Interiør-gründere har lagt planen for vekst: – Mange tror det bare handler om sofaputer. Det er feil
Arkivet.co sikter mot automatisering og nye samarbeid for å øke salget på markedsplassen. Interiørkonsulentene står allerede i kø.
Det var først da medgründer Martina Asplund selv renoverte et hus i samarbeid med en interiørarkitekt, at hun for alvor så verdien i å få profesjonell veiledning.
– De kan komme med anbefalinger til alt fra funksjon til materiale og fargekoder. En interiørarkitekt sikrer rett og slett et mer helhetlig konsept. Samtidig visste jeg om mange som vegret seg for å ta kontakt. Det var også vanskelig å vite hvordan, sier Asplund, daglig leder i Arkivet, en norsk markedsplass for interiørdesign.
Kunder kan filtrere på pris, erfaring, stil og tjenester, som for eksempel møbleringsplan, tekniske tegninger eller visualiseringsplan i 2D og 3D.
I dag er 24 interiørkonsulenter tilgjengelige for oppdrag, hvorav tre av dem er internt ansatt i selskapet. Plattformen har så langt fått over 200 forespørsler fra kunder, og det er gjennomført 130 betalinger i et integrert betalingssystem.
Prosjekt-størrelsene varierer fra en rådgivningstime på 990 kroner til større oppdrag på 70.000 kroner. Prisen på et gjennomsnittsprosjekt ligger på cirka 4000 kroner, og Arkivet tar 15 prosent av alle transaksjoner.
Ifølge Asplund har de, uten aktiv rekruttering, vært bortskjemte med interessen blant interiørdesignere. Nær 75 har tatt kontakt, og 15 står i dag på "venteliste".
– Det handler om å sikre kvalitet på dem vi allerede har, og ikke minst sikre at de har nok oppdrag, sier hun, og innrømmer at det ikke har vært like enkelt å vekke interessen blant potensielle kunder.
– Markedskommunikasjonen har vært det mest utfordrende så langt; å få relevante kunder inn og få dem til å forstå verdien. Vi har vært nødt til å være kreative, og vi har testet mye.
Ikke bare sofaputer
Før Arkivets oppstart i 2017, hadde Asplund verken erfaring med profesjonell interiørdesign eller selskapsbygging. Hun hadde riktignok jobbet med kapitalforvaltning og gjennom jobben blitt introdusert for en rekke gründere.
– Jeg har alltid gått med en gründer i magen, og det var veldig spennende å utforske dette videre.
Hun teamet opp med Kaja Grine Skovrup, nå CFO. De fikk markedsavklaring og et kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge samt innvilget Skattefunn.
Raskt testet de markedsføring i ulike sosiale kanaler, der inspirasjonsplattformen Pinterest og Facebook, samt "in house"-markedsføring i form av egen blogg, ga størst effekt.
I Pinterest treffer du brukere som allerede er der for å oppsøke inspirasjon, og de er gjerne allerede i kjøpemodus
– "In house"-markedsføring har vi sett trekker folk inn på siden vår, og folk blir der gjerne lenge og leser. I Pinterest treffer du brukere som allerede er der for å oppsøke inspirasjon, og de er gjerne allerede i kjøpemodus, sier Asplund.
Likevel har det vært vanskelig å vinne nye kunder.
– Mange tror det bare handler om sofaputer. Det er feil. Interiørdesignere kommer med gode funksjonelle tips til hvordan du kan utforme boligen din.
Skal ta hele kundereisen
Først lå en innleid amerikansk plattform til grunn, men i januar i fjor lanserte markedsplassen en ny plattform, utviklet av norske Feed.
Målet er å tilby hele kundereisen på egen plattform, fra inspirasjon til veiledning, gjennom bestilling av produkter - til gjennomføring av oppdrag. Så langt er en kommunikasjonsplattform mellom konsulent og kunde på plass, med mulighet for å dele bilder og dokumenter, samt betalingsløsning og videomøter.
– Vi har begynt å skisse hvordan vi kan automatisere andre deler i prosessen, men det er ikke helt klart ennå, sier Asplund.
Teamet har ifølge medgründeren jobbet tett med brukerne underveis, primært med interiørkonsulentene. Selskapet har også ansatt et knippe av disse internt, nettopp for å jobbe ytterligere med utvikling av tjenesten.
– Et overraskende funn har vært hvor variert konsulentene jobber - og til dels hvor ustrukturert. For eksempel har ikke alle en visshet om hvor mye man skal fakturere eller hvor mye tid som er satt av til å jobbe, sier Asplund.
Arkivet har imidlertid helt bevisst gitt hver enkelt konsulent mulighet til å legge opp sin egen prosess, slik at selskapet selv kan lære hva som fungerer - og ikke.
– Vi har også bevisst hatt veldig forskjellige profiler på konsulentene, slik at vi kan se hvor det er størst etterspørsel; hva er det kundene ønsker, slik at vi deretter kan ha en tydeligere strategi på å rekruttere det kundene vil ha.
Nå jobber de med å stramme opp, herunder automatisere, flere ledd i arbeidsprosessen. I selskapets vekststrategi ligger også en rekke samarbeid, og listen over potensielle partnere vokser seg stadig større.
Samarbeidsavtaler på trappene
De jobber blant annet med å lande en avtale en norsk eiendomsmeglerkjede da mange av forespørslene på plattformen, kommer fra nettopp ferske boligeiere.
Arkivet skal også gjennomføre et pilotprosjekt med et nybygg i mars.
– Vi skal være med i salgsstarten og få tilgang til prospekter og potensielle kunder, sier Asplund.
Samtidig jobber selskapet med et konsept mot bedriftsmarkedet. Her skal de tilby "et mer lettvint tilbud" for å oppdatere kontorlokaler eller fellesområder.
Teamet har også tidligere gjennomført et heldigitalt pilotprosjekt for LAB Eiendom, og jobber nå med et større pilotprosjekt for Sintefs AI-lab. Sintefs eiendomsavdeling implementerer her konseptuelle forslag med tegninger og innkjøpsliste, forteller Asplund.
– Det er spennende å kombinere forskjellige ressurser for å matche kundens behov. Da vil også enkelte frilansere få mulighet til å jobbe på større prosjekter innimellom, uten å jobbe i en større bedrift, sier hun.
Skal hente penger
Arkivet har i dag seks ansatte. De er en del av kontorfellesskapet på Madserud Proptech Hub, i tillegg til å ha et eget lokale på Skøyen i Oslo, som også fungerer som et eget coworking-space samt showroom der kunder kan se materialer og tekstiler.
Nå planlegger selskapet å hente tre millioner kroner i løpet av våren.
– Vi ser en stigende trend i antall kunder, men det er likevel viktig å jobbe med veksten kontinuerlig, sier Asplund.
– Hva er det viktigste du har lært så langt?
– At team er ekstremt viktig. Det er en klisjé, men å ha en riktig folk, som forstår at vi skal innovere en bransje, det er viktig.