ville lære mer om AI
460 personer hadde meldt seg på arrangementet der tema var AI + mennesker. Det var ny publikumsrekord for det månedlige arrangementet. Deltakerne fikk blant annet høre Bergo sine tips til norske gründere om hva de bør gjøre for å lykkes i Silicon Valley.
Shifter møtte Bergo tidligere på dagen, der han løp mellom møter på Media City Bergen. Mange vil snakke med ham og få siste nytt fra verdens tech-hovedstaden når han er på en sjelden norgevisitt.
– Hvordan er interessen for norske selskaper i Silicon Valley nå?
– Det er veldig mye trafikk. Det er jo supert for oss. Vi er heldige som har masse å gjøre. Det er i hovedsak to ting vi blir spurt om. Det er å selge produkter i USA og så er det å finne investorkapital.
– Hvordan jobber dere?
– Vi jobber mye med kulturoversetting. Selv om vi nordmenn kan engelsk, så forstår vi ikke hvilket språk vi skal snakke i USA. Gründere må snakke i store bokstaver for å få oppmerksomheten. Alle gründere bør gå i seg selv og finne sin indre bergenser.
– Hva mener du?
– Vi må snakke med større ord og ha en litt sånn åpen kroppsholdning. Vi må fortelle alle de gode tingene vi gjør. Vi har utrolig mange gode entreprenører i Norge, men vi er fortsatt for beskjedne på hvor gode vi er.
Bergo forteller at kampen om oppmerksomheten er så stor, at det er veldig viktig å være dyktig på presentasjon, pitching og historiefortelling.
– Fortsatt mye å gå på
– Norske gründere er veldig mye bedre på dette nå enn for et par år siden, men det er fortsatt mye å gå på. Man må kunne klare å forklare hva bedriften holder på med på 10-12 slides. Silicon Valley-investorer ser minst 1800 pitch-dekk i året, og du har ikke mer enn et par sekunder å presentere hvordan du kan være suksessen fondet trenger.
Bergo forteller at Investorer i Bay Area ser gjennom veldig mange bedriftspresentasjoner. Trenden er at de såkalte pitch-dekkene nå blir kortere og kortere.
I tillegg til å finne sin indre bergenser, oppfordrer Bergo norske bedrifter til å forberede seg med mer dybdekunnskap før møte med potensielle amerikanske investorer. Amerikanske fond investerer er gjerne veldig spesialiserte og investerer for eksempel ofte innenfor en bestemt kategori, såkalt vertikal.
– De amerikanske fondene ønsker gjerne mer dybdekunnskap. Sett deg inn i hva de har gjort før og hvorfor du ønsker nettopp dette fondet med som investor og partner i ditt selskap. Epostene og bedriftspresentasjonen du sender ut må også være tilpasset mottakeren, sier Bergo.
One-linere og koblinger
Han trekker også frem kunsten å kunne lage one-linere.
– Du må spisse salget og øve deg. Det må være supersmooth. Jeg kan fortsette å snakke om dette i timesvis. Du må bare be meg holde kjeft når det er nok, sier han og ler.
I tillegg til kapital, tilbyr Innovasjon Norge rådgivning, nettverk og kompetanse til norske bedrifter med internasjonale ambisjoner.
Kontorene i Norge gjør dette i samarbeid med kontorene i utlandet.
– Vi som jobber med bedriftene i Vestland, kobler til våre kolleger i hele verden, blant annet i Silicon Valley. Alt etter bedriftenes ambisjoner og behov. Og vi tipser selvfølgelig også om muligheter for å delta på kompetanseprogrammer som TINC. Vi får veldig gode tilbakemeldinger på disse programmene og ser at det er nyttig for bedriftene, spesialrådgiver Torunn Totland Stangervåg i Innovasjon Norge Vestland.
Halvparten går til AI
Hittil i 2023 har halvparten av investeringene fra venturefond i Silicon Valley blitt investert i generativ AI og AI-selskaper. Bergo forteller at selskaper som bare har små enkeltløsninger basert på AI, nå har begynt å kalle seg AI-selskaper.
– AI er «top of mind» nå. Norske gründere må også snakke om dette og være litt mer villige til å følge markedstrendene.
Innovasjon Norge bruker plattformen Pitchbook for å hjelpe norske kunder med å matche med de store amerikanske investorene. Dette selskapet tilbyr en AI-plattform med data som blant annet skal kunne forutse exit-muligheter.
Flere omtaler seg som AI-selskaper
– Slike selskaper kaller gjerne seg nå for et AI-selskap. Det er helt legitimt at de har et AI-produkter, men det er jo ikke i bunn og grunn et AI-selskap.
Han viser til at 30 prosent av selskapene i Silicon Valley tok i bruk AI under koronapandemien og at 40 prosent av dem valgte å fremskynde bruk av AI.
– Dette har jo fortsatt i årene etter. Det vil komme store endringer knyttet til AI fremover. Jeg er ikke redd for endringer. Dette kommer til å bli superkult.
Frem til nå har Innovasjon Norge hatt 3,5 ansatte i den amerikanske techbyen. Nå utvider de til totalt seks ansatte. Bergo er halvveis i sin 4-års-kontrakt. Innovasjon Norge har et eget skaleringsprogram, TINC, for norske techgründere i Silicon Valley. Det er åpnet for å søke på programmet for 2024 nå.
– Hva blir det viktigste i jobben din fremover?
– Nå skal vi systematisere måten vi jobber med kundene på. Vi ønsker å være kundedrevet, bygge nettverk og skape gode dialoger.